• Nightingale

Hormonerna gör mitt liv till ett h-vete...

Hej på er ..

So, here we go again.
    Efter att i tio år har provat fem olika p-piller b.la. Trionetta, Cilest, Yasmin m.fl. som lett till minst fem kraschade relationer pga mitt odrägliga humör. Jag blir kort sagt vedervärdig att leva med, inte ens jag står ut med mig själv.

Men i januari 2004 så hittade jag världens bästa preventivmedel - kopparspiralen!!! Det gjorde jätteont att sätta den, men sen var den guld värd! Jag blödde som en fors, men det var det värt för jag har aldrig mått så bra i hela mitt liv.

Juli - 2004.
    Småblödningar vid s-mlag började komma, de ökade i täthet, tills att i okt-nov komma rejäla mängder blod varje gång vi hade s*x. Hur jobbigt som helst. Under denna period har jag varit till barnmorskor och läkare flera gånger och tagit alla prover i världen men de hittar inget fel på mig.

I dec-04 beslutar jag mig för att dra spiralen, sagt och gjort. Men blödningarna upphör inte, det börjar dessutom rinna rosafärgade EXTREMT illaluktande flytningar istället. Jag sätter i NuvaRing, mitt sista hopp och det verar fungera bra i sig, förutom dessa flytningar.

Tillslut bryter jag ihop och ringer till VC, har turen att få komma in samma dag och bli undersökt av en överläkare. Diagnosen ställd direkt: Cervicit. Infektion i livmoderhalsen. Får antibiotika samma dag och det hjälper direkt. Jippi!! Allt är jätte bra. Cerviciten hade orsakats av att bakterier hade klättrat upp i livmoderhalsen pga spiralen. Men ändå, jag var ju friskt från flytningarna!

Men då brakar det lös, jag får självmordstankar, blir tveksam på förhållandet, får tankar som: vill jag ha denna man, ska jag inte göra slut, blir grinig, irriterad, sur, mår fruktansvärt dåligt psykiskt, orkar inte med mig själv, och med detta moster lever min älskade sambo. (medalj till honom) Igår betedde jag mig som en komplett idiot mot honom och vi ägnade natten åt att ställa allt tillrätta.

Det slutade med att jag drog NuvaRing. Det får bli gummi resten av livet, typ, något mer preparat orkar jag inte prova, jag kommer aldrig mer att gå närmare än en meter från hormonpreparat! FY FY FY!

Det har varit hemskt, att riskera mitt underbara förhållande för att man ska äta hormoner, nej usch. Det är ju ändå 2005, forskarna borde ju ha fått fram något preparat som hjälper! Jag tycker inte synd om mig själv, jag har bara haft enorm otur helt enkelt.

Oj det blev långt, men det jag undrar är om ngn känner igen sig!

• Svar på tråden Hormonerna gör mitt liv till ett h-vete...
  • Soffiproppen

"Monn" är det verkligen sant? Men för att få bli sövd lär det väl finnas bättre grunder än att det gjorde svinont? Eller...
    Tacksam för svar då jag verkligen är i behov av att sätta in en men inte vågar.

• Monn

Jag blev jättedålig när jag satte in den (sånt man inte kan veta i förväg) och fick ligga kvar på sjukhuset i flera timmar. Till slut övervägde de att ta ut den, men jag blev lite bättre så den fick vara kvar. Nästa gång (om jag inte föder barn emellan) kan jag få bli sövd om jag vill.

Man kan ju få bedövning också, men då måste en läkare sätta bedövningen och tydligen gör sprutan väldigt ont, men det kanske är bättre än insättningssmärtan i alla fall.

Ring och kolla vad de har för regler där du satte in den sist.

• Nightingale

Soffiproppen.
    Ja s'xlivet har blivit mindre spontant helt klart. Nu använder vi gummi, jag litar inte på säkra perioder, glöm det. Det vore skillnad om vi kunde tänka oss att skaffa barn, men vi vill inte det på minst fyra-fem år ännu så det vore inte lägligt med ett litet misstag.

Det är nog mest jag som drar mig från att ta initiativ. Det är ovant ,jag var alltid den som ville mest förut. Men jag tycker det är så TRIST när det aldrig kan bli pang på. Aldrig i duschen tex som jag gillar.

Blev lite personlig kanske. Men men.. sånt är livet. Någon gång kommer kanske en lösning, huvudsaken är ändå att jag mår bra, inga negativa tankar och alltid glatt humör!!

Kram på er där ute som sitter i samma sits!

• SYL

Hmmm last i er trad.. funderat pa kopparspiral, kan naml inte heller ta hormoner.. Kondom funkar val, men haller med om friktion, samt att man maste planera etc... Jag vill ha p-piller for man.. suck..

• Kakan ska gifta sig

hej kunde inte ungå ett läsa i denna diskussionstråd inte för att jag själv har problem men för att jag har haft stora problem förr. under hela tonårstiden mådde jag mycket dåliga under mensen med allt från kräkningar till migrän och ett hemskt humör. P-piller skulle ju hjälpa sa man och jag började ta dem men det blev mycket värre. bytte ett flertal gånger utan önskad effekt. jag fick inte spiral eftersom jag inte hade fött barn och då var det tydligen inte bra att sätta in en. men jag fick en P-stav insatt och allt upphörde, det dåliga humöret, mens problemen, jag har en mycket liten mens en gång om året( tyvärr ofta i juletid). jag kan utifrån mina erfarenheter varmt rekomendera den. den sitter i armen precis under huden ( vandrar inte runt!) den håller i tre år.
    hoppas detta hjälper nån därute med problem!
    Lycka till

• Nightingale

Tack för tipset, men jag vågar verkligen inte använda mig av fler hormonella preparat. Det kan kosta mig mitt förhållande. Jag blir ju så deprimerad så att jag inte ens står ut med mig själv.

Det är ju skillnad om du HAR PMS innan du får hormonpreparat. Jag är en väldigt "glad skit" men jag blir ett helvete när jag äter hormoner. Har alltså inte ett dyft dåligt humör innan. Så för dig är det rätt effekt, för mig blir det bakvänt.

(Är ssk och iaf lite insatt på området, jobbar på en gynavd.)

• blivande fru J

min erfarenhet av BM liknar din, därför går jag numera bara til gynekologer. tror att de är mer utbildade på sjukdomar och besävr, så så fort man har börjat få problem är de mer kompetenta. BM fungerar bättre när saker fungerar som det ska och för rådgivning mm, men ställa diagnosera bör en läkare göra.

• Fru Larsson

Det är inte lätt att vara kvinna hörrni! Jag hade hormonspiral efter jag fött barn och tyckte det fungerade bra, men jag märkte att min sexlust kom tillbaka REJÄLT när jag tog ur den. Det är nog den största biverkan jag får av hormoner - minskad sexlust. Men den minskade lusten kan ju såklart också ha kommit av att jag hade tre småbarn då (fick ett barn först och efter 1 1/2 år fick jag tvillingar). Kanske ska prova den där ringen, den verkar ju enkel att ta ut.

Annars skulle jag behöva lite hormoner just nu pga hemsk pms. Blääääääääääää

• SYL

Jag har forresten last att om man lider av riktigt graslig pms kan man ata antidepressiva, fast i mycket lagre dos an vad man ater nar man ar deprimerad (vilket ju axa ger mindre av de biverkningar tabletterna medfor). Jag vet inte hur vanligt det ar, gissar pa att man far diskutera med sin gynekolog och se vad han/hon har att saga om saken.. Kanske kan vara vart att prova for den som provat "allt"..
    Sen ska det ju axa finnas halsokostpreparat som sags lindra pms..

• Soffiproppen

Vilken rävsax man hamnade i när jag tvingades ta ut spirlen. Det enda min BM kom med förslag på, var att göra akupunktur om jag beslutar mig för att sätta in en ny (är livrädd för allt vad nålar heter + att göra en jävla massa avalsppningsövningar hemma :(

Nightingales och min sitaution verkar väldigt snarlika. Kvinnor är starka så detta ska vi väl klara av, men glöm allt vad "spontan sex" heter som sagt.
    Vågar inte testa något nytt hormonpreparat eftersom jag mår så himla bra utan, vilket jag inte gjort på år och dar.

Kram på er där ute!

• Nightingale

Skönt att det finns fler i samma sits. Precis, spontansex, vad är det?? Men det börjar bli bättre, jag börjar sakta vänja mig med gummit. Tycker att det är bra ändå, beror väl på att jag börjar glömma bort hur det var utan... :(

Men men that´s life, som sambon ofta säger.

• SYL

Laste i en annan trad har om nan tjej som hade en grej att ta tempen med sa visar den om det ar ok eller om man maste skydda sig.. Persona kanske det var?

• Nightingale

Ja jo, man kan se om man har ägglossning, men den metoden är bara att rekommendera om det inte gör något att man blir gravid, och vi vill absolut inte ha barn just nu, håller för fullt på att planera en USA resa i september, sedan ska vi köpa och totalrenovera en bostadsrätt när vi kommer hem. Har varken råd eller tid...
    Måste vara 100% säkert, så vi harvar på med gummit..

• Soffiproppen

Det värsta av allt är att jag får svamp av gummi :( :( *grååååter*

Är redo med att testa och sätta in en spiral för sexlivets skull, men inte utan någon som helst bedövning, neeeeeej!!!! Det gjorde som sagt var fruktansvärt ont och jag mådde otroligt dåligt ett par dagar efter insättningen och blev liggandes i soffan som ett "kolli".

Känns skönt att det finns någon där ute i rymden som är i liknande sists, men ärligt talat just nu mår jag inte bättre av det.

Kraam

• Nightingale

Nej men.. svamp av gummi, men då har du det värre än jag minsann, usch. Jag fixar gummit, men tycker att det känns som om jag hade s'x med en dildo. Vilket inte är så skoj det heller iofs.

Jag funderar oxå på att sätta in kopparspiral igen, det gjorde jätteont ja, men det är det värt om det funkar, men är livrädd för att få cervicit igen...

• SYL

Nightingale => Kolla upp ngt som heter Lady comp, sags vara jattesakert.

Soffiproppan => Provat latexfria? Tex durex avanti. De ar MYCKET battre, funkar iaf for mig.

• micropop

Soffiproppen
    Precis som SYL säger - prova latexfria kondomer. Det är tydligen vanligt att man är överkänslig mot latex (jag vet, min kille är det!). RFSU har kommit med en ny sort som heter Zenith. Har inte testat, men den ska vara väldigt tunn och "värmeledande"! Värt ett försök!

Svar på tråden Hormonerna gör mitt liv till ett h-vete...