*Suck*... Dessa släktingar...
Har varit på dop i helgen. Mina föräldrars första barnbarn var det som döptes, alltså min första systerdotter. Det var absolut inget fel på själva dopet!
Men... så kommer de... Blickarna... Kommentarerna... Vad gör man???
"Jaha, så när blir det er tur då?"
"Får se var det blir dop nästa gång då..." (Sagt med menande blick åt mig och min sambos håll)
Vad svarar man? Säger man något i stil med "Jag hade väl tänkt att gå klart min utbildning först." Så får man höra att "Det hade din syster också. Höhö!"
Säger man med ett artigt leende att "Ja, det får vi väl se..." Så låter det som att man redan är gravid.
Känns inte som att sanningen passar så bra heller som svar: "Ja, först ska vi gifta oss, sedan skall vi vänta något år till, och därefter har vi tänkt skaffa barn!". Då skulle man bergssäkert få höra "Jaha... hehe... få se hur länge den planeringen håller då!"
Helst av allt skulle jag vilja komma med följande svar: "Det är vår ensak, så det ska du skita i!" Men ingen menar ju trots allt något illa med frågorna.
Vad gör man? Det känns som att släkten vid detta tillfälle ser det som att när nu äldsta i syskonskaran börjat producera barn, så kommer ju nästa att följa i hennes fotspår, och helst skulle hon ha avslöjat sin graviditet vid dopfikat.
Det är ju inte så att jag ligger och gråter eller kokar av vrede på kvällen på grund av dessa kommentarer, men det är jobbigt ändå att folk skall tycka att det är hur okej som helst att fråga om sådana privata saker (och förvänta sig ett svar också) bara för att min syster har fått barn...
Jaja... Behövde mest få skriva av mig lite!