• Maria Magdalena

Hemligt lösenord

Min sambo e datanörd och civilingenjör i datasäkerhet. Vi har varsin dator och sitter mycket och ofta framför varsin burk.

Jag har inge lösenord på min dator och andra lösenord (exempelvis till min mail kan han, för jag har inget att dölja resonerar jag).

Han däremot har ett lösenord till sin dator som jag inte får veta. Jag har diskuterat det med honom att VARFÖR får inte jag veta det??!

Men han dillar om sin säkerhet..

Vad anser ni? Har jag som fästmö och ev bliv fru rätt till hans lösenord?

• Svar på tråden Hemligt lösenord
  • Maria Magdalena

Sambon kör mest Linux som är ett säkrare OS än Windows. (Fast han har båda installerade på datorn.) Så ja, han är mkt säkerhetsmedveten!

• LatinoGirl

OK, han vet vad Linux klarar, vilket är ett definitivt bättre alternativ än M$-Windows

fast... ändå...
    lite konstigt att han ändå inte överlåter vissa, som jag tycker det, obetydliga saker till Dej, som ett PW
    men, som sagt, jobbar han inte mot t ex försvaret eller liknande kommer jag aldrig att förstå problemet från hans sida sett

//LG

• CyberPet

Min make har skapat en användare på hans dator (och han har en på min dator) men vi loggar sälla in på de kontona utan använder de som normalt är igång. Jag kan logga in på makens dator, men jag skulle aldrig försöka snoka runt. Jag kör igång något som jag behöver kolla, men aldrig rör hans epost eller privata mappar. Det är hans ensak... så även om jag kunde läsa hans epost skulle jag inte göra det. Samma respekt har han för mig.

Min make jobbar dessutom som supporttekniker på Windows Professional för större företag. Hemma är det helt annorlunda än de flertalet lösenord han har på jobbet.

Men en del är ju säkerhetsnojjiga, så jag skulle inte lägga in så mycket i att du inte får komma in i "hans" dator, utan bara i ditt eget konto.

Petra

• Laguna

Vill tillägga en sak

Jag och Patrik har samma dator och inget lösenord. Med andra ord kan jag läsa hans hotmail till exempel. Men det gör jag inte. Håller med om att sånt är "privat".
    Men att vägra lämna ut lösenord til sin tjej/fru/sambo är lite konstigt (tycker jag...)Om man inte har ett speciellt yrke som nämts här i tråden...

Jag bara menar att bara för man har åtkomst till datorn så sitter man inte och lusläser mail och annat...

Gäsp... börjar bli trött.. det är fredag...

/Hanna

• Forsfors

Jag brukar berätta alla lösenord på allt för min sambo eftersom jag har så taskigt minne och brukar glömma dem

• boll

Om han kör linux och är ensam användare på datorn har han antagligen så mycket rättigheter på sitt användarkonto att några felaktiga knapptryckningar kan förstöra ganska mycket utan att det dyker upp en varning innan.

Exempel:
    rm /* (remove [allt som ligger under huvudkatalogen och börjar på vilket tecken som helst])
    som en kompis till mig råkade skriva in utan att tänka sig för, sånt går inte att göra i windows. i Linux kan man för sjutton radera ett program som körs :D

Nu vet ju inte jag hur mycket linux du kan eller hur mycket data han har utan backup, men det här var mina första tankar angående att han hade hemligt lösenord och körde linux.

• LatinoGirl

Man kan i Linux, som i Windows, lägga upp konton som har från början "snåla" behörigheter och dessa kan inte ta bort saker som har med OS'et att göra.

Jag har provat detta och enligt min uppfattning måste man vara kunnig på Linux för att kunna "lyckas" ta bort saker man enligt systemet inte får, t ex som att kunna "switch:a" till 'root', kunna kommandon för att ta bort saker, med alla dessa växlar som Linux har på sina kommandon etc etc...

• Mastermind

Hmm. Vi kan varandras lösenord, för oss har det aldrig ens varit en fråga om saken. Om han inte ville berätta skulle jag nog bli förnärmad. Om man inte kan lita på den man älskar, vem kan man då lita på?

• Maria Magdalena

När hans dator är på e jag välkommen att surfa/pyssla/titta på bilder på hans dator.

Men när det har kommit tillfällen då hans dator har fått fnatt och stängt ner sig och jag inte kan hans lösenord samt att sambon e bortrest -har jag blitt galen. När jag sen har frågat om jag inte kan få hans lösenord så har svaret blivit NEJ.

Jag kan ändå inte läsa hans mail för det är webbmail med lösenord där åxå.

Linux, jag börjar lära mig lite lite mer om det och förstår hur det är uppbyggt samt att det är lätt att radera saker & ting. Men jag går ju aldrig in i kommandoraderna utan klickar bara på ikoner för att öppna det jag vill komma åt.

Hm.. Tja, jag tycker det e fånigt men jag får väl acceptera hans extrema datanörderi.

• Forsfors

Maria Magdalena: Lösenordet kanske är NEJ

• Maria Magdalena
    DEN var bra!!!

ska testa det!!
  • CyberPet

Förresten, varför lagar du sönder hans dator när han inte är hemma? Du hade väl en egen att laga sönder? :D :D :D

Petra - elak

• Opal

Maria Magdalena

Jag har också en man som är mycket intresserad av datorer och vi har varsin dator här hemma. Vi har lösenord på båda datorerna, men den är gemensam - alltså samma lösenord på båda burkarna. Vi har inget att dölja för varandra och förvarar till och med vissa filer/dokument i varandras burkar.. dessutom har vi byggt vår egen lilla nätverk, så att han kan helt fritt gå in i min dator och jag i hans.

Har man inget att dölja, så borde du som fästmö ha även tillgång till hans dator. Dessutom om han nu skulle ha något som han skulle vilja gömma från dig i sin dator, så skulle han med sin datakunskap kunna gömma filer eller göra om dessa så att du aldrig skulle kunna få nys på vad det han egentligen hade där. Tycker bara det är märkligt att han insisterar att ha ett hemligt lösenord. Vill du knäcka koden och komma in i hans dator, så hittar man idag sådana lättanvända program på nätet..

• Tant Pernilla

Jag kan inte några lösenord eller liknande till min mans datorer. Jag har aldrig frågat och kommer inte att göra det heller. Om det är nåt jag behöver veta så lär han tala om det för mig.

Jag tycker inte att man ska vara så misstänksam. Välj att lita på människor i stället (inte intill dumhetens gräns) och respektera att man inte ska dela allt - ens med sin närmaste.

• StinaS

Jag tycker inte heller det finns någon anledning till att man måste få tillgång till varandras lösenord. Och det behöver inte betyda att man har någonting att dölja. Man kan bara vara lite olika typer av människor. Vissa människor kan behöva en liten bit som är helt ens egen. Jag har sådana behov och min sambo tycker det är helt OK och är inte det minsta snokig eller något dylikt. Han accepterar mig som jag är helt enkelt.

Jag skulle förmodligen få hans lösenord till allting han har lösenord på om jag frågade, men jag skulle inte fråga. Och skulle han säga nej så skulle jag inte ens fundera mer på det.

Jag har väldigt svårt att förstå det där med att man skall ha tillgång till allting i varandras liv bara för att man lever tillsammans. Man är väl inte hopväxta vid höften eller något. Förhoppningsvis skall man fortsätta att vara två olika individer.

• Leone

Jag maste saga att jag skulle *aldrig* ge min man losenord till min mejl. Resten av datorn far han garna se, vilka sajter osv, men min kommunikation med mina vanner och bekanta... det ar min egen privata varld.

Det handlar inte om att jag har nat att dolja for honom, eller planerar otroheter eller nat sant - men pa samma satt som jag vill ha min egen dagbok hemma utan att han kan lasa den, vill jag oxa kunna ha mina mejl ifred. Ibland kan jag ha ratt intensiva diskussioner via mejl med tex tjejkompisar, om min man sagt nat dumt och jag behover avreagera mig, sa kan mina mejl lata ganska negativa. Det behover han inte se - for i slutandan behover jag bara prata igenom det med nan kompis for att fa nya perspektiv och inse vilken toppenkille han ar trots allt. ;)
    Skulle han lasa diskussionen halvvags igenom skulle det dock vara forodande for honom, och for oss.

Sa jag forstar din kille som vill ha ett privatliv sjalv. Det behover inte betyda att han inte litar pa dig - bara att han ar en individ med egna rattigheter.

• Mastermind

Leone - Bara för att man ger sin respektive (eller någon annan) ett lösenord så betyder inte det att dom automatiskt går in och läser allt som lösenordet ger tillträde till. Jag skulle _aldrig_ få för mig att gå in och läsa min sambos mail för att snoka, men det känns bra att veta hans lösenord ifall han nångång vill att jag går in och ska kolla en grej åt honom, eller om jag vill kolla en grej som jag vet ligger bland hans mail (t.ex något jag tidigare skickat till honom, eller en order som jag gjort via honom). Även när jag väl är inne på mailen och ska kolla det som är menat att jag ska kolla så läser jag inte något annat, privat, mail. Det är att inte respektera sin partner. Jag kan en massa vänners lösenord till olika communitys och mail också, men jag går inte in dit om dom inte uttryckligen _ber_ mig kolla en sak åt dom.

Litar du inte på din man, eller tror du inte han respekterar dig?

• boll

Jag kom att tänka på en annan tänkbar orsak...
    (För om du bara klickar ikoner är nog inte OS:et orsaken. *trodde att alla nerdar körde textbaserat*)

Om lösenordet är på sisådär femton- tjugo tecken och består av slumpvisa bokstäver, siffror och specialtecken kan det vara besvärligt att berätta det.
    Såna lösenord är extra säkra för även om du berättar det för någan kommer dom inte ihåg det :D

(och jo, det finns folk som har den typen av lösenord utan fusklapp)

• StinaS

Mastermind - nu pratar jag inte för Leone utan för mig själv. Det handlar inte om tillit - inte för mig i alla fall - utan ett behov. Jag har det behovet att ha min privata sfär. Men har man inte det behovet kan det säkert vara svårt att förstå det. Tack och lov att min sambo gör det. Och inte tar det som något misstroendevotum.

• Maria Magdalena

boll:

Du har så rätt så.

Jag vet att hans lösen är blandade bokstäver och siffror med ingen som helst logisk sammankoppling. Han har det i huvudet och för att jag skulle få det skulle jag behöva skriva ned det på en lapp - och då e ju säkerheten lika med noll.

Jag börjar förstå och acceptera min sambos argument att inte ge ut det.

Svar på tråden Hemligt lösenord