• Giovanna

Ålder vid första barnet

Hej allihop!

Jag skulle vilja fråga er som har barn hur gamla ni var när ni fick ert första och hur ni eventuellt resonerade kring frågan att behålla barnet eller inte.

• Svar på tråden Ålder vid första barnet
  • Luka

Jag blev med barn på min 19-årsdag (vet att det var just då för det hände bara en gång...) så jag fick min son innan jag fyllt 20...

Visste redan då att jag skulle bli ensam med mitt barn men jag funderade aldrig på abort... för mig var det en självklarhet att behålla mitt barn å det har jag aldrig ångrat... Min son är idag 8 ½ år å min ögonsten...

• Zippolina

Jag blev gravid första gången när jag var 22år och det var en välplanerad graviditet så något annat än att behålla barnet var det aldrig frågan om. två år senare dök lillsyrran upp och nu när äldsta sonen hunnit fylla 16 o lillsyrran 14 är det dags för no.3 att se dagens ljus någon gång i början på 2005

• Vitklädd i vinter

Jag funderar lite på hur frågan är formulerad, huruvida man ville behålla barnet eller inte. Jag antar att om man har planerat ett barn så resonerar man väl inte om man ska behålla det eller inte, det är väl mer då barnet inte varit planerat.

Detta har jag frågat vänner till mig som oxå oplanerat blivit gravida, att hur går det till?

Jag som äter p-piller blir ju inte gravid förrens när jag slutar.

Jag vill gärna ha barn, men med min nuvarande situation så lämpar det sig inte. Men hade jag oplanerat blivit gravid skulle jag behålla barnet. Hur går det till?

• Varja

Inga preventivmedel är totalt 100% säkra. P-piller tex är i stort sett 100% säkra men bara så länge de tas enligt rekommendationerna och inga magåkommor stör det hela. Kondomer kan spricka etc. Alla p-medel har brister och när det går fel kan man bli gravid. Så enkelt är det. Man behöver inte slarva med p-medel för att olyckan ska vara framme.

• Meddelande borttaget
  • Hanna h.

Förvånad över att "så många" inte känner till att p-medel inte är 100% säkra, och att barn faktiskt kan komma oönskat när man skyddat sig...

• Zippolina

Hanna h: Jodå, vi känner nog till att preventivmedel inte är 100% säkra.
    Vet man med sig att man slarvat med p-pillret eller haft typ maginfluensa så får man väl se till att skydda sig på annat sätt och allvarligt, hur ofta är det som kondomen spricker ??

Själv skulle jag aldrig chansa ( har heller aldrig blivit ofrivilligt gravid trots att jag närmar mig 40 och har haft ett intensivt sexliv ) om jag visste med mig att jag tex. slarvat med p-pillret....

• Hanna h.

Zippolina

Jag menade inte slarv, de är trots 100% noggranhet inte 100% säkra

• Ansku

Zippolina,

Antagligen är det inte så hemskt vanligt att kondomen spricker (förutsatt att den används rätt), men jag har faktiskt en släkting som har två barn och inget av dem var planerat utan båda kom till efter att kondomen spruckit. Min släkting svär på att kondomen har spruckit för dem endast vid dessa två tillfällen, så de måste väl bara ha en gigantisk (o)tur.

• Vitklädd i vinter

Jo jag vet oxå att preventivmedel inte är 100% säkra, men när jag läste ovanstående inlägg, så verkade det på många som om att barnet inte var planerat. Även om preventivmedel inte är 100% säkra så är de ju till 99-98% säkra och då undrade jg hur kan ett barn inte vara planerat.

Försökte bara lägga fram det på ett fint sätt!

• Bebbsen05

Men herregud! Det rcker ju med att man tar någon annan medicin som "slår ut" tex p-piller. Det finns de som tar dem varje dag men blir gravdia ändå.

Jag är med barn nu och är 20 år gammal. Hinner bli 21 innan den lille kommer (är i 23: veckan nu) Det var planerat även om det gick väldigt mycket fortare än vad vi tänkt oss!

• MissLilo

Vårt första barn ska komma nu i december (skulle ha kommit den 2:a). Är 21 år.

Barnet var inte alls planerat. Utan blev gravid trotts att jag åt p-piller.Men för oss var det en självklarhet att behålla det.

• Bebbsen05

MissLilo
    Grattis! Snart är du mamma då!
    Ser att vi är i samma ålder!
    Ska du oxå gifta dig?

Svar på tråden Ålder vid första barnet