• The Angel

** Är du för eller emot abort?**

Eftersom jag såg den intressanta diskussionen om dödsstraff så undrar jag vad ni tycker om abort?

Själv är jag emot abort. Jag tycker att det är mord, man väljer bort ett liv.."du får inte komma till denna värld pga bla bla bla"
    Kan i och för sig tycka att det är ok vid våldtäkt eller incest.

Vad tycker ni???

• Svar på tråden ** Är du för eller emot abort?**
  • Tetze

Jennie med ie:
    Det beror ju på hur man ser på det som växer, det som är ofärdigt. Ser man det som en människa med själ, rättigheter och skyldigheter i samhället eller som en cellklump.

• Josefine_

Tetze:

En fråga, ser du fostret som en "cellklump"?

• Tetze

Josefine_:

Jag vet faktiskt inte. Jag har aldrig varit gravid och kan inte föreställa mig hur det skulle vara känslomässigt. Min poäng är att det finns många olika sätt att se det hela och jag anser inte att man kan säga att det ena synsättet är bättre eller rättare än det andra. I den danska filmen Förbrytelser illustreras detta mycket tydligt när föräldrarna säger barn om fostret medans läkaren säger embryo eller cellsamling eller nåt liknande. Deras känslomässiga inställning till det hela är så olika att de pratar förbi varandra, trots att det är samma sak de menar.

Men när anser ni att ett embryo blir människa? Är det i befruktningsögonblicket, när det liknar en människa, när det föds, när det blir medvetet om sig själv eller nåt annat?

• RyskaLenasDarling

Jag anser att livet börjar vid befruktningsögonblicket. Embryot kan måhända ej kallas människa, men mänskligt liv är det. Embryot är helt enkelt människans ringa begynnelse. STARTEN.

• EllenDellen

För...gjorde en abort i våras. Trots fast förhållande, bra ekonomi osv. Det var bara helt fel tidpunkt, det kom väldigt olägligt, jag fick total ångest.

• Nikita14

För abort som fritt val

Mot abort som prementivmedel

• Xita

abort ENDAST tillåtet vid våldtäkt o incest, inte i annat fall

• Rystall

För abort. Det är bättre att det inte blir nått barn än att barnet kommer till en värld där den blir illa behandlad, fysiskt el psykiskt eller inte älskad/önskad alls. Det är tusen gånger värre.

Dock är jag emot att en hel del människor använder abort som preventivmedel och kan komma in för abort flera gånger per år.

• TheRose

Hoppar in här med ett kort inlägg.. Väldigt intressant tråd!!

Jag är emot abort och tycker guldskimmer, Josefine_, RyskaLenasDarling och Jennie med ie har sackt vad jag tycker och vad vi är emot eller tycker är fel!!

TheRose

• Giovanna

Vill bara påminna alla som skriver att de är emot abort om uttrycket:

"Man skall inte döma andra innan man gått i dennes moccasiner."

Endast den kvinna som är gravid kan avgöra om det är rätt eller fel för just henne i just hennes livssituation att föda ett barn eller inte. Allt annat är hypotetiska och principiella åsikter som man kan ha när det inte handlar om en själv, även om man tror att det är så man själv skulle agera om man blev gravid. Jag tycker också att det är totalt fel att använda abort som ett preventivmedel vid upprepade tillfällen, men i annat fel tycker jag att det är väldigt ignorant att döma en kvinna som tvingas ta ett livsavgörande beslut.

Tack!

• Giovanna

Det skulle stå "i annat fall".

• Jennie med ie

Giovanna, då vill jag i min tur påminna dig och andra om att ha åsikt om en handling är inte detsamma som att döma personen.

Man har aldrig gått i en annan människas mockasiner... för var och en av oss är olika och har olika liv. Ska man då aldrig få ha åsikter om handlingar någon annan gör? Nej, det håller inte riktigt va? Däremot bör man såklart kunna hålla det på en saklig nivå och dessutom kunna skilja på sak och person...

• Giovanna

Nej precis Jennie, jag tycker inte att man ska ha åsikter om handlingar som andra utför om de inte direkt påverkar en själv eller är olagliga. I fallet med frågan om abort varken påverkar det någon utomstånde eller är en olaglig handling, och därför anser jag att det inte är något som någon annan har rätt att ha en åsikt om. Om alla människor skulle koncentrera sig på att bli det bästa de kan och på att lösa sina problem på bästa sätt skulle världen se bättre ut, och detta kommer inte att ske så länge vi istället ägnar oss åt att kommentera andra människors (mycket svåra) beslut.
    Om detta är hållbart eller inte beror väl på hur man väljer att se på saken, och det är ju åter igen något som var och en får avgöra, inte du för alla.

• Jennie med ie

Då kan vi stänga ner de flesta diskussionsforum överallt, om man inte ska ha rätt att ha åsikter om andras handlingar om de inte på ett direkt sätt påverkar en själv.... Vad trist det hade varit. Men, om man inte tål att andra har åskter, i detta fallet emot abort men det borde rimligen gälla de som är FÖR abot då också ju, är väl ett diskussionsforum inte den lämpligaste platsen att vara...

Som sagt, att ha en åsikt om handlingen är inte detsamma som att döma personen.
    Skilj på det....

• Feefifiddily

För abort..men som sagt inte att användas som preventivmedel. I en situation som student, arbetslös, oroligt förhållande eller helt enkelt bara så fel tidpunkt, kan det vara bättre att göra abort.

• Tant Pernilla

För abort.
    Ett sånt beslut är inte lätt att fatta och de som använder det som preventivmetod är nog inte lämpade att bli föräldrar i alla fall...

Om man tycker att det är mord, så är det väl lika mycket mord om kvinnan utsatts för våldtäkt eller incest. Det är ju precis samma ingrepp som görs, det är bara bevekelsegrunderna som är annorlunda. Dubbelmoral, i mina ögon...

Svar på tråden ** Är du för eller emot abort?**