• Anonym (Lala)
    Äldre 4 Jun 01:38
    7846 visningar
    37 svar
    37
    7846

    Vad är "för ungt"?

    Hej på er!

    Vi är ett par ungdomar på 20 och 21 år. Vi har förlovat oss för ett år sedan, men varit ihop sedan jag(fästmön) fyllde 16 år. Två vanliga svenssons, fast inkomst och bor ihop.

    Att vi är unga är vi medvetna om, men vi kan inte stå emot att smygtitta bröllopsresor och bolla lite idéer, även om det säkert är långt dit än.

    Många säger att det är första kärleken, att det kommer ta slut och att det inte är någon idé att vi ens tänker tanken ännu på flera, flera år. "Hur kan du veta att du vill vara med honom, när du inte testat andra killar?" Får jag höra ofta. Det är sant, det är vårat första förhållande, men betyder det att det är oseriöst?

    Vad är för ungt för äktenskap? Är det naivt att tänka på det, när det är första kärleken? Finns det någon här som hållt ihop med första kärleken? Ge mig hopp!

  • Svar på tråden Vad är "för ungt"?
  • Äldre 5 Jun 14:03
    #21
    fkidron skrev 2014-06-05 13:50:32 följande:

     


    Jag tror du har en poäng...


    Jag har en vän (eller hade, det är en vän jag inte umgåtts särskilt mycket med på dom senaste 7 åren men jag hålls uppdaterad om hennes livshändelser av andra gemensamma vänner som tycker att det är roligt att skvallra. Även om jag säger rent ut att jag inte vill veta då jag inte har med saken att göra :P ) 


    Ok lång parentes... 


    Poängen är i alla fall att hon byter pojkvänner på löpande band.
    Ofta efter att ha skaffat 1 barn med honom först (hon har nu 5).
    Hon kan sitta och säga att han misshandlar henne psykiskt, att han är så krävande och elak, samtidigt som han springer runt som ett torrt skinn och städar, diskar, lagar mat, tar hand om barnen, skjutsar, jobbar för att försörja dom osv medan hon sitter framför datorn och surfar.
    Varje gång hon har träffat någon ny så är det hennes livs kärlek, så fort vardagen börjar sätta in och han slutar uppvakta henne varje dag så drar hon upp det där med att hon blir psykiskt misshandlad.
    Hon var ute efter min bror en vända också men då satte jag stopp :P

    Det är nog många som tror att kärlek är det där första pirret.
    Men dom kan inte förstå att den där trygga och lugna känslan som ersätter pirret till stor del är den äkta kärleken :) 


    Sen kan man ju få det där pirret ändå även efter 20 år liksom.
    Men det är ju inte vardag :) 

  • Äldre 5 Jun 16:59
    #22

    Ville bara hälsa att jag är 22 (snart 23) och min sambo och fästman är 26 och vi har varit tillsammans sedan vi var 16 respektive 19 år. Det var dessutom ett distansförhållande som höll på i 3 år innan jag flyttade hem till honom (jag var från Skåne, han från Stockholm) och många trodde inte på att vi skulle hålla ihop 1 år ens, men efter 6½ år tillsammans, 4½ år förlovade och gifta inom 1-2 år är vi lika kära fortfarande och alla tycker att vi passar ihop superbra och många ser upp till oss som ett par och längtar tills vi gifter oss :). 


    Min poäng är helt enkelt att ålder har inget med kärlek att göra så länge kärleken är genuin och man själv känner sig mentalt redo för giftermål och dylikt, och det är också viktigt att inte lyssna på andras skit om att "du är för ung för att känna riktig kärlek" eller "ni kommer säkert att göra slut bara för att det är första förhållandet" för då mår man bara dåligt och det sabbar ens dag. I say go on och gör vad ni känner är rätt! :)

    Ps. "Hur kan du veta att du vill vara med honom, när du inte testat andra killar?" = En utav de dummaste kommentarer jag har hört i mit liv. 

  • Äldre 5 Jun 17:18
    #23
    Tenshi skrev 2014-06-05 16:59:42 följande:

     


    Ps. "Hur kan du veta att du vill vara med honom, när du inte testat andra killar?" = En utav de dummaste kommentarer jag har hört i mit liv. 


    en väldigt vanlig fråga dock
  • Äldre 5 Jun 17:27
    #24
    filibustern skrev 2014-06-05 17:18:00 följande:
    en väldigt vanlig fråga dock
    Dessvärre ja :/, but still, att säga nåt sådan är dumt från första början i min mening. till den som säger så säger jag: Har man inte vettigt att säga så behöver man inte säga något alls ^^
  • Äldre 5 Jun 20:06
    #25
    Tenshi skrev 2014-06-05 17:27:38 följande:
    Dessvärre ja :/, but still, att säga nåt sådan är dumt från första början i min mening. till den som säger så säger jag: Har man inte vettigt att säga så behöver man inte säga något alls ^^
    ja absolut, men en del människor pratar ju innan de tänk! :P
  • Äldre 6 Jun 17:22
    #26

    Min lillasyster och hennes man träffades när hon var 13 och han 14. På deras 6 års dag gifte dom sig, på deras 7 års dag fick dom sin dotter och nu har dom varit tillsammans i 10,5 år.

    Hon känner fortfarande fjärilar i magen när hon ser honom och hans ögon lyser av kärlek. Dom älskar varandra otroligt mycket och jag beundrar dom verkligen. Det är en så fin relation och jag önskar alla kunde få ha som dom har det.

    Och dom har aldrig haft ett behov av att prova andra och såna frågor tycker jag är lite fåniga faktiskt. Om man är nöjd med det man har varför ska man då prova nått annat? Gräset är aldrig grönare på andra sidan.

  • Äldre 6 Jun 17:33
    #27
    Marleo skrev 2014-06-06 17:22:15 följande:

    Min lillasyster och hennes man träffades när hon var 13 och han 14. På deras 6 års dag gifte dom sig, på deras 7 års dag fick dom sin dotter och nu har dom varit tillsammans i 10,5 år.

    Hon känner fortfarande fjärilar i magen när hon ser honom och hans ögon lyser av kärlek. Dom älskar varandra otroligt mycket och jag beundrar dom verkligen. Det är en så fin relation och jag önskar alla kunde få ha som dom har det.

    Och dom har aldrig haft ett behov av att prova andra och såna frågor tycker jag är lite fåniga faktiskt. Om man är nöjd med det man har varför ska man då prova nått annat? Gräset är aldrig grönare på andra sidan.


    naw! det är sånt som ger hopp till mänskligheten^^  
  • Äldre 6 Jun 17:55
    #28
    filibustern skrev 2014-06-06 17:33:11 följande:
    naw! det är sånt som ger hopp till mänskligheten^^  
    Visst gör det! Varje gång jag varit nära att tappa hoppet har jag tittat på dom och återfått det.

    Min syster och hennes man jobbar konstant med sin relation. Visst har dom ibland sina dagar då det är mindre "grönt" , det har inte hänt så ofta under dessa snart 11 år men ibland så, och då finner dom alltid en lösning. Just för att deras relation är prio nr 1 för dom och två lyckliga föräldrar ihop är den största gåvan dom kan ge sin underbara lilla dotter.

    Men har man en relation som är mindre bra till och från så ska man nog behålla bröllopsdrömmarna som just drömmar. Det är lätt att gömma sig i bröllopsvärldens rosa fluffmoln dom dagar man egentligen skulle vilja byta partner och inget blir bättre när man gift sig. Det har jag erfarenhet av. 

    Så drömmer man om att gifta sig med någon när man är 20 så tycker jag man ska strunta i vad omgivningen har för åsikter eftersom dom har åsikter även när man fyllt 30, haha.

    Det är inte åldern som avgör om det håller utan valet av partner.
  • Äldre 6 Jun 17:59
    #29
    Marleo skrev 2014-06-06 17:55:54 följande:
    Visst gör det! Varje gång jag varit nära att tappa hoppet har jag tittat på dom och återfått det.

    Min syster och hennes man jobbar konstant med sin relation. Visst har dom ibland sina dagar då det är mindre "grönt" , det har inte hänt så ofta under dessa snart 11 år men ibland så, och då finner dom alltid en lösning. Just för att deras relation är prio nr 1 för dom och två lyckliga föräldrar ihop är den största gåvan dom kan ge sin underbara lilla dotter.

    Men har man en relation som är mindre bra till och från så ska man nog behålla bröllopsdrömmarna som just drömmar. Det är lätt att gömma sig i bröllopsvärldens rosa fluffmoln dom dagar man egentligen skulle vilja byta partner och inget blir bättre när man gift sig. Det har jag erfarenhet av. 

    Så drömmer man om att gifta sig med någon när man är 20 så tycker jag man ska strunta i vad omgivningen har för åsikter eftersom dom har åsikter även när man fyllt 30, haha.

    Det är inte åldern som avgör om det håller utan valet av partner.
    ne det ÄR ju det. jag är ju helt medveten om att fastän vi gifter oss, så kommer vi fortfarande ha samma åsiktsskillnader som nu när vi är ogift. :P vi kommer ha mindre bra dagar och det är jag beredd på! men man lovar ju varandra trohet i nöd och lust, alltså att kämpa för varandra, att fortsätta så länge vi känner att vi VILL det. :)
  • Äldre 6 Jun 18:08
    #30
    filibustern skrev 2014-06-06 17:59:24 följande:
    ne det ÄR ju det. jag är ju helt medveten om att fastän vi gifter oss, så kommer vi fortfarande ha samma åsiktsskillnader som nu när vi är ogift. :P vi kommer ha mindre bra dagar och det är jag beredd på! men man lovar ju varandra trohet i nöd och lust, alltså att kämpa för varandra, att fortsätta så länge vi känner att vi VILL det. :)
    Fast nu försökte jag inte läxa upp någon utan bara dela med mig lite av skillnaderna mellan min systers val och mitt val. Hon var ung och jag var "gammal" så jag tänkte muntra upp alla unga brudar med att man kan välja rätt när man är ung precis som man kan välja fel när man är äldre.

    Härliga ord du använde dig av. Hade jag vetat hur man gör tummen upp som smiley här hade jag gjort det, haha.
  • Äldre 6 Jun 18:51
    #31
    Marleo skrev 2014-06-06 18:08:24 följande:
    Fast nu försökte jag inte läxa upp någon utan bara dela med mig lite av skillnaderna mellan min systers val och mitt val. Hon var ung och jag var "gammal" så jag tänkte muntra upp alla unga brudar med att man kan välja rätt när man är ung precis som man kan välja fel när man är äldre.

    Härliga ord du använde dig av. Hade jag vetat hur man gör tummen upp som smiley här hade jag gjort det, haha.
    ja ne jag uppfattade det inte heller som någon uppläxning, höll mest bara med^^ 
  • Äldre 6 Jun 18:56
    #32
    filibustern skrev 2014-06-06 18:51:13 följande:
    ja ne jag uppfattade det inte heller som någon uppläxning, höll mest bara med^^ 
    Åh, va bra. Det är så lätt att bli missuppfattad när man skriver på internet.

    Lycka till alla ni som har en underbar dag framför er! :)
  • Anonym (Bara lilla jag)
    Äldre 7 Jun 17:07
    #33

    Jag tycker att ni ska göra det som känns rätt för er och inte bry er om vad andrs tycker. Jag och min sambo har varit tillsammans i 14 år och vi fyller 32 i sommar. Jag älskar honom o vår son

  • Äldre 24 Jun 15:35
    #34

    Jag är 20 år och min blivande 22. 
    Vi har varit tillsammans i ett och ett halvt år och gifter oss nu i augusti. 
    Jag har fått höra ganska mycket om att det gått för snabbt och att vi är unga.
    Min mamma har alltid varit på min sida. Varför vänta om du vet att det är det du vill?

    Att gifta sig handlar ju inte om ett beslut man tar och sen får man se liksom. För mig är det ett beslut, som man måste ta flera gånger. På samma sätt som kärlek inte är bara en känsla, det är något man måste kämpa för. Och då spelar det ingen roll om man är ung eller gammal, det handlar om hur mycket man är villig att kämpa för att få det att fungera!
    Lite tankar från mig :)

  • Äldre 24 Jun 15:43
    #35
    Anonym (Lala) skrev 2014-06-04 01:38:12 följande:

    Hej på er!

    Vi är ett par ungdomar på 20 och 21 år. Vi har förlovat oss för ett år sedan, men varit ihop sedan jag(fästmön) fyllde 16 år. Två vanliga svenssons, fast inkomst och bor ihop.

    Att vi är unga är vi medvetna om, men vi kan inte stå emot att smygtitta bröllopsresor och bolla lite idéer, även om det säkert är långt dit än.

    Många säger att det är första kärleken, att det kommer ta slut och att det inte är någon idé att vi ens tänker tanken ännu på flera, flera år. "Hur kan du veta att du vill vara med honom, när du inte testat andra killar?" Får jag höra ofta. Det är sant, det är vårat första förhållande, men betyder det att det är oseriöst?

    Vad är för ungt för äktenskap? Är det naivt att tänka på det, när det är första kärleken? Finns det någon här som hållt ihop med första kärleken? Ge mig hopp!


    En av mina kusiner har vart ihop med sin tjej sedan högstadiet, de är idag 40 så klart att det finns hopp :)
    Live free, ride free
  • Äldre 24 Jun 15:51
    #36

    Och folk kommer alltid tycka och tänka som dom vill. Antingen är man för ung eller för gammal. Antingen är det för tidigt eller så "det var på tiden". Låt ingen annans tankar avgöra!

  • Äldre 24 Jun 17:29
    #37

    Vi var såna där som ingen egentligen blev chockad över att vi ska gifta oss (de enda det varit chockad över är att vi/jag haft allt så planerat).


    Sambon (som är 20) fick höra av sin farmor att "det var på tiden" och svärmor började direkt prata om mig med hans efternamn (som jag inte kommer ta!

Svar på tråden Vad är "för ungt"?