• Anonym (eh)
    Äldre 5 Jul 15:02
    10398 visningar
    69 svar
    69
    10398

    sex med 14-åring, rätt eller fel??

    jag väljer att vara anonym, då det är ett väldigt känsligt ämne och jag har mina åsikter som folk nog inte kommer hålla med om.. 

    läste i en tidning nyss, såhär löd artikeln:
     


    Fängelse för sex med 14-åring


    En då 14-årig flicka hade frivilligt sex med en 23-årig man. Nu döms mannen till fängelse för sexuellt utnyttjande av barn.


    Det hela inträffade i en inlandskommun i Västerbotten. Mannen och flickan kom i kontakt med varandra via Facebook. Kontakterna ledde till att de båda frivilligt hade sex med varandra två gånger. Men flickan hade inte fyllt 15 år än, även om det bara var några månader tills hon skulle fylla år.


    Lycksele tingsrätt dömer nu mannen för sexuellt utnyttjande av barn till sex månaders fängelse. Undantag från straff kan bara göras om det är en ringa skillnad i ålder och utveckling mellan de båda parterna i de fall sexkontakterna varit frivilliga. Men i detta fall anses skillnaden i ålder och mognad vara alltför stor för att ansvarsfrihetsregeln ska gälla.


    Utöver fängelsedomen ska mannen betala skadestånd för kränkning på 25 000 kronor.

    nu kommer jag säga som jag tycker: 

    DET ÄR FEL! hon ville ha sex FRIVILLIGT. de både villa ha sex frivilligt MED VARANDRA. och ja mena, tänk om dom gillade varann, spelar det inte in? om inte, det känns förbaskat taskigt att hon ska kunna ha sex med en äldre man och sen bara "ja anmäler han" (kanske bara för pengar, vem vet?) så han får ta skiten. 

    ok ok.. nu vet jag inte hur gammal dom är NU, men om vi säger såhär:

    OM dom hade blivit ihop då? i säg.. 4 år.. och sen förlovat sig när hon fyllde 18? skulle det spelat någon roll? eller skulle dom ändå anse att det var kriminellt och så sätta han i fängelse? funkar det så?  

    väldigt känsligt jag vet och detta är vad jag ärligt tycker, och jag är absolut inte för utnyttjande eller så, det var bara DETTA fallet som jag tyckte var idiotiskt.  


  • Svar på tråden sex med 14-åring, rätt eller fel??
  • Äldre 6 Jul 16:04
    #51
    I Wixen skrev 2012-07-06 15:50:39 följande:
    alltså nu kanske jag är lite hemsk och inte så populär men är du .... *kollar i texten* ..... 23 år och INTE förstår att en 14 årign är PÅ TOOK för ung för dig då kanske något inte är som de ska.

    och det hade inte spelat någon roll i alla fall i min mening om de hade varit tillsammans och förlovat sig när hon vart 18, han skulle ju då vara med henne när hon var 15 och han 24, hon 16 och han 25 och så vidare.
    som förällder skulle jag smälla av, som kompis skulle jag nog bli LITE fundersam.
    !
  • Anonym
    Äldre 6 Jul 21:37
    #52

    AnnaMolly: Nu har inte ja inte pluggat på nåt universitet i nåt land, men ja bor i Sverige o lyssnar på svenska nyheter, där de säger att om man säljer sex ska man betala skatt som alla andra jobb. - Tror ju inte att det skulle va nåt de pratar om om det är olagligt! Inget av det handlar om min åsikt, utan fakta i Svensk lag.

  • Anonym (SL)
    Äldre 6 Jul 22:46
    #53

    Om du läser en gång till vad AnnaMolly skrivit så ser du att hon inte hävdar något annat än att det är lagligt att sälja sex. Däremot ger hon en förklaring till varför det är tillåtet. Det är olagligt att köpa sex, men inte att sälja.

  • Anonym
    Äldre 6 Jul 23:18
    #54

    Haha, om du då läser mitt inlägg som hon citerar så är det vad ja skriver precis innan.... Varför upprepa det ja precis skrivit fast med andra ord?

  • Oniq
    Äldre 6 Jul 23:19
    #55

    Jag kan hålla med om att det på ett sätt känns rätt hårt att slänga någon i fängelse om man väljer att se det som att det enda fel dom gjort är att tycka om varandra.

    Men tycker man verkligen om varandra så bör man också kunna vänta tills _båda_ är mogna. Fysiskt, psykiskt och inom lagens alla ramar.

    Killen borde vetat bättre - för sin egen skull. 

    Att det var flickans föräldrar som sade ifrån låter helt sunt, det kallas att bry sig.


    Nördbröllop FTW rpgwedding.buu.nu
  • ElinFa­lk85
    Äldre 7 Jul 16:37
    #56
    Anonym skrev 2012-07-06 14:25:19 följande:
    Det hade sex två gånger. hade de varit våldtäckt så hade stått. Domen kan du alltid läsa bara gå in och be om den :)
    men kära lilla vän, det sker MASSOR med våldtäker i vårt land, där gärningsmannen inte döms trots att rättsintyg och fällande bevis finns..... hart själv drabbats av det 2 ggr (blivit våldtagen 3ggr), båda de två fallen fanns en klar gärningsman, skador, sperma och bevis till tusen och såklart rättsitnyg som intygade skadorna...blev dom fällda...nej det gick inte ens till rättegång och det är tyvärr verkligheten för många våldtäksoffer.
  • Anonym
    Äldre 8 Jul 12:44
    #57
    ElinFalk85 skrev 2012-07-07 16:37:34 följande:
    men kära lilla vän, det sker MASSOR med våldtäker i vårt land, där gärningsmannen inte döms trots att rättsintyg och fällande bevis finns..... hart själv drabbats av det 2 ggr (blivit våldtagen 3ggr), båda de två fallen fanns en klar gärningsman, skador, sperma och bevis till tusen och såklart rättsitnyg som intygade skadorna...blev dom fällda...nej det gick inte ens till rättegång och det är tyvärr verkligheten för många våldtäksoffer.
    Läser du i texten så står de att han blev dömd. Då kan man gå in och be att få läsa om rättegången.
    Vet att inte alla döms och vet att många inte anmäler heller tyvärr. 
  • Annamo­lly
    Äldre 8 Jul 21:28
    #58
    Anonym skrev 2012-07-06 23:18:19 följande:
    Haha, om du då läser mitt inlägg som hon citerar så är det vad ja skriver precis innan.... Varför upprepa det ja precis skrivit fast med andra ord?
    Darfor att...

    Du verkar tro att det ar lagligt att salja sex darfor att det ar ett fritt val att salja sex. Samma attityd som TS har gentemot den minderariga flickan som haft sex "darfor att hon ville" med en 23-arig man. "Ett fritt val".

    Men det ar inte lagligt att salja sex i Sverige av den anledning du tror: det ar inte for att man anser att det ar ett fritt val att salja sin egen kropp. Den svenska lagen bygger inte pa den liberala attityden - da hade man ju inte kriminaliserat mannen. Da hade man latit folk kopa och salja sina kroppar bast dom ville. Men det gor man inte.

    Anledningen till att kvinnan inte kriminaliseras (for det ar oftast en kvinna), ar for att man inte vill straffa en utsatt och marginaliserad kvinna, for hon lider redan tillrackligt. Lagen ar aven uppbackad med andra sociala atgarder som ar utformade for att forhindra att utsatta kvinnor blir prostiuerade, och for att forhindra man att kopa sex. 

    Med andra ord, prostitution anses inte vara ett "fritt val" i Svensk lag. Och inte heller anses en 14-arig flicka gora ett "fritt val" nar hon gar med pa att ha sex med en 23-arig man. Det spelar ingen roll om en prostituerad kvinna eller en minderarig flicka sjalva havdar att dom har gjort det valet av egen vilja. 

    Jag sager inte att det ar ratt eller fel, men det ar dessa filosofiska principer som lagen om prostitution ar baserad pa. (Jag tycker personligen att det ar ratt, men det ar inte det som ar poangen).
  • Anonym
    Äldre 8 Jul 22:53
    #59

    Tack Annamolly för att ja fick veta va ja tror. Alltid skönt att veta att det finns nån mer där ute i världen som vet va ja tror när ja inte vet det själv.

  • Anna S Olsson
    Äldre 7 Jun 00:17
    #60
    Anonym (eh) skrev 2012-07-05 15:02:28 följande:
    jag väljer att vara anonym, då det är ett väldigt känsligt ämne och jag har mina åsikter som folk nog inte kommer hålla med om.. 

    läste i en tidning nyss, såhär löd artikeln:
     

    Fängelse för sex med 14-åring


    En då 14-årig flicka hade frivilligt sex med en 23-årig man. Nu döms mannen till fängelse för sexuellt utnyttjande av barn.


    Det hela inträffade i en inlandskommun i Västerbotten. Mannen och flickan kom i kontakt med varandra via Facebook. Kontakterna ledde till att de båda frivilligt hade sex med varandra två gånger. Men flickan hade inte fyllt 15 år än, även om det bara var några månader tills hon skulle fylla år.


    Lycksele tingsrätt dömer nu mannen för sexuellt utnyttjande av barn till sex månaders fängelse. Undantag från straff kan bara göras om det är en ringa skillnad i ålder och utveckling mellan de båda parterna i de fall sexkontakterna varit frivilliga. Men i detta fall anses skillnaden i ålder och mognad vara alltför stor för att ansvarsfrihetsregeln ska gälla.


    Utöver fängelsedomen ska mannen betala skadestånd för kränkning på 25 000 kronor.

    nu kommer jag säga som jag tycker: 

    DET ÄR FEL! hon ville ha sex FRIVILLIGT. de både villa ha sex frivilligt MED VARANDRA. och ja mena, tänk om dom gillade varann, spelar det inte in? om inte, det känns förbaskat taskigt att hon ska kunna ha sex med en äldre man och sen bara "ja anmäler han" (kanske bara för pengar, vem vet?) så han får ta skiten. 

    ok ok.. nu vet jag inte hur gammal dom är NU, men om vi säger såhär:

    OM dom hade blivit ihop då? i säg.. 4 år.. och sen förlovat sig när hon fyllde 18? skulle det spelat någon roll? eller skulle dom ändå anse att det var kriminellt och så sätta han i fängelse? funkar det så?  

    väldigt känsligt jag vet och detta är vad jag ärligt tycker, och jag är absolut inte för utnyttjande eller så, det var bara DETTA fallet som jag tyckte var idiotiskt.  


    I Sverige måste man vara 15 år för att vara byxmyndig just för att folk inte ska kunna utnyttja barn.
    Det spelar ingen roll att hon var 14år och gjorde det frivilligt, i lagen är hon fortfarande barn och han var vuxen.
    Fick även föräldrarna nys om det så kan de anmäla mannen just för att barnet varken var myndigt eller byxmyndigt.
    Och nio års skillnad är en väldigt stor skillnad just i dessa åldrar... 14åringar brukar ha en tendens att tro att de är mer "vuxna" än vad de egentligen är.
    Dessutom borde killen i fråga ha tänkt lite längre än vad näsan räckte... Nog vet han om att han kan bli anmäld om tjejen inte har åldern inne.
    Och man har även hört för många berättelser där myndiga män (och kvinnor) utnyttjat barn (under 15år) och även sagt att det skulle ha varit frivilligt... Jag tycker det är en bra lag... Och dessutom fick han ju bara 6 månader (vilket kan leda till att han kan välja fotboja ist för fängelse) 
  • kärlek­ensbru­dpar
    Äldre 7 Jun 09:46
    #61

    Jag hade sex när jag var 14 han var 18 jag mår inte dåligt av det. Men jah fick nog myclet efterkommande problem då med killar...man växer upp för fort, ör det äkta ksn man lika gärna vänta!Men jag tycker det är bra att lagen finns man är inte vuxen vid 14 års ålder. Jag tänkte inte så mycket vad lagar innebär i den åldern det bara händer. När jag har min tonårs flicka el tonårs pojke ska jag prata noggrant om vad det byxmyndighet innebär.

  • kärlek­ensbru­dpar
    Äldre 7 Jun 09:55
    #62

    Kärlek är att kunna vänta tappa oskulden borde vara något fint :) vad jag menar att jag fick problem med killar är att jag visste inte vad kärlek var. Jag visste bara vad sex var :/ och fick låg självkänsla. Så information och kunskap till tonåringar tror jag är à och o. Och att den äldre lär sig ta sitt ansvar som den mogna! Och nu kanske fler har respekt för lagen om någon faktiskt får en dom...

  • Anonym (seriö­st?)
    Äldre 7 Jun 10:14
    #63

    Sen kan man ju ljuga om sin ålder också...helt plötsligt är man 15, eller 16 och varför ska han kolla upp det mer noggrant?

    Hon var några månader från att fylla 15, då hade det inte varit olagligt. Tveksamt om så mkt mognad hinner hända på de månaderna...

    Nej, hon hade frivilligt sex då ska den stackars killen inte anmälas.

    Var det tjejen som anmälde? Eller var det föräldrarna? Båda är iofs ändå rätt befängda...kom hon på i efterhand att "nej jag ville nog inte fast jag TRODDE det då, jamen vad bra, han råkade vara äldre så då kan jag anmäla". Hade han varit 14 bast han också och hon kännt samma sak hade inget hänt...

    Och om föräldrarna anmälde så är det ju bara tragiskt. PRATA med er dotter istället och låt bli den stackars killen som hade sex med en tjej som VILLE (och han kanske hade fått info att hon var äldre?)

    Sveriges rätssystem är skrattretande med tanke på hur många riktiga våldtäktsmän som går fria, och så blir en sån här kille dömd... 

  • kärlek­ensbru­dpar
    Äldre 7 Jun 10:23
    #64

    Varför kan man inte vara säker på hur gammal en människa är när man har sex? Varför sån brådska? Sen förövrigt ska man ju inte ljuga om sin ålder och i detta fallet visste han ju hur gammal hon var. Och angående föräldrarna dom BRYR sig om sitt barn. Och är man en äldre kille el tjej kan man vänta till sin partner är byxmyndig.

  • Anonym (seriö­st?)
    Äldre 7 Jun 10:25
    #65
    kärlekensbrudpar skrev 2013-06-07 10:23:01 följande:
    Varför kan man inte vara säker på hur gammal en människa är när man har sex? Varför sån brådska? Sen förövrigt ska man ju inte ljuga om sin ålder och i detta fallet visste han ju hur gammal hon var. Och angående föräldrarna dom BRYR sig om sitt barn. Och är man en äldre kille el tjej kan man vänta till sin partner är byxmyndig.
    Jo men varför vänta om båda vill? Det är ingen skillnad på henne några månader senare med största sannolikhet...

    (jag tycker också att man kan vänta egentligen, men jag blir så in i helvete irriterad på det system vi har där en sån här kille fälls och kanske får massa hinder senare pga av det, men riktigta våldtäktsmän, ja de går FRIA...sinnessjukt) 
  • Anonym (Rätt i mina ögon)
    Äldre 7 Jun 11:06
    #66

    1. Hon är för ung för att ta sådana beslut och förstå konsekvenserna för det. 
    2. Man kan inte veta med säkerhet att hon faktiskt ville det, maktpositionerna är faktiskt helt ojämlika.

    Sen kan man ifrågasätta lite varför just 15år ska vara linjen.

    Jag själv förlorade oskulden när jag var 14 till en bra mycket äldre kille för att jag inte vågade säga ifrån, sa till innan vi träffades att jag inte ville göra något sexuellt, men ändå påbörjade han och jag förstod knappt vad som hände utan "frös". 

    I flera år efteråt så trodde jag att det var mitt fel, och jag hade ju faktiskt inte sagt nej under tiden, så hur skulle han kunna veta att jag inte ville? Jag blev direkt självdestruktiv efter det och har haft otroligt många sexpartners under bara de 3 åren som kom efter händelsen.

    Nu har jag bearbetat och allt är bra, men kontentan är att barn är barn. Barn förstår inte vad de ger sig in på, och det är faktiskt vi vuxna som ska ta hand om dem. En 23åring borde faktiskt förstå att en 14årig tjej inte är mogen nog för sex, speciellt inte med någon som är såpass äldre och har större "makt.

    Det är min åsikt. 

  • kärlek­ensbru­dpar
    Äldre 7 Jun 11:11
    #67

    Det borde bli hårdare straff för våldtäkter och alla som är skyldiga borde fällas. Men när det gäller byxmyndighet så fälls man kanske folk börjar tänka till. Och han visste om laget varför bryta den. Det är som fortkörning jag tycker inte synd om mån som kör för fort. Det ät ett val människan gjort. Man får stå sitt kast :)

  • kärlek­ensbru­dpar
    Äldre 7 Jun 11:13
    #68

    Och säger nån kör fortare inte måste jag göra det därför det är jag bakom ratten som bestämmer ;)

  • Äldre 7 Jun 16:45
    #69

    Man är ett barn vid 14 år och vet inte bättre. Jag kan inte påstå att jag fattade mogna beslut i den åldern direkt. Sen måste jag ifrågasätta vad en 23 åring ser i en 14åring utöver en sexuell lockelse?

Svar på tråden sex med 14-åring, rätt eller fel??