• sofin5­26
    Äldre 27 Apr 09:41
    8403 visningar
    8 svar
    8
    8403

    Gravid - underkläder? Spanx?

    Hej!
    Nu är det mindre än en månad kvar till mitt bröllop. Jag kommer på bröllopsdagen 26/5 att vara i vecka 20 av min första graviditet. Magen har börjat puta lite, dock inte så mycket ännu, men jag oroar mig för att jag inte ska komma i min brudklänning som ser ut så här:


    Min fråga är: kan man bära Spanx som gravid? Eller skulle det vara farligt för barnet om man håller in magen hela dagen?

    För er som undrar över Spanx; se här:
    http://www.spanx.com/category/index.jsp?categoryId=2992553 


     

  • Svar på tråden Gravid - underkläder? Spanx?
  • Snöspa­rv
    Äldre 27 Apr 09:58
    #1

    Man ska inte använda något som håller in magen, typ gördlar, när man är gravid. Vad jag har hört kan det vara skadligt, även om jag såklart bara är en vanlig människa och inte vet till 100% men det är vad jag läst och hört.

  • FruSSE
    Äldre 27 Apr 10:07
    #2

    Jag tror inte att det är farligt, du kan ju sova på mage utan att det gör något. 
    Däremot tror jag INTE att det är att rekommendera. Herrejösses jag ville inte ens ha bilbältet liggande på magen i vecka 5. Jag skulle aldrig i livet kränga på mig en spanx-dräkt under min graviditet. Fy vad obekvämt!

    Men, alla är vi olika. Tänk på att i vecka 20 känner du troligtvis sparkar. Då kan det vara helt andra tankar kring att "trycka in" kroppen. 

    För övrigt testade jag en spanx-dräkt (originalet) efter graviditeten. Jag förstod inte alls vad grejen var. Det enda jag tyckte att det gjorde var att lägga på ett tjockt lager tyg som gjorde att jag såg ännu större ut.
    Men det kanske mer är för folk som har valkar och hängbröst/-röv? Eller så har jag bara en kroppsform som inte gör sig i spanx. Vem vet ;) 

  • Joli84
    Äldre 27 Apr 10:31
    #3

    Jag skulle inte ta på mig något som drog in min mage. Jag är i v20 nu och klämmer jag åt magen för hårt (typ böjer mig ner för att ta på mig skorna) så gör det ont, eller åtminstonde så känns det väldigt obehagligt. Man vill ju vara fin på sin bröllopsdag, men samtidigt är man gravid så vill man nog känna sig bekväm också! (även när man inte gravid med kan jag tänka...) Däremot tror jag inte att det är farligt för barnet! Jag sover på magen (inte obehagligt alls av någon anledning) och det är helt ok.

    Hur mycket finns det att ta på i klänningen? Den var verkligen fin! Går den sy om något? Gravidmagar kan ju variera en hel del från person till person (som du säkert redan hört). Men jag skulle inte kunna ha på mig den klänningen nu tror jag inte. Sedan blir ju brösten en hel del större! Tänk på det =)

  • sofin5­26
    Äldre 27 Apr 12:45
    #4

    Hej allesammans! Tack för era svar!

    När jag provade klänningen för ca en månad sedan så sa de att det finns ca 3 cm på vardera sidan att lägga ut med. Den satt som en smäck. Men då hade jag ju ingen märkbar mage heller. Jag ska gå och prova den i morgon igen, och vi väntar med att sy ut/in den tills sista veckan.

  • 8septe­mber20­12
    Äldre 27 Apr 15:12
    #5

    Kläm inte in magen på ngt vis vännen,sitter klänningen åt för mkt,eller om den inte passar,så skulle jag nog välja en annan modell......du kanske kan kika på ett alternativ i samma affär?
    Alla är ju så olika stora under sina graviditeter...men i v.20 så BRUKAR magen inte vara så stor,samtidigt så är det jut runt den veckan som det säger *poff* och magen pluppar ut

    Samtidigt..6 cm att lägga ut den,det kan ju gå,knepigt dettaObestämd

  • Äldre 27 Apr 19:08
    #6

    Alltså, är det snörning i ryggen eller ngt annat? För med snörning så finns det ju lite mer spelrum, o dessutom kan man lägga snörning på de flesta klänningar vad jag förstått :)


  • sofin5­26
    Äldre 28 Apr 09:17
    #7

    Nej. ingen snörning i ryggen. Den är inte omsydd ännu. Men jag tänkte faktiskt föreslå just det.

  • Luna12
    Äldre 1 May 15:59
    #8

    Jag gifter mig på lördag och kommer då vara i v34. Jag ska ha en sån där tight klänning som ska "hålla in" allt. Dock så håller den ju inte in magen. Eftersom en gravidmage är hård. Men det klart den sitter åt lite. Men inte alls så det är obehagligt. Snarare känns det lite skönt med stödet som blir runt magen. Och så trycker den in fläsket i bak vilket är vitsen. :)
    Så jag tror säkert att du kan ha något sådant på dig. Ingen fara för magen.

Svar på tråden Gravid - underkläder? Spanx?