• Mirjami

Om säljaren vägrar skicka/svara?

Om man köpt en vara på nätet av en privatperson och för en gångs skull varit så korkad att man bara för att säljaren verkat så trevlig, betalat direkt till dennes konto och sedan inte hör av denne mer, hur går man tillväga? Det är lillgrabbens kostym det handlar om. Ett par hundralappar bara, men ändå. Har inte numret kvar, annonsen är borttagen och människan vägrar svara på mail. Då det inte överstiger ett basbelopp så kan man väl inte anmäla säljaren väl? Eller ska man göra det ändå, för den sorterna svindler är väl vanlig och polisen vill väl veta? Fan vad dum jag var, varför ska man vara så naiv?

• Svar på tråden Om säljaren vägrar skicka/svara?
  • Chicita

Klart att du ska anmäla.
    Det är ju när många tänker som dig och inte anmäler för att "det rör sig om så lite pengar" som sådana personer kan komma undan med det beteendet.

• Mili

Du ska absolut anmäla säljaren både till polisen (som i och för sig inte kommer att göra något innan fler anmälningar kommer in på samma person men någon måste börja att anmäla) och till den sajt där säljaren annonserade, skicka det i mail till säljaren också så får du se om något händer.

Och visst känner man sig dum efteråt men eftersom du aldrig skulle komma på idén att lura någon så tror man gott om andra, så det enda det som hänt bevisar är att du är en trevlig och ärlig person :) som tråkigt nog blivit lurad.

• Oniq

Basbelopp?

Jag har råkat ut för liknande saker men fått svar när jag slutligen mailat ett brev där jag vänligt men bestämt förklarat att personen kommer att anmälas till både sajten som säljet förmedlats via och polisen samt svartmåla/varna på samtliga forum jag känner till.

DÅ har jag fått svar med förlåt hit och förlåt dit samt varan skickad inom kort.

Inte kul, men vad gör man?

• 11juni2011

Jag har handlat massa på internet och ibland råkar man tyvärr ut för sådana rötägg som du nu har gjort. Ibland brukar det räcka med att maila till dom och skriva att du ska ha pengarna eller kläderna innan typ måndag, annars anmäler du det till polisen. Det brukar få fart på dom flesta. Sedan kan du alltid kolla upp personen på facebook/ratsit/hitta bara för att konstatera att det är rätt person som står bakom mailen. Och för guds skull, löser det sig inte, ANMÄL ANMÄL ANMÄL!! Jag har gjort det de 2 gånger som jag inte har lyckats lösa det själv. Den ena gången (visserligen efter ett långt tag, då hon fick genomgå polisförhör osv) så fick jag tillbaka pengarna. Den andra gången är över 1 år sedan jag anmälde, men det visade sig att den snubbens konto har hur mycket insättningar som helst och även ett gäng anmälningar på sig. Så nu har det blivit en jättehärva av det där och jag är en av flera som har råkat ut för hans bedrägerier! Så av 2 de två anmälningar jag har gjort så har jag väldigt bra erfarenheter av polisens arbete!

• Mirjami

Jag mailade precis nyss och krävde varorna eller pengarna omgående. Får se vad hon svarar. Tidigare skyllde hon på sjuka barn och husförsäljning som orsak, men det är 1 ½ vecka sedan och sista gången jag hörde något. Om jag bara sparat numret, grrr... Hon har ovanligt efternamn enligt mailadressen så jag ska nog finna henne. Om det nu är rätt namn, ska kolla sidan som du, 11Juni2011, skrev.

• Mirjami

Nu var pappan så sjuk att hon varit tvungen att åka till honom. Jag skrev att hon kunde då be sin man skicka det då jag förstod som om han var hemma så jag kunde få det innan påskhelgen!

• Blivande fru Swärdh

Säg att du kommer anmäla henne om du inte får tillbaks varan eller pengarna snarast. Och så kan du lära dig av det här att man ALDRIG betalar in på nåns konto när det gäller en privatsäljare på t.ex. blocket. Det kryllar av såna svin på nätet tyvärr som livnär sig på folks naivitet. Lycka till!

• 11juni2011
    Mirjami skrev 2011-04-20 10:54:01 följande:
    Nu var pappan så sjuk att hon varit tvungen att åka till honom. Jag skrev att hon kunde då be sin man skicka det då jag förstod som om han var hemma så jag kunde få det innan påskhelgen!
    Men det låter ju lite hoppfullt att hon svarade iaf! Hoppas hoppas att hon skickar grejerna nu då *håller tummarna!!*
  • Midvinterflicka

Om hon har ett ovanligt efternamn kan du söka efter henne på t ex www.ratsit.se

Svar på tråden Om säljaren vägrar skicka/svara?