• Spåna

HJÄLP vad ska jag ha på mig

Det är så att vi är bjudna på en väninnas bröllop i slutet av juni och jag vet inte vad jag ska ha på mig.
    Inbjudan som gick ut var väldigt enkel och det stod ingen dresskod eller likande så vad är brukligt?

• Svar på tråden HJÄLP vad ska jag ha på mig
  • hoodilady

Jag skulle köpa en somrig kjol och en blus eller ett finare linne och smycka upp mig "finare än vanligt", antagligen är det inget krav alls på vad du ska ha på dig, men om det är en nära väninna skulle jag absolut fråga!

• Pinkgrape

Förstår om det känns lite "läskigt" :P

Vilken typ av vigsel är det? Vilken tid? Är det middag efteråt?

Hur är brudparet? Vad tror du de förväntar sig att du kommer i?

Kan du inte ringa och fråga vad de tänkt sig?

• MrsT2011

Sommarklänning är aldrig fel, tänk midsommar!

Om inbjudan var enkel hade jag valt en enklare klänning, som den här i vanlig trikå:

• Pinkgrape

Jag tror egentligen att "ingen klädkod = högtidsdräkt", om man ska vara riktigt petig.
    Rätta mig gärna om jag har fel.

Men jag tror inte att det är många som menar det när de inte anger klädkod.

• fru AM
    Pinkgrape skrev 2011-04-19 16:42:04 följande:
    Jag tror egentligen att "ingen klädkod = högtidsdräkt", om man ska vara riktigt petig.
    Rätta mig gärna om jag har fel.
    Det är så det är, för riktigt traditionella brudpar. Bröllopsinbjudan utan klädkod = högtidsdräkt. Är man osäker på om det verkligen gäller paret i fråga är det nog bäst att ringa/maila dem eller vem som nu ansvarar för inbjudan och fråga.

Har själv varit på ett bröllop där vi mycket riktigt tolkade den outsagda klädkoden till högtidsdräkt och var klädda därefter - men många andra gäster hade missat det och kom mycket ledigt klädda, och kände sig helt fel. Det var ett flott bröllop med tjusig middag efteråt och där satt vissa i jeansjacka (!).

Jag anser att det är ganska oartigt att INTE skriva klädkod. Klädkoden är en hjälp för gästerna. 
Svar på tråden HJÄLP vad ska jag ha på mig