• Karamellen

Nån fler som inte haft någon som sjunger i kyrkan?

Då vi kommer ha ett mycket litet och intimt bröllop tänkte vi inte ha någon som sjunger i kyrkan. Endast psalmerna.

Nån fler som haft det så?

Min mamma verkar ha svårt att acceptera att det inte finns någon solist som sjunger för oss. Samtidigt tycker jag det känns för mycket då vi är så få, psalmer räcker gott för oss liksom.

• Svar på tråden Nån fler som inte haft någon som sjunger i kyrkan?
  • pyrro

Vet inte hur litet du menar med mkt litet, vi hade 24 vuxna gäster på vårat och satsade också på litet och intimt:)

Vi hade en utomhusvigsel och har sån tur att min syster och hennes man håller på med musik så han spelade på elpiano och min syster sjöng två sånger med en text som betydde mkt för mig. Faktiskt så var det solosångerna som gav just den intima personliga känslan vi var ute efter och det blev en fantsastisk vigsel.

Självklart kan ni köra utan solosång om det är det ni vill, men var inte rädd för att ha det bara  för att ni är få:)

• Karamellen

Vi är 19 st då är det barn under 5 år inräknat

Vi känner just ingen alls som sjunger eller spelar och då måste vi hyra in någon eller några. Därför är jag lite rädd att den intima känslan försvinner liksom...

• pyrro

Ja känner ni ingen alls så kan jag förstå er, jag ville heller inte ha några "utomstående" eller avlägsna släktingar eller bekanta med. Jag hade nog inte hyrt in någon okänd om vi inte haft min syster. Ni har inga barn som gillar att sjunga? Det behöver inte vara avanserad sjöngsång tycker jag utan gärna nått mer personligt.

Psalmerna tycker jag var mer en plåga när man är få och kanske inte så många som gillar att sjunga....lätt pinsamt när alla mumlar sig igenom dom:)

Har ni ingen (din mamma tex) som kan läsa en fin text istället??

Jag älskar den här som vi hade med i vårt festprogram:

Måhända är han den ende i världen som tycker sig veta att hon är den underbaraste kvinnan på vår jord

Måhända är hon den ende som uppskattar hur fantastisk han är
    I varje lilla sak som han gör
    Och varje lilla tanke

De tycker sig höra en underton av godhet i allt vad den andre säger
    Och tror att de flesta kanske missar det hos den andre

Och de förstår inte hur man kan passera den andre
    utan att förstå att man just passerat den finaste människan i världen

Han har förstått, hon har förstått – därför är vi här idag

Måhända är han 

Måhända är han

• Karolina A

Vi hade ingen som sjöng i kyrkan. Visst hade det varit fint, men då vi inte har någon släkting eller vän som är duktig på att sjunga blev det inte så. Jag ville inte "hyra in" någon vi inte har någon relation till.

Det är inget måste att ha någon som sjunger i kyrkan.

• Kjell Präst

Jag kan säga, att av de vigslar jag har haft har en absolut majoritet, säkert 80 % i alla fall, varit vigslar utan solosång. Min erfarenhet är alltså att det är klart vanligare att inte ha solosång än att ha det. Man kan lätt tro, när man läser BT, att förhållandet är det motsatta.

• Karamellen
    Karolina A skrev 2010-10-24 17:35:30 följande:
    Vi hade ingen som sjöng i kyrkan. Visst hade det varit fint, men då vi inte har någon släkting eller vän som är duktig på att sjunga blev det inte så. Jag ville inte "hyra in" någon vi inte har någon relation till. Det är inget måste att ha någon som sjunger i kyrkan.
    Jag känner precis samma sak, och jag kan lova att av oss alla som kommer vara med (eller, prästens sångstämma vet jag ännu inget om) är det jag som har den bästa rösten. Och den stämman sjunger främst om "krokodilen i bilen", "bä bä vita lamm" och "en elefant balanserade" snarare än någon kärleksballad...

Karolina A skrev 2010-10-24 17:35:30 följande:
    Vi hade ingen som sjöng i kyrkan. Visst hade det varit fint, men då vi inte har någon släkting eller vän som är duktig på att sjunga blev det inte så. Jag ville inte "hyra in" någon vi inte har någon relation till. Det är inget måste att ha någon som sjunger i kyrkan.
    Jag känner precis samma sak, och jag kan lova att av oss alla som kommer vara med (eller, prästens sångstämma vet jag ännu inget om) är det jag som har den bästa rösten. Och den stämman sjunger främst om "krokodilen i bilen", "bä bä vita lamm" och "en elefant balanserade" snarare än någon kärleksballad...

Där ser man, jag trodde absolut att alla (ja, drygt 90%) hade solosång!

Kjell Präst skrev 2010-10-24 18:04:35 följande:
    Jag kan säga, att av de vigslar jag har haft har en absolut majoritet, säkert 80 % i alla fall, varit vigslar utan solosång. Min erfarenhet är alltså att det är klart vanligare att inte ha solosång än att ha det. Man kan lätt tro, när man läser BT, att förhållandet är det motsatta.
Svar på tråden Nån fler som inte haft någon som sjunger i kyrkan?