• Wingtear

medlemsgrupp - utomlands

Jag önskar att det fanns en medlemsgrupp för oss som inte bor i sverige. Det behöver ju inte vara specifika länder eller så utan bara utomlands.
    Speciellt intressant då traditioner och förfaranden inte är samma som i sverige.

• Svar på tråden medlemsgrupp - utomlands
  • harthurs

Hejhej,
    jag bor inte i Sverige langre men ska gifta mig hemma i november.
    Var bor du nanstanns?

• Linda o Weng

Bor i Australien, gifter mig i Sverige 27 sept med min blivande make som är från Malaysia... det är ju lite andra seder o bruk. tex vi kommer i bordsplaceringen sätta paren tillsammans o inte dela upp dem som vanligtvis sker. Vi kommer också ha kinesisk teceremoni innan bröllopet då det är brukligt i kinensisk tradition. Jättespännande!!!

Kyrkoceremonin kommer vara på eng o pappa lämnar över mig...
    Tal o lyckoönskningar kommer under kvällen att vara på svenska, engelska o holländska.

Var bor ni någonstans?

• Linda o Weng

Harthurs. Din förlovnings ring e jättefin!Påminner på avstånd lite om min.

Det är också en annan sak som skiljer från sverige. Förlovningsringar i sverige har ju oftast diamanter (om någon) nedsatta i själva ringen (vilket gör att de är ganska små), medan utomlands är ofta klofattade lite större varianter.

• MarianneL

Hej.
    jag bbor i England o har varit här i 3 år (ett år till, sen är studierna klara) men ska gifta mig i Linköping nästa sommar.
    Kommer nog bli ett ganska traditionellt svenskt bröllop, men inte helt säkert, eftersom jag är född i Norge, men mina föräldrar bor i Danmark. Så det är mycket som ska fogas samman.

Vad har ni för bröllopstraditioner som ni kommer inkludera? (både fest och vigsel)

• Wingtear

harthurs:
    Jag bor i Finland, närmare bestämt Åland.

En del saker som skiljer här är:
    *förlovningsringar har nästan aldrig sten.
    *tärnor/bestman hör till ovanligheterna.
    *hade aldrig hört om gåvor till gästerna innan jag kom till BT
    *samma med gåvor till tärnor/bestman/TM/näbbar osv
    *värdpar? har aldrig varit med om att det var någon annan än brudparet...

Det var saker jag kom på så här direkt. Kan ju oxå bli galen på att när jag hittar bra grejjer på svenska sidor så kan jag inte beställa dem *suck* för de levererar sällan utomlands =(

• Wingtear

Vad skiljer sig mellan svenska traditioner och dem där ni bor?

• MarianneL

Pappan för in bruden och överlämnar, alltså säger något liknande: "Jag överlämnar min dotter i ditt beskydd..."
    Rehearsal dinner
    Mannen ska av "strumohållaren" (haha vet itne vad de theter på svenska, garder) med tänderna, från bruden
    Man går in til Canon D Pachelbell.
    Diamant ring = Förlovningsring, Släta ringar, till båda = vigselsring
    Många tärnor (en tjej blev helt chockad när jag sa att jag nog "bara" skulle ha 1 tärna)
    Och lika många bestmans som tärnor
    Far o Brud dans, o the first dance. Tydligen väldigt viktigt.
    Brudens föräldrar betalar.

Men ska jag vara helt ärlig, så känns det som att många AMerikanska traditioner har börjat ta över i hela Europa. Allt blir mer o mer Amerikanskt. Det finns både för o nackdelar med det. Ungefär som med Alla hjärtans dag. Allt går ju egentligen ut på att vi ska konsumera så mycket som möjligt.
    Så snart kommer det väl inte att vara mycket skillnad.
    Många skulle säkert säga att de vill ha desas traditioner på deras börllop ändå.

• Wingtear

garder = strumpeband
    Det är väl på gott och ont att traditioner blandas, vi kommer ha ett bröllop som både är traditionellt och okonventionellt, samtidigt Varför göra det lätt när man kan göra det komplicerat

• sokkerstruten

Bor i usa, dallas, planerar bröllop härifrån! Kommer bli ett ganska svenskt bröllop, förutom att vi kommer ha favours i form av personliga M&Ms! :)

Wingtear: Förlovningsringar i sverige har inte stenar i sig heller utan dom är släta..men det börjar bli mer populärt att man lägger i en eller några stenar beroende på hur man vill ha det.. själv har jag har jag en vanlig slät vitguldsring som förlovningsring!

• Wingtear

Det har jag oxå, men vet inte riktigt hur jag ska göra med vigselringen. Nåja, senare bekymmer

Svar på tråden medlemsgrupp - utomlands