• hungran79

detta hör väl inte hit men det berör min lycka på bröllopsdagen

Nu sitter jag här och ska vara hur lycklig som helst att vi gifter oss om 16 dagar men kan inte. Min mamma har bara max tre dagar kvar att leva och är medvetslös... hon åkte in i lördags. Nu är det så att hon har varit dålig i tre år och det hara bara gått utför. Kan tillägga att hon har varit alkolist i 40 år så levern funkade inte..

men varför ska detta hända just nu så att hon missar sin dotters bröllop som hon har längtat efter. hon har 5 barn och min bror är den enda som har varit gift men de gifte sig i hemlighet så detta var liksom sista chansen eftersom vi visste att det inte var så lång tid kvar för henne.

kan också tillägga att hennes yngsta dotter är 15 år så detta slår hårdast mot henne.

Ville bara skriva av mig lite.

kan berätta att hon fyller 59 den 12/8.

• Svar på tråden detta hör väl inte hit men det berör min lycka på bröllopsdagen
  • Pienaar

Ååå nej vad sorgligt, tänker på er!

• Lavendelblomma

Vet inte om det var riktat till mig eller ts...(?)
    Men jag svarar i alla fall.
    Jag är rädd för döden för att den tar människor man älskar ifrån en...Är inte så rädd för att själv dö (även om jag såklart är det också), nej det värsta är att skiljas från dem man älskar...och man vet inte med 100 % om det är för alltid....Man vill ju gärna tro att vi lever vidare på ngt sätt efter döden och jag hoppas det så innerligt av hela mitt hjärta.

Vilken hemsk situation du beskriver....att din mamma fick ligga på köksgolvet i flera timmar...och att läkaren bara ville hem...fy...vad fruktansvärt.. Var det en hjärtinfarkt eller? Hur var din mamma annars, i vilken kondition menar jag? Mådde hon bra?

lillaj skrev 2008-07-18 07:17:05 följande:
    Jag vet inte vart i från jag får min styrka men antagligen från mamma, vissa kanske anser det vara en naiv verklighetssyn men jag hoppas och tror att mamma alltid finns med mig och det ger mig styrka. Att jag dessutom har min son, min blivande och min pappa ger mig vilja att gå vidare och sen alla våra fina vänner som stöttar och lyssnar! Mina halvsystrar är som sagt tidigare inget vidare stöd, de har inte ens komit och hälsat på sen vår mamma gick bort. Jag har i princip ordnat begravningen på egen hand tillsammans med pappa.. Självklart gråter jag mycket också och försöker att inte undvika tänka på och bearbeta det som hände kvällen då hon dog. Jag vill verkligen inte skrämmas eller beskriva något som kan vara känsligt för dig men vi är med hela min familj väldigt besviken på sjukvården. Bara för att man råkar dö en lördag så ska man behöva uppleva stressade läkare som bara vill åka hem och som inte har någon som helst känsla för människor som precis förlorat en familjemedlem och invänta jourhavande begravningsentreprenör i många timmar medan min mamma låg på köksgolvet - det var riktigt hemskt och inte särksilt värdigt för mamma heller. Så, den upplevelsen är något jag måste arbeta med. Då, kom verkligen döden och det var en läskigt bisarr upplevelse, vi satt i rummet intill med tända ljus och bara pratade, satt tysta emellanåt och bara undrade vad som precis hänt, är det sant, vaknar jag ur mardrömmen om jag nyoer mig i armen? Just då tror jag att jag försökte intala mig att det egentligen är det rätta sättet att dö på, i sitt hem, med sin familj och görandes det man tycker om för hon packade precis ner det bröd hon bakat på eftermiddagen! Det är ju långt i från alla som dör på det sättet men det är något som jag försöker se som en fördel även om hon så klart skulle ha varit med rent fysiskt på vårt bröllop. Din mamma är ju flera år yngre så för dig är det än mer orättvist när till och med jag tyckte att min mamma gick bort alldeles för tidigt,Hur ser du på döden? För mig är det allra värsta med döden att den tar dem man älskar i från en, lämnar kvar tomhet och ensamhet och tystnad. Det är ju något läskigt i allmänhet för man vet ju så lite om den..
  • lillaj

Nja, hon fick nog en propp (jag är inte så insatt i det medicinska men det kanske är samma sak?). Hon var iofs lite överviktig så det kan ha gjort sitt samt högt blodtryck och diabetes men hon verkade förvånansvärt pigg och kry på sistone, mycket av hennes lenadsglädje det sista året beror på vår son, hennes första barnbarn. Hon parated alltid om vad som skulle komma och bara nån timme innan hon dog pratade vi i telefon och bestämde att hon skulle komma dagen efter klockan tio för att hon skulle se efter Hugo medan vi åkte iväg en stund så själv hade hon nog inga föraningar eller känningar alls och det är skönt att veta. Det värsta för mig är att tänka på vad som kunde ha hänt om detta hänt på söndagen när hon var ensam med vår son...

Lavendelblomma skrev 2008-07-18 11:50:53 följande:
    Vet inte om det var riktat till mig eller ts...(?)Men jag svarar i alla fall. Jag är rädd för döden för att den tar människor man älskar ifrån en...Är inte så rädd för att själv dö (även om jag såklart är det också), nej det värsta är att skiljas från dem man älskar...och man vet inte med 100 % om det är för alltid....Man vill ju gärna tro att vi lever vidare på ngt sätt efter döden och jag hoppas det så innerligt av hela mitt hjärta. Vilken hemsk situation du beskriver....att din mamma fick ligga på köksgolvet i flera timmar...och att läkaren bara ville hem...fy...vad fruktansvärt.. Var det en hjärtinfarkt eller? Hur var din mamma annars, i vilken kondition menar jag? Mådde hon bra?
  • Efter 11 år är det min tur

Vet inte hur man skall kunna finnas till hands bra nog men en *kram* det kan jag ge! Tänker på dig.

• Kanada Hjarta Sverige

jag kan verkligen inte satta mig in i hur ni har det...det maste vara en valdigt svar tid for er... jag kan bara ga pa smartan jag kanner i brostet och klumpen i halsen jag far nar jag laste ditt inlagg. Verkligen trakigt - tanker pa er och hoppas ni far en underbar brollopsdag trots de trakiga handelserna och att ni far en fin sista tid att saga adjo till din mor i denna varld! tank aven pa att din mor har varit med och dela gladjen att planera brollopet och kommer nu att ga till andra sidan med ett leende pa lapparna! :) Det basta sattet att ga vidare tror jag - lycklig i sjalen!

*kram*

• kassandra

kära hungran79 jag beklagar . jag har ochså stor sorg innan vårt bröllop min gud far / morbror har gått bort för någon dagsen i svår canser . Det är så jobbigt att vara orolig ledsen och samtidigt glad och planera ett bröllop som ska vara en sån lycklig dag.Jag har ocxå en liknande tråd läs den gärna ....
    Stora krammar på dig !

• hungran79

tänkte bara berätta att min mamma gick bort i morse. skönt för henne att det är över även om hon inte led.

jag själv var inte där men min syster var det.

• esset50

Undrade just hur ni hade det...
    Tänker på ER.
    *kramar om*

• Lavendelblomma

Beklagar sorgen! Hoppas ni orkar ta igenom bröllopsplanerandet och sen njut av bröllopsdagen, som din mamma säkert kommer att följa från andra sidan...

hungran79 skrev 2008-07-19 09:53:58 följande:
    tänkte bara berätta att min mamma gick bort i morse. skönt för henne att det är över även om hon inte led. jag själv var inte där men min syster var det.
  • esset50

Just nu har ni ramlat ner i ett djupt svart hål.
    Fått em smocka av livet självt, ni är nere för räkning...
    Du undrar säkert om ni någonsin kommer att resa er. Det kommer ni.
    Du får en till kram.

• Lillsnufflan

Jag och min m2b beklagar sorgen. Hoppas du hittar styrkan att gå vidare med ditt och ert gemensamma liv. Massa styrkekramar.

• fdLadye

Jag beklagar sorgen. Verkligen ...

• kassandra

Jag beklagar sorgen vet presis hur det känns jag ska på begravning själv i början av augusti. Ta hand om dig !!

• Efter 11 år är det min tur

Sänder massa kramar till dig och din familj. Tänker massor på er.

tänkte bara berätta att min mamma gick bort i morse. skönt för henne att det är över även om hon inte led. jag själv var inte där men min syster var det.
  • Zsarah

Skickar över styrkekramar. Svårt då man mister någon nära (miste min styvbror för snart 2 år sedan), kom ihåg att du inte behöver vara stark utan att det är okej att gråta, att det är okej att ta emot hjälp. Ta hand om er!

• lillaj

Beklagar. Även om det är grymt så är det skönt för din mamma, hon har det säkert mycket bättre nu! Ta hand om er. Styrkekramar

• lillaj

Vi ska på min mammas begravning och jordfästning på fredag. Försöker förbereda mig mentalt för detta och alla tankar jag kommer möta före och efteråt.. Mitt tips just nu är att ta tag i allt praktiskt så snabbt som möjligt, sitta ner tillsammans alla syskon, prata, tända ett ljus för er mamma.

lillaj skrev 2008-07-20 08:13:05 följande:
    Beklagar. Även om det är grymt så är det skönt för din mamma, hon har det säkert mycket bättre nu! Ta hand om er. Styrkekramar
Svar på tråden detta hör väl inte hit men det berör min lycka på bröllopsdagen