• mct

Sy slips!

Någon som har ett mönster på hur man syr en slips. Vill ha en slips som ska vara under en väst! Tips?

• Svar på tråden Sy slips!
  • Atredot

Om du inte hittar mönster, slakta en gammal.....

• Aleta

Tänk på att klippa ut slipsen på diagonalen av tyget (det blir en massa tygspill när man syr slips). Den blir konstig och vrider sig annars.
    (Jag slaktade en gammal, men klippte inte på diagonalen tyvärr... )

• phly

jag har ett mönster på hur man syr en brudväska, men tyvärr ingen slips.
    för dom som önskar, kan fås av mig, bara hör av er då.

• mct

Tack för svaren.. Jag får nog ta en gammal slips och slakta den så får jag se hur det går!

• kandersson174

Det enklaste tycker jag (jag har gjort rätt många slipsar) är att sy på nytt tyg på en gammal slips, alltså ha den gamla som bas. Då behöver man inte göra på diagonalen och slipsen blir tjock och fin och vrider sig inte.
    Ska se om jag kan lägga upp några bilder

• kandersson174

Lägger slipsen på tyget och klipper lika mycket runtom som slipsen är tjock på det stället (vill inte visa på det här tyget eftersom jag inte tänker sy någon begravningsslips)

Sen viker jag in kanten ser till att den ligger mitt bak i sömmen och gör samma från andra hållet, (vilket ju inte går att visa om man inte klipper) och syr för hand fast det nya tyget

Sen får man fixa och trixa i ändarna, som ni ser har jag bara sytt fast tyget rätt slarvigt på den gula slipsen. Fodret som syns, det röda, är från den gamla slipsen
Svar på tråden Sy slips!