• Cleo01

Barn

Hej!

Är en tjej född 72. Har använt p-piller sen 20 års åldern. Planerar att skaffa barn. Har hört att det kan ta månader att bli gravid efter man slutat p-piller. Om jag nu skall sluta med p-piller, bör jag vänta med att bli gravid 1:a månaden direkt efter avslutad karta, eftersom det kan ge större risk att barnet inte blir frisk eftersom man använt p-piller så pass länge och att kroppen inte hunnit stabilisera sig än homonellt, eller? Hoppas ni förstått vad jag menat med detta inlägg.
    Väntar på svar

MVH
    Cleo

• Svar på tråden Barn
  • Tant Pernilla

Jag blev med barn precis när jag slutat med p-piller. Min gynekolog sa att det inte var ovanligt och att man oftast var "hyperfertil". Dagens p-piller är så pass lågdoserade att det inte ska vara några större problem, även om det naturligtvis _kan_ vara det.

(Jag fick först ett tidigt missfall och sen blev jag med barn direkt igen. Vet inte om missfallet berodde på p-piller eller annat, men det är ju inte ovanligt att graviditeter slutar med tidiga missfall utan synbar anledning. )

• Bebbsen05

När jag slutade med mina p-piller fick jag en mens efter och sen var jag gravid. Emma föddes för 5 veckor sen och mår alldeles utmärkt!

• LisaML

Tant Pernilla, är du gravid nu? Vad spännade! Grattis och lycka till! När är det dags?

• Cleo01

Hej Tant Pernilla!

En vän till mig fick också missfall under sin första graviditet, och blev sen med barn efter 2-3 månader igen. Skall föda nu till sommaren.
    Tack för din information
    Hälsning från Cleo

• Tant Pernilla

LisaML: Jepp, maggen är som en spärrballong! Det är dags i slutet på maj. 27 maj om det blir som barnmorskan tror. Vi tänkte satsa på 6 juni.

Cleo01: Om du har en bra gynekolog så prata med denne om det här med att sluta med p-piller och satsa på att bli gravid. De brukar ha bra koll och vet ju också vilket p-piller du använt och hur det kan funka med just det.

Lycka till!

• LisaML

Tant Pernilla, om jag vore du skulle jag satsa på den 5 juni istället. Tänk vad tacksam han eller hon kommer att vara resten av sitt liv att h*n kan fira rejält varje fördelsedag utan att behöva fundera på skola eller jobb dagen efter. Speciellt om sisådär 20 år tor jag att denna tacksamhet infinner sig.

• Tant Pernilla

LisaML: Hm...det tål att tänkas på... Men vår bäbis ska förstås bli en präktig rackare som bara läser dinosaurieböcker och sitter hemma med föräldrarna...!

Jag antar att han/hon kommer att titta ut när det behagar, och inte när vi vill... Inte ens där får man bestämma...

Svar på tråden Barn