• Jessi26

Svartsjuk...

Hejsan...har ett problem som jag skulle behöva bolla lite.

Jag är lyckligt förlovad med en kille som jag har vart tillsammans med i drygt fem år. Vi har det bra tycker jag i det allra flesta fall, men nu till problemet... Han har en bra mycket starkare sexdrift är vad jag har, eller rättare sagt har väl jag lagt till mig sambo-ovanan att inte alltid vara sugen...
    Vi har sex ca. 3-4 ggr /veckan, men han skulle vilja ha det minst en gång per dag om han fick. Han har aldrig vart otrogen.
    Men...jag kollade hans mail och hittade något som jag blev alldeles kall av... Han har anmält sig på en typ kontaktförmedling där det handlar om sexuella kontakter med andra!!! Där har han i sitt personliga meddelande skrivit att han har ett ordnat förhållande och att han är intresserad av enbart sex...med andra!!!

Vad ska jag göra? Kan jag konfrontera honom på något sätt? Jag vill ju inte berätta att jag kollat hans mail, men jag måste få reda på vad han håller på med???

Tacksam för lite råd och tips, det gnager i huvet på mig idag, kan jag lova

• Svar på tråden Svartsjuk...
  • Jessi26

Jag ska inte prata med henne föränn imorrn... Jag känner att jag måste få vädra detta, annars blir jag ju tokig!
    Å jag vet inte heller vad hon skulle kunna säga i det här fallet. Det är ju ganska solklart att han har gjort fel, dock skulle jag förmodligen inte ha fått reda på det överhuvudtaget om jag inte snokat...

• Jessi26

Ajajaj...jag konfronterade inte honom igår... Jag pallar inte! Jag sitter på jobbet med klump i magen.

Igår var han precis som vanligt, berättade hur mycket han älskar mig och tog på mig mycket som vanligt...men jag är lite stel. Konstigt nog verkar han inte märka det?!

Idag ska jag träffa min terapeut, men jag är nojig för det oxå, känns förnedrande att berätta vad jag har sett...

• Fea

Det är sådant som terapeuter är vana vid och till för.

Jag funderade lite på det här igårkväll. Har ni en överenskommelse mellan dig och din sambo om var gränserna går, vad som är OK att göra och inte? Det kan ju skilja sig mellan olika förhållanden. I vårt förhållande är det till exempel helt OK att titta på andra och fantisera om andra. Jag skulle nog tycka att min man fick logga in på en kontaktsida också, men däremot skulle jag tycka att han hade gått över gränsen om han skickade meddelanden.

Fast i vårt förhållande så berättar vi sådant för varandra. Den ena av oss kan berätta att vi har träffat någon som vi har blivit attraherad av eller haft en fantasi om någon, och så är det inget mer med det. Den vanligaste effekten är att vi båda blir upphetsade av det, och därmed har mer sex. Jag skulle kanske inte tycka att det var lika OK om vi inte pratade om det, men att vi kan prata om det beror ju också på att ingen av oss är svartsjuka.

Spridda tankar som kanske inte hjälper dig, men min poäng är nog att det kanske inte är så svartvitt som man först kan tänka.

• Jessi26

Tummen upp för ert förhållande, Fea :)

Vi har pratat väldigt mycket om otrohet eftersom jag har problem med svartsjuka sedan tidigare. Just en sån här sak eller om internet har vi dock aldrig nämnt.
    Vår överenskommelse har varit att om det är något som är så dåligt i vårt förhållande att vi skulle kunna vara med någon annan, då ska vi säga till. Blir man attraherad av någon annan så långt att man vill göra något, så säger man till hemma före, innan man gör något.

Du säger att det skulle vara Ok om din man loggade in på en kontaktsida, men att det går för långt om han skickar meddelanden... Här är det ju just det att han har lagt till en personlig profil och grejer, och då handlar det ju inte om att bara titta. Då kan man ju lika gärna titta på porr istället, om man bara ska vara åskådare?

Jag fattar bara inte hur han tänker...mår inge bra nu.

Jag är glad att du kommer med nya infallsvinklar dock, tack ;)

• K.C

jag tycker nåt är tokigt om killen loggar in på kontaktsidor... varför ska man göra det och sen inte kontakta folk..? för att man är feg? nä, jag skulle absolut ha reagerat som du.

• deselby

Ville bara tillägga att jag är chockad, men egentligen vet jag inte varför. Jag träffade min blivande man på nätet och när jag nätdejtade fick jag till 70% svar från killar som redan var gifta/sambos och ville ha ett "äventyr" på ett eller annat sätt. Misstänker att många av dem aldrig får något svar, men det är ju klen tröst i det här fallet...Usch vad hemskt.

• majacilla

Logga in dig där han har sin kontaktsida och svara honom , fråga varför han är där trots förhållande osv. Givetvis med ett alias. Bästa sättet att ta reda på vem han egentligen är. Tycker inte du ska känna dig ful, det är han som är det oavsett om du tidigare varit omotiverat svartsjuk eller inte. Det hör inte hit.

Sen att han tar på dig hela tiden anser jag inte nödvändigtvis vara tecken på kärlek.Han verkar ha stark sexualdrift och verkar ju inte kopplad till kärlek eftersom han kan söka andra på nätet.

Förstår att du är grymt ledsen men försök ha lite is i magen och jobba för ditt eget framtida bästa. Visst vill du veta sanningen om din sambo. Ställer du honom mot väggen nu kommer han kanske försöka slingra sig ur det hela o så vet du inte om du ska tro honom eller ej.

Kram i en svår situation.

• Mastermind

Ojdå. Gud vad tråkigt! :( Om du verkligen inte vill erkänna att du läst hans mail (som du egentligen borde göra; ärlighet varar längst, även om det uttrycket känns lite malplacerat här..), så säg att en av dina kompisar är med på den sidan och upptäckte honom och berättade för dig.

Men fy så hemskt det måste vara! Du _måste_ prata med honom om det, oavsett hur du väljer att ta upp det, annars kommer ni aldrig kunna gå vidare. Du förtjänar inte att bli förd bakom ljuset sådär, ingen gör det! Kom ihåg det!

• Jessi26

Tack för alla gulliga ord och råd!

Jag har fortfarande inte sagt något hemma, men jag går som på nålar och han märker ju att något är fel...

Jag kan inte säga att en kompis hittade honom eftersom han har ett alias ju :( Hur skulle hon veta att det var han? Jag har redan tänkt den tanken... Däremot att logga in själv och skriva till honom, den tanken har inte slagit mig. Jag får se hur och vad jag gör...Just nu snurrar det bara runt i huvet.

• K.C

tycker du MÅSTE prata med honom! annars har du ju bara valet att gå runt och liksom kontrollera om han haft kontakt med nån eller inte - vilket liv är det??? kom igen nu, tjejen! Det är INTE dig det är fel på!!!

• Mastermind

Jessi26 - Aha, då var det ju värre.. Men jag tycker inte att du ska skapa en egen användare och på så sätt "avslöja" honom, för då blir det bara invecklat. Hur ska du förklara att du var där? Du måste ju erkänna att du kollat i hans mail förr eller senare, och det känns ju mindre kontrollerande att bara konfrontera honom än att lägga ner tid och energi på att skapa en användare och ta honom på bar gärnning, tycker jag.

Men varför kollade du hans mail från första början? Jag tror inte att du skrivit något om det.. För om du gjorde det avsiktligt så måste du ju ha misstänkt något, eller? Eller är det lätt att klicka på fel knapp och komma in på hans mail (min sambos mailknapp ligger bredvid Firefoxknappen i starmenyn, så jag trycker alltid fel och kommer in på hans mail titt som tätt). För om det är det andra alternativet så är det ju inte så "kontrollerande".

• Nikkis

Har bara en sak att tillägga: Om han har så stark sexualdrift, kan han inte bara använda "fröken höger" istället för att riskera ert förhållande genom att kolla sexkontakter på nätet. O du har rätt i vad du skrev, om det bara är porr han vill titta på behöver han ju inte skapa en profil, är väl bara han köper Fibban o går ut igaraget Tycker du ska göra som någon ovanstående skrev, säga att en av dina vänner sett hans profil på nätet, att du vart misstänksam o kollade hans mail.. Eller nå??

• l i s a

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga annat än att jag känner med dig och verkligen inte tycker att du ska hitta på någon osanning för att förklara vad du sett... Det blir bara komplicerat, leder bara till att du måste försöka dig på att dra fler lögner vilket aldrig leder till bra samtal. Tror jag i alla fall. Bättre att ta den "smällen" att ha snokat lite och erkänna ditt fel så du står "ren" utan lögner efter du sagt det. Att ha kollat mailen är inte såå farligt faktiskt. Jag tycker det är värre att fortsätta ljuga om det eftersom en liten snokning då kommer att leda till 1000 lögner! Jag menar, hur ska du kunna kräva öppenhet och sanningen av honom om du själv inte talar sanning? Näe, säg som det är och arbeta er från där ni är i verkligheten annars blir det bara "vita lögner" av alltihop.

Jag håller tummarna för dig!

• myspropp

Hej Jessi26! Ja har tyvärr bara hunnit summa din inlägg men ja känner igen mej i dej....har själv gjort ett inlägg om svartsjuka på bt. Ja har äntligen tagit mej i kragen och beställt en tid hos en att gå och prata hos om min svartsjuka, och ja undrar va du har fått för svar av dom de kan bero på? Själv är en av mina föräldrar sjukligt svartsjuk och dessutom har ja tidigare levt i ett förhållande me sex på nätet å fantasier om andra... Mvh myspropp

• Mastermind

myspropp - Ursäkta mig, men jag tycker faktiskt att trådstartarens svartsjuka är befogad. Det är ju inte som om hon har ett sjukligt kontrollbehov och är svartsjuk utan anledning..

• myspropp

Va?! Ja fattar ingenting?! Ja skriver ju till hennes fördel! Men de är som vanligt me mail å sms....kan misstolkas, men de sitter i betraktarens öga. Synd... Å dessutom så va hon ju svartsjuk redan innan hon hade anledning. Så också jag...därför ville ja bara höra om psykologerna kommit fram till något. Ja väntar själv på kallelse...

• Mastermind

myspropp - Men tycker du inte att det är bättre att hon tar upp problemet med sin sambo direkt istället? Det framgår väl ingenstans att hon varit svartsjuk redan innan hon upptäckte att han sökte sexkontakter?

• myspropp

Jo, de är ju just de de gör....Men ja har inte läst alla inlägg....bara hennes. Läs dom ordentligt så ska du se. De va ju därför ja reagerade. Men nu ska ju inte du å ja diskutera, de är ju henne vi ska hjälpa. Men jag å hon verkar ha mått likadant å ja har gjort ett eget inlägg i detta ämne så just nu är ja kanske inte till så stor hjälp, ja ville bara visa att hon inte är ensam. Och höra om de går frammåt iom att hon pratar me nån. Ja tycker absolut att hon ska konfrontera sin sambo, men de är ju bara hon som vet hur han skulle kunna reagera. Ja håller just nu på å få min att förstå att man inte behöver bli arg för alla kontrollerande frågor. Men i hennes fall har de ju hänt nåt, men han kanske kan bli irriterad i alla fall. De vet bara hon. Men ja tycker ändå hon ska göra de, för om man trycker ner sånt när man dessutom är svartsjukt lagd så föder de bara mer svartsjuka å misstänksamhet.

• Vänersborgs Pia

jag hade sagt till han direkt ändå... Okay att man har hög sexdrift men det är inte okay att gå runt o ha sex med andra för det. vill du ha en framtid men en pojke som går o har sex med andra?
    jag hade inte accepterat det alls.

Svar på tråden Svartsjuk...