• LisaML

Förrätt som passar med snaps

Vi har bjudit en hel del utländska gäster på vårt bröllop och vill att menyn ska vara så svensk som möjligt. Vi kommer att servera vin, öl och avec, ingen bar alltså, av olika anledningar. Däremot tycker vi att det skulle vara trevligt att servera en snaps till förrätten, dels känns det svenskt, dels kommer festen igång efter brudskål plus snaps. Frågan lyder som följer: Vilken typ av förrätt passar till snaps? (Vi kommer att servera varmrökt lax med primörer till huvudrätt.)

Alla tips emottages tacksamt (dock ej inlägg om att det är trist att festen skall påbörjas med alkoholintag eller att det är tråkigt med varmrökt lax).

• Svar på tråden Förrätt som passar med snaps
  • liten ior

vad finns det för speciell mat som förknippas med just ditt landskap/ort?

kanske kan det vara en ide?

• LisaML

Jag vet inte riktigt! Vi bor i Småland, man tänker ju ostkaka, men det kan vi bara inte servera till förrätt! Vad snäll du är som fortsätter hjälpa mig!

• liten ior

ostkaka som förrätt känns lite fel det har du verkligen rätt i
    men finns det inget annat som är typiskt för just er landsända?

här uppe i norrland där jag bor är det t ex rökt renkött, röding, torkat kött, hjortron osv som folk förväntar sig att bli bjudna på när de kommer på besök

• Tolin

Kroppkakor? Läskigt till förrätt! Finns det ingen god mat i Småland...

• LisaML

Nää, det finns inget gott! Vi äter mest kokt potatis, det är ju billigt och det gäller att hålla hårt i slantarna när man är Smålänning!

• LisaML

jag är faktiskt rätt inne på det här med västerbottenpaj, vem gillar inte det!? Det känns genomsvenskt och dessutom ger vi inte gästerna en fisk-chock.

• Tolin

Västerbottenpaj är kanongott!

• LisaML

Jag har tänkt att man kan lägga den på en liten salladsbädd och den får inte vara för stor, det är ju en rätt mäktig rätt. Måste dock diskutera denna idé med min sambo innan beslut fattas, det är många planer som smids när han är borta i veckorna...

Vet ni någon god snaps som kan passa till?

• Ananas

Min favoritsnaps är
    gammelnorrlands eller skåne. :)

• mli_b

Vad som helst med sill, t.ex. några olika sorters sillinläggningar. Är ni kökspyssliga kan det vara kul att göra själva.

Dock kanske inte ostkaka med snaps till förrätt :)

• LisaML

Jag är lite köksig av mig, men inte köksig så att det räcker till 115 pers.
    Tack för tipset, fler emottages tacksamt!

• Saffran

Jag var på ett bröllop med många utländska gäster där de serverade kräftor till förrätt. Det är gott,vackert ursvenskt och så lättade det upp stämningen också när toastmastern visade hur man bär sig åt för att äta en kräfta i rätt ordning. Till det hade de små skålar med is där det låg småflaskor av olika sorters snaps.

• LisaML

Saffran,

vilken bra idé! Det måste väl vara det svenskaste av allt svenskt! En fråga bara; blev ni inte himla kladdiga av allt skalande? Och skvätte det på kläderna av det där spadet som sitter inuti kräftan?

• Ananas

Kanske göra något med bara kräftstjärtar bara för att slippa kladda? Man kan ju göra någon skaldjursmousse med kräftor i och dekorera med ett par kräftrumpor?

• Saffran

LisaML,
    det var faktiskt inga problem med kladd. Det fanns servetter och skålar med vatten som man kunde doppa fingrarna i emellanåt. Allt var väldigt snyggt sådär. Sen var det ju ingen kräftskiva, utan bara ett par, tre kräftor per person. Nej, jag har faktiskt inget minne av att det var några problem med det. Men å andra sidan var inte det här något "balbröllop" eller hur man ska uttrycka det, utan lite enklare med buffé som huvudrätt (fast på en resturang).

• Tolin

Tycker att det skulle vara gott med västerbottenpaj OCH kräftstjärtar. Någon liten klick av något slags saffranscréme hade också varit gott till. Saffran är jättegott till både kräftor och västerbottenost och är lite festligt (blev sugen på det när jag läste en viss persons nick). Är urdålig på snaps - en som jag tycker är god - så god snaps kan vara - är Läckö Slottsaquavit.

• Bobolla

Nu kanske det är risk för "tårta-på-tårta-effekt" men inlagd gravad lax är supergott och festligt...! :)

• shalimar

Ost och snaps är inte alls dumt, om det är en lagrad och ganska salt ost (som västerbotten). Skulle dock föredra att få osten serverad i en ordentligt tjock skiva (eller några "stänger") ovanpå en bit riktigt mörkt bröd. Komplettera med något lite sött, kanske någon slags fruktkompott eller smaksatt honung (??) - det tror jag skulle vara supergott till snaps! Passande snaps till detta kunde kanske vara något med en liten sötma i, gärna med ton av kummin (bra till osten och brödet).

• skoter

Tyckte det lät väldigt roligt ha kräftor till förrätt exact hur pressenterade toastmastern hur dessa skulle äta? Ngt man kanske kunde låna till sitt eget bröllop? Kram

Svar på tråden Förrätt som passar med snaps