• LisaML

Förrätt som passar med snaps

Vi har bjudit en hel del utländska gäster på vårt bröllop och vill att menyn ska vara så svensk som möjligt. Vi kommer att servera vin, öl och avec, ingen bar alltså, av olika anledningar. Däremot tycker vi att det skulle vara trevligt att servera en snaps till förrätten, dels känns det svenskt, dels kommer festen igång efter brudskål plus snaps. Frågan lyder som följer: Vilken typ av förrätt passar till snaps? (Vi kommer att servera varmrökt lax med primörer till huvudrätt.)

Alla tips emottages tacksamt (dock ej inlägg om att det är trist att festen skall påbörjas med alkoholintag eller att det är tråkigt med varmrökt lax).

• Svar på tråden Förrätt som passar med snaps
  • LisaML

Marian,

Vet du vilken typ av snaps ni serverat till era pajer? Har ni även haft äggstanning i pajen eller bara ost och creme fraiche eller liknande?

• LisaML

Med pepparrot i också då eller? Vad har ni mer än (rökt?)renkött?

• marian

Jag använde det här receptet:

Portioner: 4
    Tid: 30 minuter

Ingredienser:
    PAJDEG
    150 g vetemjöl, ca 2 1/2 dl
    75 g rumstempererat smör
    1/2 tsk salt
    2 msk kallt vatten

FYLLNING:
    4 dl riven västerbottensost
    1 ägg
    1 dl gräddmjölk eller matlagningsgrädde
    salt, nymald svartpeppar samt lite kajennpeppar (kan uteslutas)
    100 g löjrom

Jag kommer inte riktigt ihåg vad det var för snapsar, vi hade köpt något kit med en massa småflaskor. Men det är nog godast med en lite mildare snaps.

• FreddeB

SOS så klart - smör, ost och sill!

• marian

Rökt renkött, ja (det kanske blir mycket rökt men rökt renkött har ju en ganska speciell smak). Och pepparrot.

• LisaML

FreddeB

Tack! Fast då återkommer ju frågan angående om det inte blir för mycket firre med fisk i både för- och huvudrätt? Annars är det ju det mest klassisk och enkla man kan tänka sig! Hur skulle ni ställa er till det? Personligen skulle jag nog tycka att det funkar bra, men det kan vara kul att få andras åsikter med, vi kommer ju inte att vara ensamma på bröllopsfesten direkt.

• liten ior

har du tänkt på att renkött har en speciell smak, inte alla som gillar det...

• Ananas

Jag åt en gång crepes med renkött och pepparrot! Det var lagt som en rulltårta och sedan skuret. Det var jättegott!

• LisaML

Jag vet inte hur rökt renkött smakar och vi bor i sydsveriger, så det känns inte så aktuellt, men jag är tacksam för alla tips, ni kan ju inte veta hur vi tänker eller vilka preferenser vi har!

Svar på tråden Förrätt som passar med snaps