• LisaML

Förrätt som passar med snaps

Vi har bjudit en hel del utländska gäster på vårt bröllop och vill att menyn ska vara så svensk som möjligt. Vi kommer att servera vin, öl och avec, ingen bar alltså, av olika anledningar. Däremot tycker vi att det skulle vara trevligt att servera en snaps till förrätten, dels känns det svenskt, dels kommer festen igång efter brudskål plus snaps. Frågan lyder som följer: Vilken typ av förrätt passar till snaps? (Vi kommer att servera varmrökt lax med primörer till huvudrätt.)

Alla tips emottages tacksamt (dock ej inlägg om att det är trist att festen skall påbörjas med alkoholintag eller att det är tråkigt med varmrökt lax).

• Svar på tråden Förrätt som passar med snaps
  • grip

Varför inte grovt bröd med sill och färskpotatis på. Vad kan bli mer svenskt. Eller om ni inte tycker att det bli kaka på kaka, gravad lax med hovmästarsås.

• Ananas

Låter väldigt gott med varmrökt lax!

Funderade på kavring med gubbröra till förrätt men det kanske blir för mycket fisk?

Kavring med rostbiff och pepparrotsröra?

• liten ior

när jag hör snaps tänker jag i första hand på sill... jag vet inte men typ smörgåsbordstallrik?? (lite sill, potatis, ägg osv)

• LisaML

Vi har med funderat i sill-banor, men jag undrar om det blir för mycket fisk då? Jag är svag för ostar, speciellt västerbotten, kan man fixa något slags plock-tallrik med ostar, grovt bröd, smör o dyl tror ni? Jag har bara väldigt vaga uppfattningar om hur detta ska bli...

• LisaML

Tack för era svar! jag tar gärna emot fler! Vad tror ni om en mini-västerbottenpaj kanske?

• Ananas

Låter inte dumt med västerbottenpaj. Finns ju goda såna med lite creme fraiche eller gräddfil och rom till och rödlök. Då knyter du ju även ihop med varmrätten.

• liten ior

men typ en räkmacka då?

• marian

Vad sägs om små västerbottenspajer toppat med löj- eller sikrom och kräftstjärtar?

• marian

Haha, du hann skriva det innan jag hann svara. :D Men i ärlighetens namn: vi åt det som förrätt till vår nyårsmiddag och det var en stor succé. Och vi åt västerbottenspaj vid vår kräftskiva i somras, det fungerade bra med god snaps.

• LisaML

Vad ni är snälla som ger mig så bra förslag!

Vi har även en annan tanke, fast med den faller allt det svenska tänket; att servera en plocktallrik med lite olika italienska delikatesser och ett glas grappa, men... Är det inte så att egentligen är grappan en "digestif" och skall intas efter avslutad måltid? Vet inte men det känns mysko att snapsa grappa.

Svar på tråden Förrätt som passar med snaps