• tove79
    Äldre 20 Mar 09:29
    6237 visningar
    9 svar
    9
    6237

    Vad är bäst, slipade solglasögon eller glasögon som blir mörka av ljuset?

    Jag måste införskaffa mig ett par solglasögon. Men eftersom jag inte trivs i linser måste det antingen bli ett par slipade solglasögon eller ett par glasögon som bli mörka när man är ute i solen. Vad tror ni funkar bäst?

    Ni som har solglasögon som blir mörka, tycker ni att det funkar bra och är det lika snyggt som vanliga solglasögon?

  • Svar på tråden Vad är bäst, slipade solglasögon eller glasögon som blir mörka av ljuset?
  • Titran­ia
    Äldre 20 Mar 10:14
    #0

    Slipade solglas är nog bäst, då glasögon som mörknar tillslut inte blir ljusa igen... (lärt mig av sambon som är optikerassistent)

  • Elin B
    Äldre 20 Mar 10:38
    #0

    Tove79,
    Jag hade slipade solglasögon förra sommaren när jag pga ett virus i ögonen inte kunde ha mina linser som vanligt. De slipade solglasögonen var jättebra men de var ganska mörka och jag stördes enormt av att behöva byta mellan solglasögonen och mina vanliga glasögon så fort jag gick in någonstans eller ut i solen. Främst var det irriterande när jag var i Spanien, eftersom man verkligen behöver solglasögonen så fort man är utomhus där. Mina slipade solglasögon var så mörka så det kändes som natt när man gick in någonstans. Så idag skulle jag välja de som mörknar & ljusnar...

    Men det beror ju på hur dåligt du ser. Kanske behöver du inte ta på dig vanliga glasögon så fort du tar av dig de slipade, utan klarar dig helt utan inomhus, och i så fall fungerar nog slipade solglasögon jättebra för dig.

    Lycka till! / Elin

  • lij
    Äldre 20 Mar 16:58
    #0

    Jag vet inte om det finns någon annan typ, men de siom jag sett som mörknar när det blir ljust mörknar gradvis. Det gör att de kan vara halvmörka inomhus för att det är ganska ljust där och det tycker jag ser konstigt ut.

    Jag skulle nog satsa på slipade solglas och ha med mig både dessa och de vanliga glasögonen. Alternativt om man kan hitta glasögon som det finns snygga "clip-on solglas" till. Men det är vad som skulle passa mig bäst. Jag klarar mig än så länge utan glasögon när jag inte ska göra något som kräver perfekt syn och har därför oftast vanliga solglasögon. När jag kör bil använder jag ett par billiga fula "clip ons" från Biltema.

  • Äldre 20 Mar 17:04
    #0

    Jag kan inte ha linser utan använder slipade solglasögon en del. Visst är det lite mekigt att byta glasögon ibland, men för mig funkar det bra. En sak att tänka på är att sådana som skiftar inte blir så mörka, så det beror ju på hur mörka du vill ha dem. En annan sak jag har hört är att clip-ons (alltså det lilla mellanrummet mellan clip-onsen & de vanliga glasögonen) ev kan påverka ev korrigering av brytingsfel - man får nog prova sig fram.

  • shalim­ar
    Äldre 20 Mar 18:40
    #0

    Har haft glasögon som blev mörka och det var värdelöst. Det tar ett tag innan de blir helt ljusa igen och det är ganska drygt, speciellt när man ska köra bil osv, kan jag tänka mig (hade inte körkort själv när jag hade dem). Dessutom så vill jag själv bestämma när jag ska ha solglasögon resp. vanliga brillor. Jag har också köpt slipade solglasögon, det funkade OK att byta tyckte jag. Jag hade en ganska liten modell, så det var inga problem att ha med sig dem i handväskan/fickan i ett litet nätt fodral. Nu har jag dock opererat ögonen, så nu har jag vanliga solglasögon, ett par läckra versacebågar som jag kostade på mig och de matchar min utan-brillor-stil perfekt! :D

  • Ellte
    Äldre 20 Mar 19:04
    #0

    Jag har också slipade glasögon och jag älskar dem! Självklart är det ett meck att byta men man vänjer sig tycker jag... Sådana glas som mörknar är asfula *sorry* eftersom de ofta är halvmörka inomhus när ljuset är tänt...

  • Hilde
    Äldre 20 Mar 19:08
    #0

    Har haft sådana glasögon som mörknar.. De var kass!!! Var lite mörka även inomhus efter ett tag. Skulle aldrig välja det igen!

  • mulan
    Äldre 20 Mar 19:24
    #0

    Jag har ett par slipade solglasögon och glasen finns att få i olika "mörkhetsgrad" mina är mer åt det gula hållet. Funkar perfekt i starkt solsken och om det mulnar på behöver jag inte ta mig dem heller. Finns även polariserande glas att få, fungerade dock inte med mitt synfel. Det roliga är att du kan välja vilka bågar du vill och ingen har likadana solglasögon som du. Det är superhärligt att slippa kisa!!

    mvh mulan

  • Lina_2
    Äldre 20 Mar 19:29
    #0

    Jaha, jag verkar vara den enda som gillar glas som mörknar. Har haft sånna i 10 år nu och tycker de är toppen. Men det stämmer som någon sagt här ovan att de tillslut blir permanent mörkare fast det har jag inte alls störts av faktiskt.

Svar på tråden Vad är bäst, slipade solglasögon eller glasögon som blir mörka av ljuset?