• Bröllopstokiig

Svärföräldrar (långt)

Hej!
    Jag gillar inte mina svärföräldrar och då särskilt inte min sambos mamma. Det är någonting som har vuxit fram, något jag inte riktigt kan "ta" på. Jag tror inte dom är medvetna om att jag inte är så jätte sugnen på att träffa dom, men min kvinnliga intuition (stavn?) säger mig att dom anar någonting. Kan ju förståss ha fel, men man har ju vanligen en känsla, och denna känsla säger mig något.

Det jag förmodligen har svårast med är att dom/hon ska lägga sig i så mycket, vad vi äter, hur mycket pengar vi har på sparkontot, varför inte jag extraknäcker samtidigt som jag "bara" pluggar 110% osv.
    Allt sägs väldigt inlindat så att säga och det är klart det kan handla om ren nyfikenhet, eller?

Kan nämna bla när jag för ett par helger sedan inte hade lust att åka med min sambo hem till hans föräldrarn (dom bor ca 10 mil ifrån oss och ett besök hos dom innebär övernattning en hel helg, vilket jag har svårt för oavsett vem det är man ska sova hos) Då är svärmodern väldigt kvick med att fråga min sambo om vi har en fnurra på tråden? Och när han bestämt säger nej, säger hon att hon bara skojjade (vilket jävla roligt skämt, not)

Eller som till jul när när jag får ett Nivea-kitt med en duschkräm, en rollon och en lotion. Medans min sambo får tre kassar fina julklappar (utan att överdriva) och har fullt sjå att öppna allt. Till saken hör att han fick en super fin elvisp (han kan INTE ens koka makaroner efter recept) så det var väl till mig men bara hans namn stod på paketet (för att markera?). Är liksom van att man får klappar tillsammans om man är sambos, får vi alltid från min sida. Måste poängtera att det är inte klapparna i sig som jag blev stött över, men det var ingen som helst tanke bakom paketet. Det sårade mig!

Hon ringer aldrig och frågar mig hur vi mår utan pratar bara med min sambo som hon för det mesta ringer till på jobbet.

Samtidigt vill dom att jag ska komma och hälsa på. Jag vet inte hur dom tänkt att jag skulle vilja det när man inte känner sig välkomen i famlijen, utan som en konkurent till hans morsa. Jovisst har hon erkännt för mig att det kanske är på tiden för henne att klippa navelsträngen (han är ju bara 30 menar jag) Och det gjorde hon när han valde att fira jul hos min familj istället för hans.

En annan sak jag reagerat över är att min sambo verkligen poängterar ofta och säger gång på gång att hans föräldrar tycker så mycket om mig. Men det är väl inte hans sak att säga det, utan deras uppgift att visa det?

Ja listan kan göras ännu längre än vad den redan är, ville bara skriva av mig. Tycker synd om min sambo eftersom han blir lidande, ibland kan jag inte hålla tyst även om jag vet att jag MÅSTE och BORDE!

Dom är lite nervöst lagda och fick mer eller mindre ett utbrott när vi berättat att vi köpt hund nyligen som varit på tapeten länge. Enligt dom kom det som en chock bla bla bla. Varför bryr dom sig över huvud taget, jag menar dom är ju aldrig här och hälsar på. Dom ringde säkert upp fem gånger och kontrade med att min sambo minsann var allergisk (vilket han inte är) ovs..

Jag vet att man måste respektera sina svärföräldrar men måste man älska dom, och hur ofta måste man egentligen hälsa på dom? Fick jag bestämma skulle svaret bli aldrig.

Tack för att ni lyssnade!

• Svar på tråden Svärföräldrar (långt)
  • druvis

Ja fenomenet svärföräldrar känner man igen sig i Mina bor oxå 10 mil härifrån så det är ju övernattning som gäller. Svärföräldrarna är visserligen trevliga MEN dock kan "svärmor" ha en tendens till att smygsupa. Det är ju inte så jäkla kul att sitta o lyssna på en pladdrande fyllkaja en hel kväll när hon dessutom inte tror att man märker att hon är full. Dagen efter är hon ofta väldigt törstig och skyller då på alla mediciner hon äter. Pyttsan!Baksmälla kallas det. Det som irriterar mig är att ingen säger till henne utan alla låtsas som om det regnar."Svärmor" är inte mor till barnen utan svärfars nya fru sedan många år tillbaka. Sedan sitter hon och pratar om att hon aldrig dricker förutom när hon är på konferans med jobbet..då är det så man har lust att säga du var ju full igår. Det är inte alltid hon tar till flaskan när vi är där, men det vet man ju aldrig i förväg. När hon är nykter så är det ju rätt trevligt att vara där. Men det är inte så ofta jag väljer att följa med dit eftersom man aldrig vet om hon kommer att vara nykter.Trist för min sambo men jag orkar inte sitta en fredagkväll och lyssna på en massa trams.

• brudimaj

Man måste inte älska dom, man måste inte hälsa på dom ofta och man behöver inte vara trevligare än vad dom är mot dej!
    Så tycker jag, många och gamla duster med svärmodern då jag va yngre, nu har jag struntat i att hälsa på och svarar inte då de ringer osv, varför? Jag är inte otrevlig men inte heller trevligar än nödvändigt.
    Min man tycker inget och säger inget om vår relation (svärföräldrarna och min alltså) så varför ska jag bry mej..?
    Works for me så att säga...

• brudimaj

oj, ska inte vara en gubbe där....

• snöran

mitt problem är nästan tvärtom. min svärmor är så gullig och snäll och omtänksam att det liksom blir för mycket. hon vill vara mig till lags i ALLT och ibland vill jag nästan skrika för att hon är så oerhört "åh min älskade lilla svärdotter".. nu är jag iaf svärdotter, tidigare kallade hon mig "min lilla dotter" å då blev jag det lite underligt för min mamma hörde det några gånger å det är klart hon blev lessen. jag vet att hon bara menar väl, men måste hon vara min bästa vän hela tiden?

• Soffiproppen

Snöran: Jovisst frågade hon min sambo om han skulle följa med men inte mig. Sa bokstavligen talat hans namn, aldrig "ska ni följa med". Min sambo följde glatt med men undrade varför inte jag ville haka. I bilen hade do frågat om inte jag kulle med? Förstår inte hur dom kunde tro att jag ville det när jag inte ens blev nämnd på ta. Han påstår sig inte uppfattat det hela så som jag gjorde och håller med om att det inte var schysst. Men han säger inte ifrån, även dom gånger han tycker dom betett sig klantigt. Det tär på förhållandet och jag säger saker om hans föräldrar jag inte borde... som att jag aldrig mer tänker åka till dom och att dom inte är välkomna hit så länge jag är hemma osv...

Det är ju otroligt lågt av mig men när bägaren rinner över är det svårt att kontrollera sig själv. Ska försöka med att bara dissa dom.

• brudimaj

Jag kan förstå hur du känner det soffipropp!

Min man förstår inte eller hör inte det samma som jag, men vårt problem är mer att dom säger saker som dom senare inte vill kännas vid.
    Lovar runt och håller tunt.
    Min man säger att han är van, att det alltid varit så och rycker på axlarna bara medan jag fått lära mej att säga ifrån och ifrågasätta. Det har varit nåt jag retat mej på.

Till vårt bröllop förra året så lovade dom en det ena -en det andra och ringde sedan dagen efter till min man på jobbet (!) och sa att -nej, det går inte eller så har dom bara struntat i att bekräfta det dom tididgare lovat så det runnit ut i sanden!

Jag har slut att säga dumma saker om dom för jag vill inte min man ska se det så att det är JAG som gör dumt. Det har funkat bättre och han har börjat inse att dom gör bort sej själva, men han kommer nog aldrig själv säga att han är trött på deras beteende och inte heller ifrågasätta deras agerande..tyvärr!!

• Hetta

Soffiproppen :
    Du måste begära av din sambo att han talar ut ordentligt med sina föräldrar. Du säger ju själv att det tär på ert förhållande, håller inte han med? Han får fixa så att de accepterar dig punkt slut.

• Modestie

Soffripropp: Jag tror det är ett ömsesidigt "ogillande" er emellan...MEN man MÅSET ju inte gilla varandra och om de visar respekt eller ej är ju högst subjektivt! Respektlöst hade det t ex varit att inte ge dig en julkalpp alls...(tycker jag) men vadå, ett kroppsvårdskit, var det så respektlöst om det är tanken som räknas?

Vad fick din sambo av dina föräldrar t ex? Jag tycker det känns lite "omoget" att typ räkna julklappar på julaftonen?! Jag tycker det är rätt självklart att jag får fler julklappar av mina föräldrar än vad sambon får (de vet ju mer om honom, vad han gillar och så) men jag surar inte för det och inte han heller. Man har väl olika traditioner i olika familjer. Det betyder väl inte attd e hatar dig och är respektlösa?

Och att de ställer en massa frågor till dig, MÅSTE det vara för att de är otrevliga? Kan det inte handla om att de är nyfikna på dig/er och ert liv???? Sen att du tycker frågorna är obekväma handlar väl mer om DIG?!

• Modestie

jag tycker du också ska tänka lite mer på vad DU gör. Ringer du t ex DEM och frågar hur DE mår? Gör du inte det kanske det inte är konstigt om de drar sig för att prtat med dig som antagligen verkar rätt ointresserad!? Vad gav Du DEM i julkalpp osv? Hur mycket visar DU dem att DU gillar dem?

Du kräver en himla massa saker av dem, men skriver inte att du gör nå´t av det själv!?

• Hetta

Soffiproppen:
    Tycker verkligen synd om dig, men även din sambo lite grand. Han verkar ju stå mittemellan två läger. Vad jag menade i mitt förra inlägg var att du måste vara rak mot din sambo så att han förstår att du känner dig sårad och utanför. Ni har en hel del att tala ut om.
    Hoppas det går bra för er! All lycka till er båda!

• Modestie

jo, men samtidigt är det ju så att man själv kanske får ta initiativ om man känner sig utanför? Det ÄR inte alltid lätt att komma in i en helt ny familj, det TAR ofta tid och man behöver kanske inte vara bästisar heller. Men att i princip börja bestämma vad andrta ska köpa i julklapp och så då tycker jag det går för långt. Sånt KAN man inte kräva, man får bara vara glad över det man ev. får, det man verkligen vill ha, det får man själv köpa eller får man bjuda på sig själv så pass att ens kärestas släkt VET vad man gillar för saker, men sånt kommer väl i regel automatiskt efter ett tag...

För många tjejer verkar pojkvännernas mammor vara ett SÅ stort hot och man talar om navelsträngar som ska klippas osv. ,MEN samtidigt kommer ni väl själva att älska era barn och ha svårt att sluta vara "mammiga" även om de är 30 eller 40! Är det inte egentligen en sundhet i tät kontakt också och mammor som bryr sig? Varje relation kan komplettera en annan. Varför inte låta era sambosar ha sin egen relation till sin mamma utan att ni för den skull känner er åsidosatta? ÄR han du skriver om verkligen LIDANDE eller lägger du över dina egna känslor på honom?

Vet inte, men inlägget påminner om min sits, men jag ser det hela helt annorlunda. Dessutom tycker jag inlägget är fullt av motsägelser. Kommentarer om att de inte borde bry sig eftersom de aldrig hälsar på och i nästa andetag vill du själv inte hälsa på dem! Hur ska du ha det? Om du utstrålar sådant här agg gentemot dem när de kommer eller ringer förstår jag GOTT OCH VÄL att stämningen blir spänd. Gör ALLT mot dem som DU vill att DE gör mot dig så ska du få se att de också ändrar på sig!

• Soffiproppen

Modestie:
    Jag har verkligen ansträngt mig för att lära känna dessa svärföräldrar. Hur som helst så "får man vad man ger och man ger det man tar". Jag ställer ju naturligtvis inte krav på min omgivning som jag själv inte kan leva upp till. Och det gäller ju allt från telefonsamtal till julklappar.

Svar på tråden Svärföräldrar (långt)