• Bröllopstokiig

Svärföräldrar (långt)

Hej!
    Jag gillar inte mina svärföräldrar och då särskilt inte min sambos mamma. Det är någonting som har vuxit fram, något jag inte riktigt kan "ta" på. Jag tror inte dom är medvetna om att jag inte är så jätte sugnen på att träffa dom, men min kvinnliga intuition (stavn?) säger mig att dom anar någonting. Kan ju förståss ha fel, men man har ju vanligen en känsla, och denna känsla säger mig något.

Det jag förmodligen har svårast med är att dom/hon ska lägga sig i så mycket, vad vi äter, hur mycket pengar vi har på sparkontot, varför inte jag extraknäcker samtidigt som jag "bara" pluggar 110% osv.
    Allt sägs väldigt inlindat så att säga och det är klart det kan handla om ren nyfikenhet, eller?

Kan nämna bla när jag för ett par helger sedan inte hade lust att åka med min sambo hem till hans föräldrarn (dom bor ca 10 mil ifrån oss och ett besök hos dom innebär övernattning en hel helg, vilket jag har svårt för oavsett vem det är man ska sova hos) Då är svärmodern väldigt kvick med att fråga min sambo om vi har en fnurra på tråden? Och när han bestämt säger nej, säger hon att hon bara skojjade (vilket jävla roligt skämt, not)

Eller som till jul när när jag får ett Nivea-kitt med en duschkräm, en rollon och en lotion. Medans min sambo får tre kassar fina julklappar (utan att överdriva) och har fullt sjå att öppna allt. Till saken hör att han fick en super fin elvisp (han kan INTE ens koka makaroner efter recept) så det var väl till mig men bara hans namn stod på paketet (för att markera?). Är liksom van att man får klappar tillsammans om man är sambos, får vi alltid från min sida. Måste poängtera att det är inte klapparna i sig som jag blev stött över, men det var ingen som helst tanke bakom paketet. Det sårade mig!

Hon ringer aldrig och frågar mig hur vi mår utan pratar bara med min sambo som hon för det mesta ringer till på jobbet.

Samtidigt vill dom att jag ska komma och hälsa på. Jag vet inte hur dom tänkt att jag skulle vilja det när man inte känner sig välkomen i famlijen, utan som en konkurent till hans morsa. Jovisst har hon erkännt för mig att det kanske är på tiden för henne att klippa navelsträngen (han är ju bara 30 menar jag) Och det gjorde hon när han valde att fira jul hos min familj istället för hans.

En annan sak jag reagerat över är att min sambo verkligen poängterar ofta och säger gång på gång att hans föräldrar tycker så mycket om mig. Men det är väl inte hans sak att säga det, utan deras uppgift att visa det?

Ja listan kan göras ännu längre än vad den redan är, ville bara skriva av mig. Tycker synd om min sambo eftersom han blir lidande, ibland kan jag inte hålla tyst även om jag vet att jag MÅSTE och BORDE!

Dom är lite nervöst lagda och fick mer eller mindre ett utbrott när vi berättat att vi köpt hund nyligen som varit på tapeten länge. Enligt dom kom det som en chock bla bla bla. Varför bryr dom sig över huvud taget, jag menar dom är ju aldrig här och hälsar på. Dom ringde säkert upp fem gånger och kontrade med att min sambo minsann var allergisk (vilket han inte är) ovs..

Jag vet att man måste respektera sina svärföräldrar men måste man älska dom, och hur ofta måste man egentligen hälsa på dom? Fick jag bestämma skulle svaret bli aldrig.

Tack för att ni lyssnade!

• Svar på tråden Svärföräldrar (långt)
  • robbans flicka

ja jag har starka funderingar på att skippa starkspriten helt o hållet för jag tycker att är det barn med på festen så ska man kunna dricka som folk så barnen lär sig att man kan dricka med måtta, man behöver inte bli full o dum bara för att man är vuxen o får dricka.

Ser jag att nån blir för full så får jag försöka ta in den personen o lägga han/hon i ett rum o nyktra till.

Jag vill att barnen ska få en rolig dag med roliga vuxna som kan bete sig åt som folk fast det druckits.

Inga barn på min bröllopsfest ska behöva utstå att bevittna fulla vuxna som inte kan skärpa sig

• snöran

robbans flicka: jag vågar eg. inte fortsätta tråden eftersom den är lite o.t., men måste bara säga: stå på dig mot svärmor och lycka till! hoppas ni får ett hejdundrande (och lagom nyktert) bröllop!

• Soffiproppen

Tur att jag har en trevlig "svägerska", hon är världens gulligaste, men hon är också den enda i deras familj som jag verkligen tycker om extra mycket! Vi kommer bra överens och ahr alltid kul ihop.

Undrar vad som händer om man liksom bara dissar svärföräldrarna, knepigt värre kan jag tänka mig, och oj vad det skulle pratas. En tanke iaf...

De fåtal gånger dom varit hem till oss har varit för att lämna någonting. Och över nyår fick jag minsann höra kommentarer om att jag aldrig var hemma när dom kom *suck* Sen lite skratt (hmm) Men om det inte finns något allvar i det dom säger kan man väl hålla käft? Eller är det jag som är för hård?

Letar dom fel så är det klart dom hittar dom.

• ztar

Just det, glömde säga att de inte varit och hälsat på OSS en enda gång under de senaste 2 åren som vi flyttat ca 20 mil. Svärmor tjatar men svärfar verkar inte vara särsklit intresserad....

• Soffiproppen

Till Robbans flickvän:
    I mina öron låter det som mycket alkohol. Det övergår mitt förstånd att din svärmor ville ha mer sprit på festen? Men det är ju som vi redan konstaterat, dom är många gånger "pain in the as" Gör som ni själva känner och tycker. Måste säga att du har en vettig inställning. Om folk vill supa kan dom väl göra det på en annan dag än just er bröllopsdag?

Kram

• perssonskan

Jag tror man ska vara väldigt försiktig med vad man säger till sin svärmor, om det inte är något trevligt... "Du har rätt att tiga och allt du säger kan användas emot dig... " Eller ngt sådant...

• rarasara

Jag har bara ett problem med mina sv´ärisar och det är att min svärmor röker som en borstbindare (varför säger man så?) och jag hatar rök! :/

Hela deras hem luktar som ett askfat och likaså hennes bil, urk. Det värsta är att hon t.o.m röker vid matbordet men det har jag faktiskt börjat protestera mot och då låter hon faktiskt bli.

Men den dagen jag blir gravid tänker jag inte vara i närheten av henne, aldrig att jag utsätter mitt barn för passiv rökning.

har kommit på att i bröllopspresent vill jag ha en rökfri svärmor. :)

• frökenfröken

hej!
    här är en till med en skum svärmor. hon lämnade min sambos far för 20 år sedan när min sambo var 8 år. då flyttade hon 40 mil bort. efter ett par år slutade hon komma och hälsa på och skicka julklappar/presenter. jag tyckte ändå ganska bra om henne hon lät trevlig i telefon. nu har hon helt plötsligt flyttat tillbaka till vår by och säger att hon ska göttgöra de år hon varit borta. precis som att det är lika viktigt att ha sin mamma nära nu när man är 30 år mot att ha henne nära under uppväxten! min sambo säger att han knappt ser henne som en mor längre.

nu är det ialla fall så att min svärfar har ställt upp mycket för oss och jag tycker jättemycket om honom och hans nya kvinna. då är min svärmor så jä*la taskig att hon bara snackar skit om min svärfars nya kvinna. och när de träffades på barnbarnets födelsedag så sa hon till "den nya kvinnan" att - din hund borde man ju sätta ett skott i huvet på. hur f*n kan man bara säga så till en människa som älskar sin hund?
    när jag träffar svärmor så pratar hon mycket skit om den nya men det hon inte fattar är att den nya har ställt upp tusen gånger mer för min sambo än vad hon har gjort eftersom hon har varit borta i 20 år. jag tycker att det är jobbigt för båda kvinnorna pratar med mig om den andre och jaggillar egentligen bara den nya kvinnan men samtidigt så är det ju min sambos mor.

oj det blev lite långt och jag har inte ens varit i närheten av att få fram hur falsk min svärmor är. nåja kontentan är ju som sagt att familjen får man på köpet.

• Soffiproppen

Nu har jag bestämt mig för att skita i mina svärföräldrar på ett bra tag och inte åka dit mer (för nu iaf) Anledningen:
    I helgen kom dom för att kika på vårt tillskott i form av en hund ;) Allt var frid och fröjd och senare skulle dom åka iväg och käka hamburgare. Tror på fan att svärmor bara frågar min sambo och¨inte mig. Tycker det var så extremt dålig stil. Så nu har jag bestämt att det får vara nog!

• snöran

soffiproppen: jag förstår inte hur vuxna människor kan bete sig så där? menar du att hon frågade om din fästman ville följa med å äta hamburgare men att hon inte frågade dig??! hur reagerade din kille på det?

Svar på tråden Svärföräldrar (långt)