• Bröllopstokiig

Svärföräldrar (långt)

Hej!
    Jag gillar inte mina svärföräldrar och då särskilt inte min sambos mamma. Det är någonting som har vuxit fram, något jag inte riktigt kan "ta" på. Jag tror inte dom är medvetna om att jag inte är så jätte sugnen på att träffa dom, men min kvinnliga intuition (stavn?) säger mig att dom anar någonting. Kan ju förståss ha fel, men man har ju vanligen en känsla, och denna känsla säger mig något.

Det jag förmodligen har svårast med är att dom/hon ska lägga sig i så mycket, vad vi äter, hur mycket pengar vi har på sparkontot, varför inte jag extraknäcker samtidigt som jag "bara" pluggar 110% osv.
    Allt sägs väldigt inlindat så att säga och det är klart det kan handla om ren nyfikenhet, eller?

Kan nämna bla när jag för ett par helger sedan inte hade lust att åka med min sambo hem till hans föräldrarn (dom bor ca 10 mil ifrån oss och ett besök hos dom innebär övernattning en hel helg, vilket jag har svårt för oavsett vem det är man ska sova hos) Då är svärmodern väldigt kvick med att fråga min sambo om vi har en fnurra på tråden? Och när han bestämt säger nej, säger hon att hon bara skojjade (vilket jävla roligt skämt, not)

Eller som till jul när när jag får ett Nivea-kitt med en duschkräm, en rollon och en lotion. Medans min sambo får tre kassar fina julklappar (utan att överdriva) och har fullt sjå att öppna allt. Till saken hör att han fick en super fin elvisp (han kan INTE ens koka makaroner efter recept) så det var väl till mig men bara hans namn stod på paketet (för att markera?). Är liksom van att man får klappar tillsammans om man är sambos, får vi alltid från min sida. Måste poängtera att det är inte klapparna i sig som jag blev stött över, men det var ingen som helst tanke bakom paketet. Det sårade mig!

Hon ringer aldrig och frågar mig hur vi mår utan pratar bara med min sambo som hon för det mesta ringer till på jobbet.

Samtidigt vill dom att jag ska komma och hälsa på. Jag vet inte hur dom tänkt att jag skulle vilja det när man inte känner sig välkomen i famlijen, utan som en konkurent till hans morsa. Jovisst har hon erkännt för mig att det kanske är på tiden för henne att klippa navelsträngen (han är ju bara 30 menar jag) Och det gjorde hon när han valde att fira jul hos min familj istället för hans.

En annan sak jag reagerat över är att min sambo verkligen poängterar ofta och säger gång på gång att hans föräldrar tycker så mycket om mig. Men det är väl inte hans sak att säga det, utan deras uppgift att visa det?

Ja listan kan göras ännu längre än vad den redan är, ville bara skriva av mig. Tycker synd om min sambo eftersom han blir lidande, ibland kan jag inte hålla tyst även om jag vet att jag MÅSTE och BORDE!

Dom är lite nervöst lagda och fick mer eller mindre ett utbrott när vi berättat att vi köpt hund nyligen som varit på tapeten länge. Enligt dom kom det som en chock bla bla bla. Varför bryr dom sig över huvud taget, jag menar dom är ju aldrig här och hälsar på. Dom ringde säkert upp fem gånger och kontrade med att min sambo minsann var allergisk (vilket han inte är) ovs..

Jag vet att man måste respektera sina svärföräldrar men måste man älska dom, och hur ofta måste man egentligen hälsa på dom? Fick jag bestämma skulle svaret bli aldrig.

Tack för att ni lyssnade!

• Svar på tråden Svärföräldrar (långt)
  • Soffiproppen

Stort tack till er som orkade läsa mitt inlägg :)

Känns väldigt bra och veta att man inte är ensam om fenomenet "svärföräldrar". Tack igen!

Måste bara poängtera detta med julklappen igen. Det var ju inte presenten i sig som var dålig, jag är verkligen inte bortskämmd på något sätt, men det kändes så himla demonstrativt att ge mig ett "ungdomskitt" (fyller 26 i år) och ge ge en elvisp till min sambo som inte ens kan laga mat (det är liksom ett bestående skämt han och matlagning) Hon hade väl kunnat skriva dit bådas namn? Jag hade blivit betydligt gladare om hon ritat en teckning åt mig.

Alla är olika och dom tänker inte som min familj gör när dom välkomnade min sambo till familjen/släkten! För det har verkligen alla gjort.

Kram på er!

• Paulinas

Ännu en som känner igen sig i en del!

Mitt förhållande till svärmor är inte "öppet" dåligt, men inte som man önskar att det var. VI bor tio minuter ifrån varandra, men aldrig vi blivit bjudna över på en fika eller kvällsmat. Träffas mest födelsedagar, påsk, morsdag etc. Tråkigt tycker jag. Vill ju ha ett bra vardagsförhållande. Tröstar mig med att hon är lika "ego" mot alla, och inte bara mig.

• perssonskan

Att de orkar va? Tror att jag ska ta med sambon och flytta några 100 mil bort, stänga av telefonen och byta ut alla lås lite då och då

• perssonskan

Paulinas:

Vi kan byta om du vill! Skulle gärna vilja få en paus och endast ha det som du ett tag och inte tre-fyra samtal om dagen bara för att höra om hennes "ponke" mår bra...

• robbans flicka

här är en till med udda svärföräldrar.

Svärfar är jättetrevlig o rolig att träffa medans svärmor är mindre kul att träffa.

häromdagen när vi pratade om bröllopet så sa jag att vi inte ska ha så mycket öl o sprit o vin på festen för jag vill att det ska gå städat till när vi har massa barn med.

jag menar att visst kommer det att finnas att dricka under kvällen men inte så mycket så att folk ska bli stupfulla o skämma ut sig.

Då säger hon; vadå det är mitt i sommaren o varm så det är klart ni måste ha mycket öl o vin o sprit att bjuda på, vad ska annars vi gäster tycka om ert bröllop??!!

Vadå tänkte jag, passar det inte så slipp då för f-n, jag ska inte ha nån fylle fest bara för att hon tycker så.

Så berättade jag hur mycket öl o vin som skulle finnas att tillgå under middag o fest o det blir 4 plattor starköl á 33cl

135 flaskor hembrygd starköl á 500ml

plus ca 12 flaskor vin både vitt o rött, 3 st bag in box vin á 3l förpackningen

några liter "fulsprit"

Och ett par flaskor whiskey.

Detta räcker nog mer än väl till ca 30 vuxna.

Snacka om trångsynt tant! hon ska nog få så hon klarar sig o lite till.

• snöran

är det inte typiskt mammor att inte kunna släppa sina söner. det hade varit intressant att se lite tankar från killar i det här ämnet, vad de tycker om sina svärmödrar (och -fädrar - heter det så? ser inte klokt ut ju!?).

jag tycker så himla synd om er alla som har knäppgökar till svärföräldrar. fy sjutton att behöva stå ut med en massa gliringar och skit, särskilt när det är helt obefogat. själv har jag mkt bra kontakt med min mans föräldrar. visst går det upp och ner, men för det mesta är jag jätteglad att jag lyckats fånga inte bara världens bästa kille utan också fått två så trevliga föräldrar på köpet.

nu letar sig en liten undring fram i min lömska hjärna; tror ni våra ev. framtida svärdöttrar om tjugo år kommer att sitta å gnälla över oss på samma vis som vi gör nu ;)

en stor kram till alla med in-law-zillas!

• robbans flicka

jag hoppas att jag inte kommer att bli nån in-law-zillas när det är dags för mina barn att gifta sig.

med facit i handen vet jag ju hur trist det är med svärmödrar som är snorkig o missunsamma osv så jag ska försöka att inte bli en bitter svärmor som bara klagar o gnäller.

• snöran

ett tips till robbans flicka: skippa starkspriten. öl å vin kan ju de flesta klara av! å jag håller med dig fullkomligt. barn å fulla vuxna är en oerhört taskig kombination.

• Meddelande borttaget
  • ztar

Jag får väl komma å vara lite mot strömmen då :)

Svärmor är huuuuur gllig som helst, hjälper till med allt omöjligt och möjligt, och ställer alltid upp!

Min irritation ligger mer hos svärfar....
    Från början hade jag inget emot honom alls, lite osocial så där tänke man, men jaja....

Nu blir jag bara mer och mer irriterad för han har visst fått för sig att hans söner (som är 27 och 30) fortfarande är typ 5 år. INGET går förbi honom utan att han ska ifrågasättadet och det stör mig så fruktansvärt ibland! "Men om ni ska köpa det, har ni tänkt på det? Är det säkert? Jasså, je men det och det KAN ju hända" osv osv i all evinnerlighet känns det som. Och alltid, alltid långa utdragna monologer när det handlar om pengar/köpa något.

Som tur är har han inte sagt nått om hur dyyrt bröllopet kommer att bli, då vet han väl att jag freakar ut... ;)

Jag har iallfall lite mer tur än min stackars svägerska (som bor med den yngre sonen) för min karl säger IBLAND ifrån (inte så ofta iofs) men hans stackars bror törs/vill/ids inte så han får ta det värsta, och ibland får man verkligen bita sig i tungan för att inte bara skrika rätt ut! De är vuxna, inse!!!

Vad gör man för att säga ifrån men ändå inte hamna på "svarta listan"???

Svar på tråden Svärföräldrar (långt)