• Fillifjompan

Sjukskriven vid plastikoperation

Hej på er!

Jag ska operera näsan snart och är lite orolig för vad min arbetsgivare ska säga när jag ska vara sjukskriven. Det känns inte riktigt rumsrent att vara sjukskriven för en frivillig operation som man gör för att se bättre ut. Men man har väl rätt till det vad jag förstår? Inte ska man väl behöva ta ut semester? Vad sa era arbetsgivare?

• Svar på tråden Sjukskriven vid plastikoperation
  • eja

OK, jag är inte 100% säker, men jag har hört att man måste ta ut det som semester. Och det är väl rimligt, varför ska andra skattebetalare betala din frivilliga förlust av arbetstid?

• nasa

Hello!
    Jag fixade min näsa för ca 3 år sedan, jag var sjukskriven i två veckor då jag hade gips och läkaren sa att "ta det lugnt" pga risk för blödningar på ett sådant känsligt ställe, Vadå skattebetalarna??? min arbetsgivare betalade min sjuklön de första två veckorna, det var ju jag som förlorade 20% av min lön, det har man ändå rätt till, det är ju en trygghet vi har i sverige. nasa

• Ellte

Jamen :) Det är en trygghet för dig om du blir SJUK! Varför ska din arbetsgivare behöva "lida" för att du ska göra en frivillig operation? Du förlorar 20% av din lön... Din arbetsgivare förlorar 100% av din arbetsinsats men måste ändå betala. Jag säger inget om fenomenet skönhetsoperationer förutom ATT de faktiskt är frivilliga (alltså, inte ett måste, du är inte sjuk) och därför bör du betala själv...enligt min ringa åsikt :)

• Kåär

Jag håller med Ellte. Ta definitivt ut det som semester i så fall. Det är inte rätt mot arbetsgivaren att be dem betala för något de inte är skyldiga att betala för.

• Olivianna

Jag skulle förslå att du ringer facket. Då får du direkt veta vad du har rätt till. Lycka till!!

• Vic

Hej på er !

Man har rätt att vara sjukskriven vid "skönhets operation" men det kan ju vara lite känsligt kanske, jag tog semester dagar så blir det inget prat,
    Hälsn Vic

• MullesMys

Jag skulle se det som en självklarhet att ta ut semester och inte sjukskriva mig vid en "frivillig" skönhetsoperation.
    Man väljer ju själv att försätta sig i den situationen så varför ska arbetsgivaren vara tvungen att betala ut sjukerlön

• blåsippa

Jag tog semester.Tycker inte man ska var sjukskriven vid en sådan op.

• Guldfisken

Rent juridiskt har du rätt att vara sjukledig i samband med en skönhetsoperation, japp!

Sedan är det ju upp till var och en att avgöra om det är moraliskt rätt att vara sjukledig. Jag skulle ha tagit ut semester, jag, tycker lagen är åt skogen i det här avseendet.

• blivande fru J

lagen ser kanske ut så för att det är svårt att dra en tydlig gräns. Om jag tex vill minska mina bröst för att jag har så sjukt ont i ryggen och knappt kan jobba anser jag att det är okej att vara sjukskrivning. Om jag däremot gör en bröstförminskning för att mina bröst är så stora och fula känns det mer som en skönhetsoperation som jag borde ta semester för. Din näsoperation är väl av utseendemässiga skäl och därmed tycjer jag rent moraliskt att du ska ta ut semesterdagar. hade du däremot opererat näsan på grund av att dina näspassager var för trånga och du därför hade andningsproblem hade sjukskrivning kanske varit på sin plats.

• 41:an

Hej!
    Gå in på www.qvinna.info, där står det att det är din rätt att sjukskriva dig för en ren skönhetsoperation.
    Kram 41:an

• Rydén

Tycker inte att det är rätt att sjukskriva sig pga en skönhetsoperation.
    Ta ut semesterdagar istället

• Fillifjompan

Jag håller med er. Även fast man kanske har "rätt" till att sjukskriva sig så känns det ju lite taskigt att företaget får betala för min fåfänga. Så det får bli semesterdagar.

Svar på tråden Sjukskriven vid plastikoperation