• rarasara

Förlorade huset

Jag är så ledsen idag. Vi hade hittat ett jättefint hus och vi vann budgivningen och när säljarna inte gillade den besiktningsman vi valt så bytte vi för att undvika tjafs. Och så säger de att vi inte får köpa huset i alla fall, de tar ett lägre bud istället.
    Jag vet att för fast egendom gäller jordbalken och muntliga avtal gäller inte men jag undrar ändå hur man kan vara så oetisk??? Hoppas de ruttnar bort. :/

• Svar på tråden Förlorade huset
  • Cybermamman

Man undrar om de var rädda för att låta huset besiktigas. Jag skulle ha funderat varför? Du kanske har anledning att vara glad istället...

• Frango

jag tror nog att du ska vara glad för att du inte fick huset, låter otroligt skummt att dem backar pga en besiktingsman, så jag tror nog att det finns en hel del dolda fel.

• Fiafria?

Håller med ovanstående! Det verkar absolut som om säljaren har något att dölja. En "seriös" säljare borde ju vara mån om att huset besiktas, för att undvika senare diskussioner.

Och det kommer fler hus! Jag och sambon har letat ett bra tag, och förlorade en budgivning på vad som vi trodde var drömhuset. Några veckor senare dök det riktiga drömhuset upp, och där bor vi nu!

• _koko_

Håller med tidigare talare, man ska dra öronen åt sig om säljarna beter sig så!

Vi drog oss ur ett köp pga detta, säljarna ville friskriva sig från dolda fel och tyckte vår besiktningsman var jättejobbig. Det kändes inte bra helt enkelt, även om vi hade fått ett mysigt hus i ett bra område till ett bra pris.

Nu bor vi i ett underbart hus inte så långt därifrån och jag är så glad att vi inte slog till tidigare!

• rarasara

Jo, det är väl så vi försöker tänka, nåt galet måste det ju vara med huset om de gör så. Fast det känns snöpligt i alla fall...

• erla

Det är så ledsamt att förlora något man i sina drömmar redan har möblerat och allt...(vet hur det är). Men det var nog helt enkelt inte menat att huset skulle bli ert. Det finns ett annat hus där ute som bara väntar på er.

Tyvärr är det ju så att man inte vinner huset bara för att man vinner budgivningen. Å andra sidan kan man ju som köpare dra sig ur allt, även om man vunnit budgivningen, bara inte kontraktet är undertecknat. Rättvist ska de va! :)

• CyberPet

Japp, var glad över att ni lärde er något från detta. Vi råkade ut för något liknande när vi ville göra en ytterligare besiktning av fukten i huset. Då sa mäklaren att säljaren ville ta in fler intressenter, trots att budgivningen stannar av när någon begär en besiktning. Eftersom säljaren, innan besiktningen inte hade bråttom att sälja, så blev vi lite förvånade och sa att vi inte lägger ett bud på ett hus vi inte vet i vilket skick det är, så drog vi oss ur affären. Sedan ringer mäklaren 2 veckor senare och säger att vi gärna får göra besiktningen nu, för de andra som var intresserade hade dragit sig ur. Då sa jag att jag inte trodde säljaren hade rent mjöl i påsen och att även de andra intresserade insett det. Så vi hade redan hittat och lagt bud på ett annat hus, som kostade 200.000 kr mer. Huset stod fortfarande kvar osålt precis innan vi flyttade in i vårt hus.

Så kan det gå.

Så var glad över att ni inte blev lurade. NI har besiktningsrätten och har faktiskt rätt att välja vilken besiktningsman/kvinna ni vill. Bara där hade jag blivit misstänksam.

Det finns många andra hus, så bli inte för besviken. Ni hittar rätt hus snart. Ni vet när det är helt rätt!

Petra

• Aylin

Jag gissar att någon vän till paret ville köpa huset och de helt enkelt satte igång en budgivning för att få fram ett ungefärligt marknadsvärde...

Svar på tråden Förlorade huset