• Kärlek6

Vad är skillnad???

Hej!

För ett tag sen träffade jag en kille över fika så pratade vi om relationer och kärlek. För vi båda är intresserad av psykologi.

Då vill jag höra från er synpunkter!

1.Att vara kär i

2.Att bli förälskelse

3.Att älska ngn

Vill höra vad de tre är för skillnad för er???

//Kärlek6

• Svar på tråden Vad är skillnad???
  • CyberPet

Är inte ettan och trean samma sak egentligen, jag lägger inte olika värden i dem i alla fall. Fast man är ju sällan kär i makaroner, men man kan älska pasta. :D

Förälskelse leder inte alltid till kärlek, man kan ju vara småförälskad i någon utan att agera på känslorna, eller så svalnar de. Eller så blir man kär och börjar älska någon. (alltså kär och älska är för mig samma sak även om ordet kan ha ett annat värde när det gäller pasta, då jag älskar både pasta och min make).

Petra

• Nyfiken gul , nu fru

Att vara kär i är för mig en slags kärlek för både personer o saker...

Jag kan vara kär i min säng tex om jag ligger hemma o är sjuk eller vara kär i min hund...

Att hålla någon kär kan det också vara, en älskad farmor , sina barn eller liknande...

Förälskelse är inte kärlek... Förälskelsen är det pirrande stadiet när man känner gnistor flyga , när man ligger i sängen o gosar i timmar, när man ritar fåniga hjärtan medans man pratar i telefonen...
    Förälskelse är förnekelse... I det stadiet finns inget dåligt med den man är förälskad i... Förälskelse är förnekelse i det stadiet att allt annat liv upphör, man skolkar från skola/jobb/fritidsgöra för att bara vara tillsammans, kompisar får stryka på foten o knappt ens duschar man eller äter....

Att älska någon är det ultimata stadiet... då vet man att personen i fråga har fel o brister men kan ändå se det positiva han eller hon utstrålar o gör,,,
    Blodsband kan få en att älska, man kan älska sina föräldrar , en mormor, folk som ställer upp i nöd kan man älska...

Kort sagt, man har förtjänat att få ta del av en annan människas hjärta, hjärna o kropp.

• pepperoni

Att vara kär är enligt mig den nyaste fasen i kärleken, den lilla pirrigaste kanske ytligaste formen av kärleken. Lite samma som att vara förälskad, men förälskelse är för mig "mera" än att vara kär. Att vara kär låter på något vis mera lättvindigt än att vara förälskad trots att det egntligen kanske är samma sak.
    Att sedan älska någon är den "största formen av kärlek". Svårt att riktigt beskriva hur.. Allt handlar ju bara om hur man personligen tolkar orden. Någon har någongång hävdat att kärlek egentligen grundar sig i kärleken till sig själv. Att det är känslan som man får av att vara älskad och åtrådd man älskar. Hmm.. hur förklarar man då olycklig kärlek med det påståendet? Kanske att man då blir olycklig för att man saknar det personen gav en..? Låter inte särskilt romantiskt det där! :)
    Nej, att hitta en defenition på kärlek är inte så lätt.

• K.C

men kär och älska är ju skillnad tycker jag! älska kan man ju göra även när man inte känner sig kär. man kan ju vara astrött på personen och känna sig irriterad och så, men när det lägger sig så finns känslorna där under. kär känns mer som en pirrig känsla.. förälskad känns mer flyktigt. men ändå härligt!

• Benjamina

Att var kära tycker jag är att se det lilla extra och tycka om. Det första stadiet i ett förhållande när man börjar inse att personen betyder lite mer än bara en vän.

Att bli förälskad för mig är att tycka om någon väldigt mycket utan att se några brister. Att leva på små moln utan att se några taggar.

Att sedan älska någon är att tycka om någon väldigt mycket trots att man är medveten personens/sakens brister.

• nano

För mig är förälskelse den första fasen, när man först börjar bli intresserad av någon. Det kan man vara på avstånd, eller utan att det blir något mer av det.

Att vara kär är andra fasen, när man har blivit ihop och börjat känna varandra lite mer.

Älskar någon gör man först när man känner dem ordentligt, och kan vara när de första två faserna har lagt sig och man har sett de flesta sidorna hos en person. Som KC skrev: att man kan vara astrött på personen men ändå älska den.
    Att älska någon tycker jag är mycket mer stabilt, medan kär och förälskad är mer övergående känslor.

• Ellte

Att vara kär i någon är det som känns som pirrimagen och stark glädje och man blir så glaaaad att se en person och man kan inte sluta tänka på den... Den sortens känsla kan jag bara ha för min man :) En person i taget... ;) Bubbligt och påtagligt :D

Att vara förälskad är mer ytligt för mig... Jag kan bli förälskad i en person på TV eller nån jag bara råkar se på krogen eller...tja...helt enkelt en lätt verklighetsflykt :D

Att älska någon är djupt och viktigt. Jag älskar min man, mina föräldrar, min bror, min vovve och mina bästa vänner. Att bry sig mer om någon annan än mig själv... Att känna så djupt och mycket för någon att denna känns som en del av mig själv. Det är inte något lätt övergående...att sluta älska någon är en tragedi och det händer otroligt sällan! Jag kan vara ofantligt trött på någon och arg och sur och irritera mig på saker...men "älsket" finns där, underliggande hela tiden.

Jag älskar min man JÄMT, jag älskar MED honom emellanåt ;), jag blir ofta KÄR i honom och det är underbart...det var dock länge sedan jag skulle vilja kalla det en förälskelse... Åtta år sedan närmare bestämt *fniss*

Sedan kan man ju använda dessa uttryck om andra saker än personer men det känns inte som att det har samma betydelse då :D Jag ÄLSKAR kyckling till exempel...men jag vill nog ändå inte jämställa kycklingen med min lille kyckling till brorsa ;) Just nu är jag även KÄR i en fototapet... :D

Tja...det var MIN lilla tolkning ;)

• EmmaPemma

Jag kan bara skriva hur jag upplever det:

1. Att vara kär i:
    En djupare förälskelse. Dvs. om man kan passera "nykärsstadiet" utan att tröttna på varandra .

2. Att bli förälskad:
    "Nykärstadiet" eller en stark attraktion. Jag tror man kan bli förälskad i många personer under en livstid (trots att man har en partner), och jag likställer INTE detta med vare sig att vara kär eller att älska någon.

3. Att älska någon:
    När kärleken har djupnat och man känner att man inte _vill_ leva utan den andre personen. Lite att älska den andre lika mycket som man älskar sig själv. Detta stadie är det som jag anser att man kan "arbeta" på. När försälskelsen har lag sig så krävs det att man investerar i sitt förhållande .

Svar på tråden Vad är skillnad???