• maho0822

vill skaffa barn...

Ska gifta mig i aug och vi har planerat att sluta med mina p-piller då.
    Har dock flera väninnor som liksom jag ätit piller i över 10 år. De har dock slutat sedan flera månaders tid men inget händer... När vi nu vill ha barn vill jag inte vänta i över ett år innan jag ens blir gravid.(det är ju trotts allt nio mån väntetid efter oxå.) Jag vill inte heller bli gravid på en gång och vara stor vid bröllopet.
    Vad finns det för säkra alternativ om jag vill sluta nu, fortfarande vara sexuellt aktiv med min man men inte "släppa" loss föränn i aug? Är latexallergiker och har allts svårt med kondom.

• Svar på tråden vill skaffa barn...
  • Aiyana

Kanske Pessar?
    Eller Persona?

Frága din Barnmorska!Det finns alternativ till p-piller!

• glad tjej

Hej maho0822! Det finns kondomer som inte innehåller latex. De heter Avanti och finns på apoteket. Tyvärr är de väldigt dyra. Vad jag kan minnas kostar de 20kr styck.

• Bebbsen05

Kan börja med att säga att oftast tar det lång tid att bli gravid! Flera månader och upp till ett år är inget konstigt. Men å andra sidan så måste det inte betyda att det tar längre tid bara för att man ätit p-piller. Jag slutade med p-piller, fick en mens och sen vart jag gravid!

• Tant Pernilla

Jag slutade med p-piller lagom till bröllopet och blev med barn på en gång. Hade ställt in mig på att det skulle ta massor av tid, så jag blev jätteförvånad.

Min gynekolog sa att det inte alls var ovanligt att man blir "hyperfertil" precis när man slutat med p-piller.

Tydligen är dagens p-piller så lågt doserade så att det tar inte lång tid för kroppen att få igång ägglossningen.

Nu är det förstås olika för olika människor, men om jag var i din situation skulle jag sluta med p-pillren lagom till bröllopet och inte redan nu.

Lycka till med bröllop och bebisverkstad!

• kluven

Pessar har funkat jättebra för min del, jag slutade med p-piller av samma anledning och pessaret har funkat bra i ett halvår. Provas in och fås kostnadsfritt hos barnmorska.
    lycka till

• Princess Leah

Ja, det här med att sluta äta p-piller fugerar ju så olika från person till person...
    Själv har jag varit utan i ca 1 1/2 år och än har inget hänt medan andra har blivit gravida efter första mensen!
    Det här går nästan inte att planera, det får komma som en glad/dålig överraskning helt enkelt!
    Vill du gifta dig utan att vara gravid eller ha en bebis med på bröllopet så tycker jag att du ska fortsätta med dina p-piller tills bröllopet har varit, för säkerhets skull....

• vintertid

Säkra perioder kan ju kanske vara ett alternativ?

• ciccij

Ja tänk va enkelt och bra det vore om det fanns en on/off knapp. Så kunde man bara trycka på den när man ville ha barn och plopp så var man gravid.
    Nu fungerar det inte så i verkligheten och att få vänta ett år på att bli med barn är inget ovanligt.

Svar på tråden vill skaffa barn...