• Chanel

Munherpes...

Hallåj..
    Tänkte fråga lite om munherpes..Jag har haft munherpes så länge jag kan minnas (är 20 nu) men har inte haft ngn fast pojkvän förrän nu..och nu harjag fått ett utbrott på läppen..(får inte utbrotten spec ofta..kanske varannat år..)
    *jobbigt*.
    Nån som vet när munhepes smittar som mest??? fick nyss reda på att det kan smitta även fast man inte har ngt utbrott...hur stor är den risken??? är det stor risk att man smittar från mun till könsorgan när man inte har ngt utbrott??? *orolig* just nu när jag har mitt munsår så ser jag ju självklart till att inte pussas, har egen handduk, tvättar händerna ofta osv..men man oroar sig ju för att smitta honom ändå..och det blir ju ännu jobbigare när man tänker på att det kan smittas även när man inte har sitt utbrott...Vill ju inte ge honom smittan...så kul är det ju inte..
    tacksam för lite svar och tips..

• Svar på tråden Munherpes...
  • Ellte

De flesta svenskar bär faktiskt på herpesvirus även om det inte bryter ut hos alla. Chansen är alltså ganska stor att din kille redan har det latent men att det inte bryter ut hos honom. Undvik att pussas och ha oralsex när du har blåsor och sår så har ni gjort vad ni kan för att undvika spridning :)

Jag har munherpes, min man har aldrig haft utbrott och vi har varit ihop i åtta år!

• Chanel

ok..ja, låter ju lite lugnande..just munherpes är väl liksom ok..men att få det i underlivet..det är ju det man är rädd för..men risken att smittas kanske inte är så stor då..iaf inte när man inte har ngr utbrott...

• Anneri

Jag håller med Ellte. Det finns ju inte så mycket man kan göra förutom att vara försiktig just när man har utbrott.
    Jag har haft munherpes sen jag va liten. Jag smittade inte min förra kille,vi var tillsammans i fyra år. Och jag har inte smittat min nuvarande sambo.
    Oroa dig inte! :)

• Chanel

nej, det e sant..får hoppas på det bästa..tack så mkt ...

• Swing

Jag har utbrott 2-4 ggr per år. Ibland mer sällan. Min man har klarat sig från att bli smittad i över 26 år.

• Xite

Det smittar mest när man har blåsor och när det vätskar, samt strax innan utbrott (svårt att vet det).

Vid oralsex kan du ju ta det som vana att använda kondom.

• Olivianna

Hej Chanel.
    Jag har själv inte herpes men gjorde lite sökningar för din skull på nätet. Tänkte att det vore nog bra om du kontaktade någon läkare för att få exakta svar, bortsett från tidigare råd i denna tråd. Här kan du i alla fall läsa lite om vad jag hittat på nätet. Hoppas du hittar svar på din fråga.

www.infomedica.se/artikel.asp
    www.vectavir.nu/fragorosvar.asp

• Chanel

---> olivianna
    tack så mkt det var snällt...ska göra lite efterforskningar...

Svar på tråden Munherpes...