• Ledsenjohan

Snälla hjälp

Kan nån hjälpa mig att få ordning på mitt liv?

Min flickvän har lämnat mig, lr tagit en paus sa hon. Vi har varit tillsammans i ca 10 månader, och det tog slut för en vecka sedan. Hon säger att hon fortfarande älskar mig precis som förut, men att hon vill att vi tar ett uppehåll så att inte känslorna försvinner. Allt detta beror på att vi har så olika åsikter. Hon tycker att jag är alldeles för svartsjuk. Vilket jag iofs kan hålla med om, men bara till viss del. Problemet är att jag tycker det är så jobbigt när hon är/pratar med sina gamla ex och sexchatt kompisar. Hon har pratat väldigt mycket sex på internet innan vårat förhållande och även haft sex med väldigt många. Hon är 17 och jag är 21. Hon tycker att jag är så sjukligt svartsjuk för att jag blir sur när hon sitter och smsar och pratar på msn med dom här killarna. Men tycker inte att det är så konstigt. Ganska tidigt i vårt förhållande så kom jag på henne med att sex skämta med den kille som enligt henne betytt väldigt mycket för henne. Dom har pratat väldigt mycket sex på msn, genomfört en hel del samlag iofs inte fysiskt men ändå. Jag tycker att hon ska släppa sina gamla ex och dom här killarna på internet för att vi nånsin ska få det bra. Men det vill hon inte, hon tycker inte att hon ska behöva överge sina "vänner" bara för att vi ska få det bra, vi borde kunna få det bra ändå. Men jag tycker inte att det är vanliga vänner, tycker det är nåt man släpper om man vill vara seriös i ett förhållande. Hon förstår ju inte hur ledsen jag blir när hon pratar med dom. Hon är ganska flörtig av sig, inte medvetet utan naturligt flörtig. Nu när det har blivit slut mellan oss så säger hon att hon är nästan säker på att det blir vi igen, bara vi är för oss själva ett tag, men problemet är att min bästa än och hon har börjat umgås mer och mer. Vet att han har känslor för hon, men hon lovar att hon inte har det för han.. Snälla vd ska jag göra? är det jag som är för svartsjuk lr är det hon som tänker fel? Tror ni att jag får henne tillbaka, älskar henne så mycket

• Svar på tråden Snälla hjälp
  • barba blå

Ja det är aldrig kul att bli lämnad och än värre att ha kvar förhoppningar på att den andre "kanske tar en tillbaka"...
    Det är svårt att ge några råd när man inte känner er, men rent spontant tycker jag att den här tjejen behandlar dig illa och för din skull borde låta dig gå vidare.
    Visst ska man kunna ha kontakt med sina kompisar även fast man är i ett förållande, men att ha "sex via nätet" är definitivt mer än du borde acceptera.
    Det här att "det blir säkert du och jag i framtiden" har säkert blivit sanning någon gång, men för det mesta brukar det betyda att jag älskar dig som person (men kanske inte är kär i dig) och vill inte helt tappa dig. Från egen erfarnhet vet jag att det är svårt att släppa någon som man har delat allt med. jag själv har gett vaga förklaringar och falska förhoppningar - bara för att jag inte ville släppa killen - Han var ju världens bästa (trots att jag inte var riktigt kär längre)...
    Vill inte ta ifrån dig allt hopp för jag känner ju varken dig eller henne, som sagt. Men om jag var du skulle jag försöka att gå vidare. Det gör ont att förlora någon och framför allt förlora alla drömmar och förhoppningar man hade. Men för varje dag blir det lite lättare. Dessutom kan man ibland må bättre bara av att sätta upp en gräns. "du får bestämma dig - du kan inte bara komma och gå som du vill och tro att jag ska acceptera"...
    En sak att tänka på i framtiden är att det ofta är bra att sätta upp gränser för att inte blir trampad på. Om du berättar hur det känns för dig när hon på något sätt gör dig illa kanske det får henne att sluta med vad det nu är. Hon kanske inte kan förstå att det sårar - utan bara slår bakut för att du blir irriterad och verkar svartsjuk.

Vet inte om detta hjälpte så mycket, men kände att jag ändå ville få dig att förstå att du förtjänar att vara lycklig och att ha en tjej som inte sårar dig. (jag hade MINST sagt blivit svartsjuk om min sambo sex chattade - förmodligen hade han varit ute genom dörren innan dagen var slut)

Lycka till!

• Bride M

Hej
    jag tycker att du hon går över gränsen, det är inte okej att "sexchatta" i ett förhållande, enligt min mening.
    Jag tycker att du ska kunna sätta upp gränser, kanske är hon inte mogen för ett seriöst förhållande. Hur svårt det än låter låt uppehållet vara, hör inte av dig. Men om hon skulle vilja satsa på ert förhållande, vilja ha en ny chans....SÄTT UPP GRÄNSER och säg till henne:hur skulle du känna dig om jag sexchattade osv!
    Hoppas det löser sig

• Ledsenjohan

Tack för ert stöd, men tror att jag har blivit lite missuppfattad. Hon har inte sexchattat i vårt förhållande förutom den gången då jag kom på henne. Utan det jobbiga är att hon fortfarande vill ha kontakt med sina sexchatt "kompisar" och ex hon tycker att de blivit så bra vänner osv. Och jag tycker att det är nåt man lämnar i ett nytt förhållande. Om det är någon som varit i hennes situation får ni gärna skriva. Vill så gärna förstå hur hon tänker som. Skulle kännas lättare om jag kunde känna att det var mitt fel till 100% då är det ju upp till mig att förändra mig, eftersom att hon inte vill. Jag älskar henne så fruktansvärt astt jag vet inte vart jag skall ta vägen...Snälla hjälp mig...

• marie19

Hejsan Johan (För jag antar att du heter det m.a nicket)

Vill börja att säga att jag nästan grät när jag läste ditt brev. Det känns som att det är min pojkvän som skrivit det här. Jag har en pojkvän som är 23, själv är jag 19. För ca 1,5-2 år sedan så hade vi en riktigt svacka i vårt förhållande av precis samma anledning som ni. Vi hade då varit tillsammans i ca 6 månader. I mitt tidigare liv innan Peter så pratade jag enormt mycket sex på nätet, och då främst MSN. Jag hade även en tidigare pojkvän som jag tyckte jätte mycket om men inte var kär i, vi hade alltid roligt, vi shoppade, gick på bio mm. När jag och Peter blev tillsammans så fortsatte jag att leva mitt liv precis likadant som förut, vilket nu i efterhand är mitt livs största misstag. Jag höll på att förlora personen jag älskar bara för en massa dumheter. Vi bråkade jätte mycket, eftersom att jag så fort jag var online, pratade med nån av mina gamla chattkompisar, och var jag inte online så satt jag och skickade sms till dom personer som jag tyckte vara mina "vänner". Vad jag aldrig kunde förstå var hur mycket detta sårade den person som jag älskar mest av allt. Och om han påpekade något vart jag bara sur och tvär. Men en kväll när jag kom till Peter var han inte som vanligt. Han verkade ledsen förvirrad och allt vad man kan säga. Jag frågade vad det var, och han sa att han inte orkade längre. Jag vart självklart ledsen men även fast han förklarade hur mycket det sårade honom när jag hade kontakt med de här människorna så förstod jag fortfarande inte, så vi gjorde slut. Men nu kommer det bra När vi hade varit ifrån varandra i ca 2 veckor och funderat och så, så kom vändningen. Jag kom på hur fruktansvärt illa jag gjort Peter, om jag nu ville ha ett fint förhållande med honom så var jag ju för guds skull tvungen att offra något för det, jag var helt enkelt tvungen att välja, den person som jag älskade eller mina gamla sex och kärlekskontakter. Nu i efterhand håller jag med dig helt och hållet. Om man vill ha ett seriöst förhållande så MÅSTE man släppa såna här kontakter. Man kan inte hålla kontakt med dom och tro att personen man lever med skall acceptera det. Jag tror att du ganska snart kommer att se en lösning på det här, om hon älskar dig så mycket som hon säger, kommer hon att komma tillbaka och ni kommer att få det ännu bättre än tidigare, eftersom att hon kanske då insett hur illa hon gör dig när hon pratar med dom här människorna, för jag lovar dig jag har tänkt precis som henne, jag tyckte också att ja men vad då? Vi pratar ju inte sex nu, vi är ju bara vänner...Men det ÄR inte så om man tänker efter. Det jag säger nu kan kännas fruktansvärt jobbigt, men jag gör det ändå, för jag vet att det kommer att stärka dig i famtiden. OM hon inte kommer tillbaka, så var det nog bara så att du egentligen inte var värd så för henne som hon sa, för om hon hellre väljer sina gamla ex och sexkontakter så KAN det bara inte vara så att hon älskar dig. tycärr är det nog så, men måla inte fan på väggen nu, om hon är en sån fin tjej som du verkar tycka, så tar hon säkert sitt förnugt till fånga och skärper till sig och kommer tillbaka.

Lycka till och hoppas allt löser sig för dig.
    Omdu behöver mera stöd finns jag för dig, kanske känns bra att prata med nån som varit med om det förut, jag finns på marie85_@hotmail.com

Lycka till
    Kramar

• marie19

Hej igen, vart så berörd av ditt brev så jag satt och läste det en gång till. Det här med din bäste vän förstår jag inte Det måste hon ju förstå, hur konstigt det känns för dig när hon umgås med den personen. Visst, man kan ha gemensamma vänner. Men det spelar ingen roll hur länge man varit tillsammans, de vänner man haft innan förhållandet är speciella. Även om din flickvän och din bäste vän blivit kompisar så tycker jag ändå att hon måste förstå att de måste släppa kontakten, iallafall till en början, av respekt för dig om inte annat. Ha det bra

• K.C

håller med alla ovanstående...

Tycker att du måste koncentrera dig på vad DU VILL och vad DU tycker är ok och inte. Man KAN kanske inte vara ihop med nån som vill ha så vida "regler" när du nu verkar vara en kille som vill ha en tjej som koncentrerar sig på er. Du har förklarat vad du känner, vad du vill, och hon struntar i det. Spring, tycker jag. Den här tjejen känns omogen för ett förhållande och för att ens bry sig om nån annan. Att hon vill hålla en dörr öppen där su ska stå och vänta gör det hela ännu mer irriterande.

tänk efter vad det är du älskar hos henne. Ibland kan man älska att folk är så omöjliga. det fattar man efteråt, och jag känner mig dig som måste gå igenom detta. Egentligen är det ointressant vad vi här tycker om gamla sex-chatt-kompisar; huvudsaken är vad DU känner. Ta hand om dig själv, så ska du se att andra kankse lär sig att göra samma sak.

Kram på dig!

• brudimaj

Nä, jag tycker också att du ska lämna och gå vidare.
    Gör det du vill ett tag. Hon verkar vara helt uppe i vad hon vill bara. Lite omogen om jag får säga. Du är 21 och har kanske kommit lite längre i livet och ser ett förhållande på helt annat sätt än vad hon verkar vilja göra.
    Inget chattande med gamla ex!'
    Om du kommit på henne en gång, hur vet du säkert att hon inte gjort det flera gånger??
    Du e en vuxen och ska inte sitta och tråna efer en tonåring
    Gå ut och ha kul och älskar hon dej kommer hon tillbaka. Lycka till!

• barba blå

HEJ IGEN
    VILL BARA GE DIG ETT LITET TIPS SOM FUNKAT FÖR MIG. MAN FÅR JU SÅDANA DAGAR SOM MAN KÄNNER "ATT MAN BARA MÅSTE RINGA OCH PRATA MED EXET BARA FÖR ATT FÅ SVAR PÅ ALLA FRÅGOR OCH FÖR ATT BARA FÅ HÅLLA HONOM/HENNE KVAR ETT LITET TAG TILL...
    RING ISTÄLLET EN BRA KOMPIS VARJE GPNG DU KÄNNER SÅ (GÄRNA SAMMA KOMPIS VARJE GÅNG SÅ ATT HAN/HON ÄR INSATT). DETTA GÖR ATT DU INTE RINGER OCH SÄGER ALLA SAKER SOM KAN BLI SÅ FEL I ETT NYLIGEN AVSLUTAT FÖRHÅLLANDE, MEN ÄNNU BÄTTRE ÄR ATT DU HÅLLER DIG IFRÅN PERSONEN.
    dET GER DIG OCH HENNE TID ATT TÄNKA PÅ VARSIT HÅLL. äR DET MENINGEN ATT NI SKA VARA IHOP SÅ KOMMER DET SNART ATT VISA SIG - ANNARS KAN JAG LOVA ATT DET KOMMER ATT KÄNNAS LITE BÄTTRE FÖR VARJE DAG SOM DU ÄR IFRÅN HENNE..

Svar på tråden Snälla hjälp