• M Magdalena

Herpes

Jag har Herpes Genital sedan många år tillbaka, har dock inte haft några besvär efter de första utslagen.

Min fråga är hur ni gör?
    * Om ni har en stadig partner, använder ni alltid kondom?
    * Vid en ny bekantskap, berättar ni det och när? (mkt tidigt i bekantskapet? Vid sexuell attraktion? Innan sex?)

smittskyddsinstitutet.se:

För genital herpes bör dock följande iakttas:
    * samlag bör undvikas vid tider då symtom föreligger
    * partner bör undersökas endast om besvär föreligger (om en partner är orolig kan en blodprovtagning visa om han/hon är smittad sedan tidigare).

??

• Svar på tråden Herpes
  • abnocto

Denna tråd har varit uppe tidigare då jag ställde ungefär samma frågor.Men här kommer mina svar.
    Jag har ofta utslag och äter tabletter OFTA, suck. Jag har berättat först då sexuell attraktion uppstått och innan sex men äter då samtidigt tabletter i förebyggande för att vara på säkra sidan att inte ha några utslag. Nu säger dom att det inte är någon garanti för att inte smitta och just därför är det viktigt att berätta tycker jag. (Men det är fruktansvärt att berätta då jag känner mig "smutsig")
    Nu har jag fast förhållande och vi har inget skydd (minipiller). Jag har förklarat att han kommer att bli smittad en dag så det är han medveten om (då tycker jag att han har tagit beslutet). Det är bara att hoppas att han inte får utslag utan att det i så fall ligger latent för det är sååå jobbigt att ha sina utslag. (men gudarna ska veta att skulle han få det kommer jag må dåligt som har smittat honom).
    Men vi räknar med att bo ihop resten av livet och vill inte ha kondom. Gör jag fel, jag vet inte men det har säkert många kommentarer om....

• abnocto

Det skulle inte vara en smiley där den hamna i förra meddelandet, så roligt är det INTE

• skalman531

Min sambo blev smittad av herpes av en fd flickvän som inte berättade att hon var smittad. Jag tycker det är jätte viktigt att berätta detta när relationen är sådan att det kan vara aktuellt att man snart hamnar i säng !!

Min sambo berättade detta för mej innan vi hade sex o det tycker jag man ska! Han hade haft ett utbrott innan han träffade mej o hade ett i början av vårt förhållande men har inte haft det sedan dess o det är 10 år sedan. Så han har hittils haft tur o slippa besvär.Å jag med!

• skalman531

Vi använde kondom precis i början men inte sen- vi har varit ihop i 10år.

Viktigt att partnern är informerad o kan ta ställning tycker jag om man ska använda kondom eller ej.

• amiore

Kondylom då?
    Någon som har erfarenhet/tips där? När berätta osv?

• M Magdalena

Kondylom, kan inte det botas med antibiotika..?

• amiore

Hmm.. har diskuterat kondylom med några kompisar, och ingen av oss verkar tillräckligt uppplysta :D M Magdalena, tror jag frågar i en egen tråd, kanske någon annan vet!

• plommon1

Jag tycker det är en absolut SJÄLVKLARHET att man berättar om man har ngn smittsam könssjukdom för sin partner! Allt annat är totalt oacceptabelt!

• abnocto

Man kan inte säga vem som smittat därför att Herpes kan ligga latent i kroppen i många år innan det bryter ut. Och under den tiden smittar man.
    Så vem som helst kan ha det fast man inte vet om det, och smitta vidare till någon som helt plötsligt får utslag. Inte lätt det där inte. så man ska nog akta sig för att "anklaga" senaste partner om det plötsligt bryter ut.

• Silje21

Kondylomer kan inte behandlas med antibiotika eftersom det är ett virus. Jag hittade följane täxt på vardguiden. se

"Vårtviruset försvinner så småningom av sig självt, men det kan ta något år eller längre tid. Under tiden kan du behandla dig mot vårtorna. Men eftersom infektionen är kvar i kroppen är risken stor att vårtorna återkommer. Likaså smittar du fortfarande. Du kan välja på:

receptbelagd lösning som penslas på vårtorna under tre dagar och upprepas efter en vecka
    nedfrysning av vårtorna
    diatermi, stark upphettning med elektricitet
    laser
    vårtorna klipps eller skärs bort.
    Lösningen kan ge besvär som går över. Huden kan bli röd, du kan få klåda och sveda. Om huden reagerar mycket, avbryt kuren. Du kan använda lösningen om du är gravid.

Kvinnor som genomgår upprepade behandlingar med lösningen kan riskera att få kronisk smärta i slidan."

• skalman531

ABNOCTO!

Nu vet jag inte om du syftade delvis på mitt inlägg- att inte anklaga senaste partnern. hur som helst i min sambos fall var det hans fd tjej som hade herpes. När han fick blåsor och berättade detta för henne så berättade hon att hon hade herpes o hade haft några blåsor när de hade samlag. vad tycker man om en sådan flickvän??

Nä man ska absolut berätta för sin partner om man är medveten om att man har en könssjukdom.

Svar på tråden Herpes