• Fino

Göra slut på förlovning och allt...hjälp!!!

Jag är så förtvivlad, sårad och besviken. Snälla tjejer hjälp mig...jag och min m2b har varit tillsammans i 3 år 7 månader, varit förlovade i ett år.
    Jag har alltid trott att vårt förhållande byggde på ärlighet och tillit.Tyvärr har han förstört allting...såhär ligger det till:
    Jag är en väldigt moralisk person som tycker att ärlighet varar längst. Man kan göra misstag men man ska vara ärlig och det har jag ALLTID varit i vårt förhållande.Han är jätte god person, och vi har haft det undebart. Men tidigare har han dragit några vita lögner som jag fick reda på och blev arg, vi lovade att alltid vara ärliga. Vi löste det.
    Nu fick jag reda på att han har ljugit om en annan sak,(inte otrohet, snarare ett sviken löfte) och inte berättade det till mig på 30 dagar.För att han var rädd för min reaktion.När han snarare bekände allting...som jag trodde var det inte ALLT! han tog min hand och tittade i mina ögon och lovade att aldrig mer ljuga.

Men dagen efter kom det fram att det han sa den dagen han bekände, inte var hela sanningen. Jag blev galen och sårad, vi bråkade REJÄLT! jag skrek att jag ville göra slut började svära....blev GALEN! han började gråta och sa att inga ord kan beskriva hans ånger. Att han verkligen ångrar allt och att han är beredd på att göra allt för att sluta med smålögner och att han svär att aldrig mer ska ljuga osv, att jag ska vara förlåtsam. Jag sa att han behöver gå på terapi, att han är lögnhals!

Jag är så besviken.
    Men hur ska jag veta att detta inte upprepas??hur?
    hur ska jag veta att det inte är som de förra gångerna? det känns som jag inte kommer ta hans ord på allvar!
    jag kommer bli misstänksam till allt han säger, hur kunde han bekänna men inte berätta allt! Vi har verkligen haft fint i vårt förhållande, jag har allafall tagit ett AVBROTT för att inte se han. Har gråtit floder av tårar, men jag kan inte tolera lögner!vad ska jag göra? ska jag göra slut för gott?vad händer med alla bröllopsplaner och grejer?
    Hur ska jag få tillbaka tilliten? Hur han vinna tillbaka mitt förtroende?Ska jag ge det tid och börja om? Jag vet inte, men jag älskar honom och vi passar så bra ihop på alla andra punkter. Någon som varit i denna sits. Ska jag ge han ett ultimatium???Hjälp mig

• Svar på tråden Göra slut på förlovning och allt...hjälp!!!
  • Kanin

Tycker du ska förlata honom. Nu vet han ju hur viktigt det är för dig att han alltid berättar sanningen. Gör klart för honom att det är viktigt att han star för sina handlingar och att han maste vara stark nog att kunna ta din reaktion, oavsett om du inte samtycker. För övrigt verkar ni ju ha en fin realtion och vara mycket kära sa jag tycker inte du ska lata detta förstöra. Men du maste lita pa honom igen. Annars funkar det aldrig och ni kommer bara skada varandra.

• Tean

Jag tror också att du ska förlåta.
    Tänk vad mycket du annars skulle förlora och nu har ni allt att vinna. Men, det är klart att han måste ju_verkligen_förstå vad du menar och han kanske behöver hjälp så som du själv skrev? Kanske ska ni gå ett par ggr i parterapi och reda ut det här ordentligt så kan du ju ta ett beslut utifrån det?
    Lycka till, jag förstår att du har det svårt nu, men det är i motbacke det går uppåt.

• Frances

Nu vet jag ju inte riktigt vad han ljugit om, men om det bara ar smasaker sa ar kanske att gora slut ratt drastiskt?

Sjalvklart ska man inte ga omkring och ljuga, men det ar ju skillnad pa ljuga och ljuga om man sager sa :) Det som ar sa otroligt viktigt med sanning for dig kanske inte ar lika viktigt for honom. Nagra vita logner tycker jag inte att man behover braka om, ni kan val motas pa halva vagen sa att saga?

•  Miss Cee

Som dagt, det känns som att det beror lite på vad han ljugit om.

Men oavsett så är det ju svårt att du inte känner tillit till honom. Jag skulle tycka att ni skulle gå och prata med någon om det här och ta tag i problemet innan ni går vidare. Jag tror absolut att det finns en framtid för er och att ni kan lösa det här, men ta tag i problemet innan ni går vidare!

Börja med att förklara för honom hur du känner och säg att du vill gå¨i familjeterapi.

• Nyfiken gul , nu fru

håller med de övriga och lägger till en aspekt till...

50% av jobbet med lögnerna är DITT jobb..

Du måste bygga upp din egen tillit till honom igen och INTE tolka in en massa signaler och hitta tecken på fler lögner osv osv..
    GÖr du det har DU problem och HAN blir lessen o besviken på DIG!

man kan aldrig vara säker på att ens partner alltid är 100% ärlig.. Det tar ett helt äktenskap att få ordning på tilliten.. Det är ett ständigt jobb i ett förhållande...

o kanske måste ni hitta ett nytt sätt att mötas på?

En plattform där han får pysa ur sig sina vita lögner och där du kan sortera och inse att det faktiskt inte var så farligt..

o glöm aldrig detta: Att hålla tyst om något man gör, har sagt, har sett osv.. det är INTE ALLS att ljuga....

• Frances

Jag vagar nastan saga att de flesta drar till med en liten vit logn atminstone en gang per dag. Jag ser faktsikt inget farligt i det.

Det ar latt att lova att FORSOKA att alltid vara arlig, men vita logner brukar som sagt sallan vara planerade, utan de bara kommer.

Jag tror att det kanske ar du som maste jobba mer pa att acceptera att vita logner ej ar sa farligt (du sager ju att han ar underbar och en underbar och god person annars) och inse att de flesta gor sahar. Det kan ju heller ej vara kul for din fastman att alltid behover ga omkring och oroa sig for att du ska explodera pga nan vit logn han dragit for nan manad sen...

• Stjärna

Jag kanske går mot strömmen, men gör som du känner själv. För mig är ärlighet också väldigt viktig. Samt att man håller vad man lovar. Ändå har jag förlåtit både pojkvänner och vänner som inte hållit löften. Så ser livet ut.

Ang. vita lögner. Det händer saker då och då, jag får förtroenden eller upplever saker som, ärligt talat, min sambo inte har något med att göra. För att "täcka" ett förtroende kanske jag är tvungen att ta till en vit lögn. Det är sånt som händer. Jag antar att min sambo gör samma sak mot mig.

• fairy

Kanske ljuger han om vad många ser som små saker men som han vet att du ser som något stort, och då blir det enklare att ljuga än se sin sambo/flickvän få ett utbrott över "ingenting"?

Alla människor ljuger, mer eller mindre. Så länge han inte springer runt och ljuger om saker som kan göra dig sjuk, saker som kan sätta dig i fara eller erat samliv (Otrohet, Könssjukdom, ekonomi) så är det inte vårt det att fundera på att slå upp förlovning och hela samlivet för en "liten" sak.

Arg har du rätt att bli, men sätt dig ner och fundera på om detta han nu ljugit om är erat förhållande inte mer värt?

• Fino

Hej, tack för alla svar...jag har suttit och tänkt. Ja, det var inte en vit lögn men inte heller stor lögn. Det handlade om att han och jag var överens om EN SAK. Han bröt den överenskommelsen och dolde det för mig. Lite komplicerad för att förklara här.
    Men han verkar ångra sig och jag är rätt kylig mot honom, för att få honom inse hur hårt det har sårat mig. Jag pratade med honom, sa att det kommer ta tid och vi kanske kommer få börja lite från början med att bygga upp tilliten- vet inte nu om det kommer gå.Han har allafall gått med på att gå på parterapi och det vill jag som steg 1 göra!
    Jag älskar verkligen honom men vill inte att han ska ta mig för givet och strunta i att vara uppriktig. Men nu sådär konkret hur kan jag se -med handlingar att han ångrat sig och att jag ska lita på honom. Vad kan man göra konkret i detta läge? förutom att prata och kommunicera för det har vi gjort.
    TACK för era svar tjejer, kramar

Svar på tråden Göra slut på förlovning och allt...hjälp!!!