• Katerina

Jag både hatar och älskar min man

Jag behöver skriva av mig... Är väldigt upprörd och just nu har det lättat något, men känner mig ändå full av ilska. Det känns svårt att sitta och klaga när man vet att det finns folk som har det sämre, men jag orkar inte hålla det inom mig nu.

Jag och min man har storgrälat (riktigt) ikväll. Vi småbråkade imorse och har sen dess inte talat. Då om att jag sa att jag ville skänka pengar till de drabbade av flodvågen. Det blev han förbannad över. Och jag blev arg för att han inte förstod mig. Och kände att han var självisk.

Nu ikväll hursomhelst så började det med att han var nedlåtande mot mig vid matbordet, sedan säger mina föräldrar att han har rätt. Han säger du sitter inne hela dagarna och vet inget, men jag är ute och jobbar. Jag blir irriterad. Jag går upp och ber honom att bädda om i sängen. Jag är förkyld, orkar inte riktigt med just nu, och han har varit ledig från jobbet några dagar. Jag säger det kanske inte på bästa sätt: "Gå och bädda om sängen" Då tittar han med raseri i blicken på mig. "Vad säger du till mig? Ska du kommendera mig?". Anledningen till att jag gjorde så var att han väldigt ofta gör så. Och jag ville se hur hans reaktion skulle bli. Han hävdar sen: "Du har aldrig gjort nåt som jag bett dig om!" Och gör mig föga irriterad. Eftersom jag är väl medveten om, precis som jag vet att han är, att jag gjort det väldigt många gånger. Och att jag bäddat och bäddat om sängen enormt många fler gånger än han. Sedan fortsätter jag att tala. Han höjer då ljudet på tvn och tittar intresserat på den. Jag sänker ljudet och han blir rosenrasande. Han sparkar till mig en eller två gånger och börjar skrika hotelser. Sedan börjar vi bråka ordentligt. Jag säger att han inte ska tro att jag är rädd för honom. Han har många gånger sagt till mig att jag borde bli mindre blyg, och få bättre självkänsla. Men nu sätter han igång med: "Du kan inte det och det, du klarar inte av någonting! Du har ingen familj, du har inga vänner. Du är och har ingenting!" Det känns som om han motarbetar mig i mina försök till att förbättra min självkänsla och han går in på mina svagaste punkter och sårar mig medvetet. Jag får tårar i ögonen och blir så förbannad och jag talar med sammanbitna tänder. Då säger han leende: "Gjorde det ont? Sårade jag dig? Så då prickade jag rätt." Osv. Då hade jag verkligen svårt för att styra mig själv och gav honom en örfil. Det gör förstås att han tappar fattningen och slår mig ett antal gånger men jag försöker hålla honom undan, en gång slår han mig så hårt på lårbenet att jag nu känner en spänning och smärta när jag försöker gå och känner en kraftig svullnad under huden. Jag säger till honom att jag inte vill ha honom längre, han säger att han kan hitta nån ny imorgon om han vill det jag är inte mer värd än skit. Så han bryr sig inte. Han berättar också att det har hans vänner gjort, och en av dem dagen efter han skurit av öronen på sin före detta flickvän. Det säger han att han ska göra med mig också. Jag får nog, går in i sovrummet och börjar packa hans väska. Han går efter säger att han går och flyttar när han vill. Drar ifrån mig väskan, och ger mig sedan en ordentlig örfil som gör att jag ryggar tillbaka. Jag ser direkt efteråt någon form av som jag uppfattar det, ånger och medkänsla. Men visar det gör han inte. Jag nog och funderar på att ringa polisen men känner blodsmaken i munnen och går in på toaletten och sköljer ett antal gånger, det kommer en del blod och jag känner att det svider i munnen... Under tiden går han självmant och säger att han inte vill bli nån kvinna. Jag packar väskan full och tänker slänga den efter honom men avstår ändå...

Det är väldigt mycket med hans sätt som irriterar mig. Det värsta är förstås det här beteendet, som kommer av och till. Men i perioder har vi det faktiskt väldigt bra. Men sen händer nåt sånt här. Då visar han en väldigt dålig sida av sig själv. Annat som gör mig arg är när han inte alls stöttar mig, och när han säger sånt som att "Du klarar det inte" när han vet att tvärtom kankse skulle vara bättre, som jag har uppmärksammat honom på, men han upprepar sitt beteende. Han nedvärderar mig.. Det gör mig upprörd. Vill jag ha en man som hotar mig? En man som slår mig? En man som jag är rädd för? Allt inom mig skriker nej! Men sen infinner sig skuld och skamkänslor. Jag tänker: "Du kunde har gjort det här annorlunda! Du slog ju honom också! Du sa också elaka saker till honom!". Jag har svårt att kontrollera det. Jag känner sjukt nog, en stor kärlek samtidigt som en stor avsky mot honom. Och det värsta är att jag säger spontant: "Det här är sista gången!!!" Men jag vet också inom mig att det blir det inte. Jag känner mig inte stark nog att bryta mig ur det här.. Och jag vågar inte ta hjälp... Jag är verkligt rädd.

• Svar på tråden Jag både hatar och älskar min man
  • Lilla_m

Du måste lämna honom!NU!Har levt med en liknande man och lyckades inte rädda mig förrän efter 5 år. Håll med om att du bara mår dåligt hela tiden och NEJ han kommer INTE att ändra sig.Lämna-NU!

• Tant Pernilla

Katerina, jag tror också att det kommer att finnas andra män som vill ha dig. Det finns alltid pärlor kvar - det märkte jag som hittade mitt livs kärlek när jag var 36.

Men hasta inte in i ett nytt förhållande innan du har jobbat lite mer med självkänsla och självförtroende. Det är nyttigt att stå på egna ben ett tag och se att man klarar det. Med den insikten i bagaget är man redo att sedan ta steget in i ett jämbördigt och respektfyllt förhållande. Var inte rädd för ensamheten, den kan vara din bästa vän!

Lycka till!

• lij

Är det inte bättre att vara singel än att leva i ett sådant förhållande som du har nu? Fundera inte på huruvida du kommer hitta någon annan utan koncentrera dig på att ta dig ur detta destruktiva förhållande. I ett bra förhållande så blir man starkare tillsammans, inte svagare som ni blir.

Du ska inte vara tillsammans med någon som misshandlar dig (fysiskt eller psykiskt) och inte heller med någon som du vill skada, det mår du inte bra av. Så du behöver inte fundera på varför du blir slagen eller slår tillbaka utan bara känna efter hur förhållandet får dig att må. Mår du dåligt av det så är det inget förhållande du ska vara i.

Jag tycker du ska fundera på att berätta för dina föräldrar hur han egentligen behandlar dig. De borde ju ana något eftersom ni bor i samma hus, men de vill säkert inte se. De kanske kan ge dig den styrka du behöver för att slänga ut honom. Se annars till att prata med någon kompis/bekant som kan hjälpa dig och försök med kvinnojouren igen. Du behöver stöd för att klara av det!

• ztar

Utan att läsa alla inlägg kan jag bara säga: GÅ!!NU GENAST! Varför ska du eller någon människa någonsin tolerera att ens partner gör så mot en????? Gå,gå,gå! Låt honom inte få grepp om dig, ta inte emot några ursäkter, nedlåt dig inte till att ens tala med honom!! Du verkar vara en stark kvinna som förtjänar någon så otroligt mycket bättre än honom!!!!! En person som trycker ner en när man behöver stöd är inte värd någon kärlek!!!!!!

Lycka till, jag tänker på dig!!

• crud

Snälla, gågågågå! Vill du ha det sådär för resten av ditt liv? Tror du verkligen att det kommer att bli bättre? nej! För din egen skull, stick så fort du kan!

Såklart att han är nedvärderande mot dig, det är en form av psykisk misshandel. Han vill att du ska känna dig värdelös så att du ska vara utlämnad till honom. Snälla, mitt hjärta blöder för dig. Lämna honom.

Min blivande makes kommentar till denna tråd var för övrigt. "Men vafan, sådär gör man bara inte mot sin kvinna. Killen behöver terapi och hon måste lämna honom genast!"

• Brudzilla

Läser detta och det gör mig så ont och så förbannad!

Gå NU!!!
    Inte invänta kraft - den får du när du agerar dvs går.
    Mött de här typen av man - de behöver dig , ja. Men INTE på det sätt du önskar eller tror.
    De behöver dig för att höja sin egen självkänsla på din bekostnad.
    Du behöver DIG, hel och utan blåmärken.

Han undeminerar din självkänsla genom alla dessa handlingar.

"Ingen skulle vilja ha dig" ???
    Äldsta tricket i boken.
    TRO INTE PÅ HONOM!

Allt KOMMER att lösa sig MEN inte förrän du själv går, vilket jag hoppas du gör idag.
    Inte tänka - bara göra. Med en gång. Hjälpen finns och kommer att fortsätta att finnas. Och ny ÄKTA kärlek, den som inte slår i kärlekens namn, kommer att infinna sig.

Fråga dig själv, kan jag verkligen se mig själv i spegeln varje morgon och veta att jag TILLÅTER mig själv att behandlas så här???

Jag är ledsen om jag låter hård, det är inte min mening. MEN faktum är att OM du stannar längre så är det det du väljer.

Är han värd det???

Snälla, snälla, gå nu!

Och vad vännen beträffar - "inte ge upp för minsta sak" ???
    Detta är INTE en liten sak, detta är misshandel.

Jag hejjar på dig med all min kraft!!
    Styrkekramar till dig i massor!

/brudzilla

• crud

*puff* Katerina, hur är det nu?

• Katerina

Hej alla!

Tack för ert stöd och alla era råd! Har betytt mycket för mig, puffat mig på rätt väg. Ok. Vi är fortfarande tillsammans. Jag vet inte riktigt hur jag vill göra. Han har sagt den här gången att det inte kommer hända igen. Vi ska börja gå ut mer och göra mer tillsammans, då tror han det blir bättre. Jag tror ju inte det men vill åtminstone ge det en chans. Jag vill ju inte ge upp för lätt. Ok, jag vet att det här är illa och att det bådar illa... Men jag måste ändå försöka tills jag förstår att det är omöjligt. Och jag är på väg dit. Jag vet inte längre vad jag egentligen känner för honom. Om jag älskar honom eller itne. Vi har det skönt och bra tillsammans när vi itne bråkar. Men när vi gör det är det så fruktansvärt så jag vill inte vara med om det igen. MEn det infinner sig en sån fruktansvärd ångest när jag tänker på att vi skulle skiljas, och när jag vill säga det till honom blir jag gråtfärdig. Kan bara inte. Jag vet att jag kan hitta nån annan. Det tror jag inte på längre... Men det känns ändå så fruktansvärt... Vet inte riktigt om jag vill ha nån annan eller vad sjutton jag vill. Men jag vet att jag inte förtjänar det här. Och om jag sen hittar nån annan rädd att komma in i samma mönster igen... Vet nite längre riktigt vad jag ska göra och hur jag ska fortsätta..

• Stjärna

Det är bra att du börjat tänka på dig själv gumman. Det är positivt.

Kanske kan du ställa dig i bostadskö? Många bostadsföretag har ju poängsystem och den dagen du vill gå ifrån honom är det ju bra att kunna få första bästa lägenhet du söker.

Även om du ger detta en chans, se över dina flyktmöjlighet om det inte fungerar.

• Nils

Ni kommer aldrig att bli riktigt lyckliga tillsammans!
    Ni sårar varran för mycket...
    Mitt råd är att du ska bryta direkt.
    *kram*

Svar på tråden Jag både hatar och älskar min man