• Katerina

Jag både hatar och älskar min man

Jag behöver skriva av mig... Är väldigt upprörd och just nu har det lättat något, men känner mig ändå full av ilska. Det känns svårt att sitta och klaga när man vet att det finns folk som har det sämre, men jag orkar inte hålla det inom mig nu.

Jag och min man har storgrälat (riktigt) ikväll. Vi småbråkade imorse och har sen dess inte talat. Då om att jag sa att jag ville skänka pengar till de drabbade av flodvågen. Det blev han förbannad över. Och jag blev arg för att han inte förstod mig. Och kände att han var självisk.

Nu ikväll hursomhelst så började det med att han var nedlåtande mot mig vid matbordet, sedan säger mina föräldrar att han har rätt. Han säger du sitter inne hela dagarna och vet inget, men jag är ute och jobbar. Jag blir irriterad. Jag går upp och ber honom att bädda om i sängen. Jag är förkyld, orkar inte riktigt med just nu, och han har varit ledig från jobbet några dagar. Jag säger det kanske inte på bästa sätt: "Gå och bädda om sängen" Då tittar han med raseri i blicken på mig. "Vad säger du till mig? Ska du kommendera mig?". Anledningen till att jag gjorde så var att han väldigt ofta gör så. Och jag ville se hur hans reaktion skulle bli. Han hävdar sen: "Du har aldrig gjort nåt som jag bett dig om!" Och gör mig föga irriterad. Eftersom jag är väl medveten om, precis som jag vet att han är, att jag gjort det väldigt många gånger. Och att jag bäddat och bäddat om sängen enormt många fler gånger än han. Sedan fortsätter jag att tala. Han höjer då ljudet på tvn och tittar intresserat på den. Jag sänker ljudet och han blir rosenrasande. Han sparkar till mig en eller två gånger och börjar skrika hotelser. Sedan börjar vi bråka ordentligt. Jag säger att han inte ska tro att jag är rädd för honom. Han har många gånger sagt till mig att jag borde bli mindre blyg, och få bättre självkänsla. Men nu sätter han igång med: "Du kan inte det och det, du klarar inte av någonting! Du har ingen familj, du har inga vänner. Du är och har ingenting!" Det känns som om han motarbetar mig i mina försök till att förbättra min självkänsla och han går in på mina svagaste punkter och sårar mig medvetet. Jag får tårar i ögonen och blir så förbannad och jag talar med sammanbitna tänder. Då säger han leende: "Gjorde det ont? Sårade jag dig? Så då prickade jag rätt." Osv. Då hade jag verkligen svårt för att styra mig själv och gav honom en örfil. Det gör förstås att han tappar fattningen och slår mig ett antal gånger men jag försöker hålla honom undan, en gång slår han mig så hårt på lårbenet att jag nu känner en spänning och smärta när jag försöker gå och känner en kraftig svullnad under huden. Jag säger till honom att jag inte vill ha honom längre, han säger att han kan hitta nån ny imorgon om han vill det jag är inte mer värd än skit. Så han bryr sig inte. Han berättar också att det har hans vänner gjort, och en av dem dagen efter han skurit av öronen på sin före detta flickvän. Det säger han att han ska göra med mig också. Jag får nog, går in i sovrummet och börjar packa hans väska. Han går efter säger att han går och flyttar när han vill. Drar ifrån mig väskan, och ger mig sedan en ordentlig örfil som gör att jag ryggar tillbaka. Jag ser direkt efteråt någon form av som jag uppfattar det, ånger och medkänsla. Men visar det gör han inte. Jag nog och funderar på att ringa polisen men känner blodsmaken i munnen och går in på toaletten och sköljer ett antal gånger, det kommer en del blod och jag känner att det svider i munnen... Under tiden går han självmant och säger att han inte vill bli nån kvinna. Jag packar väskan full och tänker slänga den efter honom men avstår ändå...

Det är väldigt mycket med hans sätt som irriterar mig. Det värsta är förstås det här beteendet, som kommer av och till. Men i perioder har vi det faktiskt väldigt bra. Men sen händer nåt sånt här. Då visar han en väldigt dålig sida av sig själv. Annat som gör mig arg är när han inte alls stöttar mig, och när han säger sånt som att "Du klarar det inte" när han vet att tvärtom kankse skulle vara bättre, som jag har uppmärksammat honom på, men han upprepar sitt beteende. Han nedvärderar mig.. Det gör mig upprörd. Vill jag ha en man som hotar mig? En man som slår mig? En man som jag är rädd för? Allt inom mig skriker nej! Men sen infinner sig skuld och skamkänslor. Jag tänker: "Du kunde har gjort det här annorlunda! Du slog ju honom också! Du sa också elaka saker till honom!". Jag har svårt att kontrollera det. Jag känner sjukt nog, en stor kärlek samtidigt som en stor avsky mot honom. Och det värsta är att jag säger spontant: "Det här är sista gången!!!" Men jag vet också inom mig att det blir det inte. Jag känner mig inte stark nog att bryta mig ur det här.. Och jag vågar inte ta hjälp... Jag är verkligt rädd.

• Svar på tråden Jag både hatar och älskar min man
  • Katerina

hon är nog rädd... som jag.. jag 'är livrädd

• Sköööönt...

Jag vill bara säga dig en sak Katerina som du har märkt dom senaste dagarna så verkar livet slockna ganska snabbt och överaskande ibland. Då vill jag bara säga att du borde leva livet lycklig man vet inte när det slocknar för en. Packa och hitta lyckan det är vi alla värda...

Gott Nytt ÅR till Alla....

• ChristiansBrud

hej Katerina!!

det är hemska att höra att någon måste uppleva det du har gjort!! du kan inte stanna kvar med honom! och det kvinnojouren sa borde anmälas, de borde ju vara förstående om någon!

hur är förhållandet till din pappa, om du nu inte vill anförtro dig åt din mamma? om du berättar för någon (förutom oss här på BT) och inte håller det för dig själv, kan de hjälpa dig att se till att du inte ångrar dig.
    Fotografera alla synliga skador du har fått och sprara på dessa, anmäl honom dirket (det bör du göra dirkt imorgonbitti, ta med dig någon dit så att du inte behöver gå själv) och ta med dig dessa foton.
    Tänker på dig och hoppas att du lämnar honom och att du håller oss uppdaterade.
    Kramar från Lisa

• Minni

När jag väl blev förbannad och bestämde mig för att nu får det vara nog, så tog det 2 veckor innan jag träffade mannen i mitt liv! Gankska komiskt, jag var beredd på att vara ensam i flera år och bearbeta sorgen... men inte. Helt plötsligt stod han bara där. Så man kan aldrig veta....

• erla

En gammal kursare till mig arbetade på en kvinnojour och berättade mkt om hur såna här män fungerar. Män som slår fungerar ungefär på samma sätt allihopa: medvetet el omedvetet bryter de ner flickvännen, först gm verbal misshandel o sedan med slag. Precis som minni säger så fixar de så att flickvännen (tror att hon) är i stark beroendeställning till dem, så att hon inte lämnar honom hur mkt han än misshandlar. De älskar makten helt enkelt. Min mamma var fast i ett sånt här förhållande, o jag bodde hemma under de åren (var i tonåren) och såg med egna ögon hur den här mannen helt bröt ner hennes psyke. Hon var oxå livrädd, och jag med!
    Jag hoppas du samlar kraft o får slut på det här. Det gör verkligen ont att läsa det du skrev.

• Ei saa peitää

Lämna honom så fort du kan för han verkar ändå inte vara nåt att hänga i julgranen. Älskar man nån så trycker man inte ner den personen. Du skulle klara dig mycket bättre utan honom och på köpet skulle du få mycket bättre självförtroende.

• CyberPet

Ursäkta, men vad sjutton är det för mamma som inte försvarar sin dotter???? Hade det varit min mamma hade karln legat på gatan i en blodig pöl om han hade krökt ett hår på mitt huvud!!!!

Finns inte chans att en normalt funtad människa accepterar att någon slår ens barn, oavsett ålder på barnen. Är din make lik din pappa till sättet???

Om du bor hemma hos dina föräldrar, fly hem till en kompis. Karln ska inte ha en chans att kröka ett hår på dig igen. Om du flyttar borde väl dina föräldrar inse att något allvarligt är fel, om du inte ens kan anförtro dem vad karln gjort?

Livet är alldeles för kort för att slösas bort på människor som inte har vett att respektera andra människor. Lycka kommer inte från hugg och slag, varken fysiska eller verbala. Lycka kommer från omtanke, kärlek och empati.

Petra

• Katerina

Hej allihop!
    Kan ju inte säga annat än att ni har rätt i det ni skriver. Igår kväll så kom han hem mitt i natten, han var påtagligt påverkad och luktade rök. Han började slita och dra i mig. Frågade om och om igen om jag älskade honom eller inte. Jag svarade att jag vill sova. Men han fortsatte tills jag sa "Nej, jag älskar dig inte". Hur skulle jag annars få sova? Då sa han okej och gick därifrån. Vet inte var han tog vägen men inte förrän framåt halv tio kom han tillbaka och sov. Nu har jag talat i nån timme med hans kompis som han var ute med i gårkväll. Han säger att min man verkligen älskar mig, vi gör alla fel, jag också, jag slog honom också, sa också dumma saker osv. Jag lyssnade inte särskilt på honom, för att vara ärlig men anförtrodde mig till honom berättade en del av det som hänt. Vad han än säger kan han inte få mig att tro att detta är mitt fel iaf. Jag kan väl mest säga att jag inte blev så förvånad men ändå besviken över hans reaktion. Han talade om att vi måste lyssna på varandra försöka igen inte ge upp för minsta sak. Som det ju faktiskt inte är. Nu har detta ju hänt fler gånger tidigare. Och jag vet ju många tjejer som utan tvekan skulle lämnat killen efter "bara" nåt sånt här... Eller betydligt mindre... Så jag känner mig lite "svag". Men vill lägger inte skulden på mig själv.

Framförallt tänker jag på, är det verkligen så att jag älskar honom innerligt? Eller har han fått mig att bli beroende av honom? Och älskar han mig eller intalar han sig själv att han gör det? Är kanske han också beroende av mig? Jag måste säga att jag har svårt för att förstå det. Och vad jag än får höra, som att man kan inte älska om man gör någon annan illa, så kan jag inte till fullo hålla med om det. Bara som exempel kan man
    göra och säga saker man itne menar när man är arg (nej jag försvarar honom inte). Mina föräldrar har ibland medvetet försökt göra mig ledsen, men jag tror väl ändå att de älskar mig?

En till sak jag funderar över är att vi alla är funtade så olika, jag tänker inte skära misshandlande män över en kam.

Ja, jag har också blivit arg på att varken min mamma eller pappa stöttar mig, eller försvarar mig när jag behöver det. Jag förstår mig inte på deras beteende och det har vid tillfällen gjort mig väldigt upprörd. Jag har blivit avundsjuk när jag sett andra få försvar från sina föräldrar. Och nu är det samma igen som kommer ifrån min man, han försvarar inte heller mig, stöttar mig itne. Det kan göra oerhört ont, man känner sig värdelös.

Kanske är min syn väldigt vinklad, men kan inte hjälpa det, så ser jag det.. Det som främst stör mig är faktiskt hans hot coh att jag är rädd för honom. Det är det allra värsta enligt mig själv.

• CyberPet

Om du känner dig rädd med din man, så är det inte RÄTT... det är fel, fel, fel, fel!!!!!!!

Jag berättade för min make om vad du skrivit och hans reaktion var: "karln är ju fan psykopat, man slår bara inte kvinnor!!!". Vi pratade lite om detta om att slå, då jag vid ett tillfälle faktiskt gav min man en örfil för att jag var så fruktansvärt rädd och orolig. Han hade "glömt" ringa på flera timmar och jag hade arbetat upp en hysteri utan dess like av oro för honom. När han kom hem släppte det och jag blev arg och smällde till honom. Han blev bara chockad, sedan kramade han om mig och jag kommer ALDRIG att glömma den där örfilen. Det skär i hjärtat varje gång jag tänker på att jag lyfte handen mot honom. Jag skäms enormt över det.

Makens reaktion var dessutom helt rätt, han förstod att jag varit rädd och han gjorde det enda han visste kunde hjälpa. En kram. Han blev inte förbannad, han slog inte tillbaka. Han slog inte flera gånger heller. Han slår inte kvinnor.

Jag har världens snällaste man, jag vet det. Han skulle aldrig ha förlåtit mig för det jag gjort. Men han gjorde det (det gjorde nog mest ont i min hand än på hans ansikte ändå). Han skryter om mig inför andra, hur smart jag är, han säger "min vackra fru" om mig. Han skulle aldrig säga ett ont ord om mig, eller till mig. Han respetkerar mig och jag har den absoluta respekt för honom. Jag är inte värd en sån fin som man som honom, men han säger att jag är det... så jag får väl lita på honom.

Vad jag försöker säga är att makar ska respektera varandra, högakta och lyfta varandra. Inte slå ner på varandra, inte nedvärdera varandra.

Petra

Svar på tråden Jag både hatar och älskar min man