• Solskinet

Svartsjuk - vad göra?

jag har ett stort problem - jag är så fruktansvärt svart-sjuk emellanåt! Detta trots att min kille hela tiden bekräftarr mig, säger hur mycket han älskar mig, o att han vill ha barn o gifta sig med mig etc. Han gör ingenting fel utan är världens gulligaste. Problemet ligger snarare hos mig och min tidigare bakgrund.

Jag själv hade vid ett par tillfällen relationer med killar som hade flickvänner vilket jag skäms nåt fruktansvärt över idag. Då var det ett sätt att skydda mig själv eftersom jag inte ville ha något seriöst förhållande utan vara fri.

Vet att det låter helt sjukt att jag resonerade på det sättet men hur som helst så var det så.

Nu är det så att de här killarna var som svärmorsdrömmar och ingen annan (o inte jag heller innan) kunde nog gissa sig till att dessa killar skulle vara otrogna mot sina flickvänner. Detta betyder alltså i mina öron; i de lugnaste vattnen kan allt hända. Och således skulle alltså min kille kunna göra likadant.

Usch, jag skäms att jag överhuvudtaget tänker så om honom eftersom han inte gör nåt fel och att jag borde lägga min kraft på något annat än att gå och oroa mig. Så jag skriver här för att få tips på hur jag ska tänka bort historien och inse att min kille inte har för avsikt att vara otrogen!

• Svar på tråden Svartsjuk - vad göra?
  • Nyfiken gul , nu fru

hmm..

gäller nog mycket att jobba med sig själv..

Du använde en vit lögn i tidigare förhållanden för att skydda dig själv mot faktumet att killen var otrogen, du valde att försöka tro på att du inte ville vara bunden...

Men man har inte förhållanden om man vill vara fri.....
    Så du lurade dig själv i ett försök att slippa smärtan... i gengäld kommer smärtan och såren NU flera år senare....

Det gäller helt enkelt att inse att du redan DÅ blev bedragen att killen inte alls var nån svärmorsdröm utan en stor fegis som lekte med tjejernas känslor... För han bedrog ju den andra tjejen också.. MED DIG!!
    Hur mådde hon tro??

O vem säger att han var en svärmorsdröm?

..........

Så det gäller att gå tillbaka o förlåta sig sjäv för att man blundade för sorgen du blev utsatt för och gå vidare därifrån och veta att alla killar inte är såna...

O sen kan din kille kanske hjälpa till lite också till en början och vara övertydlig med det han känner och det han säger... Att vara super-duper-öppen med dig så han inte kan så minsta lilla tvivel hos dig..

För det handlar ju om det han GÖR mot dig.. Du måste kunna se i hans handlingar att han talar sanning och det är där tilliten kommer in..
    Du måste börja lita på att du har valt en bra kille, o du måste lita på att han är 100% ärlig..

Ingen kan gå i ed på att ens partner är 100% ärlig o trogen.. man får helt enkelt lita på det.. Det är det tråkiga faktumet och det är något man måste jobba med ständigt o jämt i ett förhållande...

• Genus

Du kan ju aldrig få garantier för trohet, det vet ju du, men det här handlar väl mer om huruvida du har tilltro till dig själv än om du litar på din kille, alltså du projicerar över ditt problem på honom. Du måste nog gå tillbaka och arbeta med dig själv, som Nyfiken Gul säger, eftersom detta handlar om dig och inte om din pojkvän. Orsaken till att du inte ville binda dig, eventuell rädsla för närhet och att blotta dig själv och annat. Har du blivit övergiven tidigt i livet? Sviken? Kränkt? Det kan i så fall ge skador på känslolivet som gör att man inte vill in i ett förhållande som blir så tätt att man måste visa hela sig, engagera sig med hela sin person och visa alla sidor, både bra och dåliga, av rädsla för att inte bli accepterad. Nu när du har en pojkvän du älskar och som älskar dig blir du kanske rädd att detta inte håller, att han bedrar dig, ska lämna dig osv. Samtalshjälp kan vara bra när man ska rota i sig själv och försöka förstå sig själv bättre. Jag kan bara säga att det inte finns garantier i livet mot att bli sviken, men man kan lära sig att hantera svek och smärta på olika sätt. Hoppas du blir hjälpt i detta och att du och pojkvännen har det bra! //G

• Solskinet

Tack snälla för era fina svar! Jag ska tänka på det ni har sagt. Känns redan bättre faktiskt. Kram från Solskinet

Svar på tråden Svartsjuk - vad göra?