• Stjärna

Grannarna klagar...

Hej!

I vårt hyreshus bor det en salig blandning människor, många är studenter. Vi fick nyligen nya grannar som vet hur man kommer på kant med folket i huset. De är ett par med en liten bäbis, hund och två katter.

Vi är ett gäng som bor här och som brukar umgås. I helgen var det fest hos ett av paren. Detta var deras första fest sedan de flyttade in (ca 1 år sedan).

Klockan 10 i nio ringer de på dörren till grannarna. De vill klaga på ljudnivån "för sakens skull" och "att det var hög ljudnivå förra gången också". De har ju aldrig haft fest tidigare?! I hyresavtalet står det att det ska vara tyst kl 23-06. Och att man får ha två fester/månad. Mina grannar förklarade lugnt att vi skulle ta en taxi ner på stan klockan 10. Och tillade att de hoppades att det inte skulle vara något problem. Vilket det inte var. Men ändå!

Vidare hade vi haloween-barn i trappuppgången. När barnen ringer på hos grannarna öppnar han med hunden i koppel och låter hunden hoppa ut mot dom. Barnen blev livrädda och sprang därifrån. Gör man så?

• Svar på tråden Grannarna klagar...
  • Stjärna

Just det, till min egentliga fråga. Är det fler som har problem med sina grannar? Stör sig på dem?

• Zippolina

Enda gången jag stört mig på någon granne var när hennes hund fick valpar och hon lät dom husera på balkongen dygnet runt, ett evigt pipande, morrande o skällande dygnet runt. Lagom kul, vårt sovrums fönster låg intill hennes balkong, det var sommar och omöjligt att sova utan att ha fönstret öppet, inte så kul att höra detta gnyende hela natten
    Efter att vi hade påpekat det till henne två gånger utan att hon tog hundarna inomhus klagade vi hos värden och vips så höll hon dom inne iallafall mellan 22-07

Annars så var vi rätt överseende med våra grannar när vi bodde i lägenhet, folk måste ju få leva

• Lovalisa

Hej!

Låter som att du har drabbats av hemska grannar måste jag säga! Själv har jag aldrig ens sett mina grannar, eller hört dom! Och jag bor ändå i ett hus fullt av studenter...!

Mitt tips till dig är att tänka att dina grannar inte är värda att lägga energi på. Det är förmodligen mest synd om dom.

MVH/Lovalisa

• Stjärna

Lovalisa!

Försöker att tänka så, men det är så trist! Tycker om den mysiga stämningen som vi lyckats skapa i huset. Killen som bodde i den lägenheten innan var helmysig och kommer tillbaka till staden och bor över hos oss med jämna mellanrum.

Trist att byta en helmysig granne mot de där två!!

• LatinoGirl

Jag tycker att paret som hade festen ska höra med hyresvärden vad som är tillåtet på dagtid.

Vi har problem med grannen ovanför och hans tant. De har varit hemska mot oss för ingenting. Vi har nattetid undvikit basljud som tex ställa ner saker på diskbänken och att gå på hela fötterna. Dessutom så har vi använt hörlurar och viskat i lägenheten. Men vi har hört en hel del kommentarer från lägenheten ovanpå - som tex Det kan de gott ha - de satt uppe hela natten eller sluta nu, låt de sova. Förr i tiden blev det jätte grinigt när jag pratade i telefonen i sovrummet nattetid, men sen började grannen och hans tant skrika varje gång jag pratade i min telefon på dagtid. Jag tycker också att man ska få leva i sin lägenhet. Och sånna småsaker som att spela lite musik eller poppa på TV:n (som min granne ovanpå) bryr jag mig inte i. Det är åtminstone ljud som ligger på en relativt konstant nivå - till skillnad mot vad grannen ovanpå och hans tant har gjort mot oss, som tex slå och smälla saker på diskbänken.

Enligt vår områdesvärd så får man låta hur mycket man vill dagtid (Det finns inga gränser). Under nattetid så får man leva normalt, dvs man får duscha, diska, titta på TV och prata i ett normalt röstläge i sin lägenhet.

Tycker dessutom att det är fruktansvärt att skrämma små barn.

• Lina L

Att grannen öppnade med hunden i koppel är inte ovanligt, vi gör själva så med våra hundar eftersom de är så stora och ibland får för sig att hoppa upp och ge gästen en "puss på munnen". Det hela med hunden kanske var ett misstag, kan hända den bäste hundägaren

• Heidi L

Vi har haft både jobbiga och mindre jobbiga grannar. Tycker era granar låter en anning jobbiga med att de klagar för tidigt.

Men det med hunden håller jag nog inte med, vi har med en hund som vi har i koppel beroende vem det är som står på andra sidan dörren, om det är någon som vi inte känner eller inte och vad den tycker om hundar som blir glada, eller om den är rädd mot hundar. Om eran granne hade avsikt att skrämma ungarna eller inte vet jag inte men samtidigt förstår jag dem. Ungar kan få hundar oftast oroliga.

• raskan

vi har grannar ovanför (ett äldre par på 70) å jag lovar dom är värst! Klagar på allt när man sitter på balkongen å röker kommer dom ut med doft spray å sprayar ner mot våran ballkong hallå!!!
    4 st har flyttat från denna lägenhet pga dem,dom som bodde innan hade småbarn å då klagade grannarna ovan på att deras barn förde oväsen kl 20 på kvällen !!
    Men vi har även många ungdomar som flyttar in tillsammans i större lägenheter här å högst upp bodde det ungdomar,när kl va 01 å dom hade världens kareoke party dundrade jag upp i natt linne å bad dom sänka volymen då fräste dom åt mig att man får spela fram till 22 ja 22 ja men inte på högsta volym 01!!!
    Vi har barn å nätterna är rätt heliga för oss!
    För det mesta brukar det ju inte vara nått problem å era grannar hade ju en liten bäbbe kanske va dom bara så slut körda å när bäbisen just somnat så fick dom nog när det va hög nivå,dom menade nog inte så illa som det lät!!! Våran hund har vi åxo i koppel när vi öppnar dörren!!Millan

• hartep

vi bor i studentlägenhet, och jag lovar att folket ovanför oss inte har mycket vett i skallen. det kan vara knäpptyst hos dem hela dagen, sen framåt 22 drar de igång musik på högsta volym och klampar i golvet. mellan 22-06 ska det vara tyst, men de måste ha missförstått. blir så förbannad på mina grannar, de kan väl tänka lite längre än näsan räcker. jag har har sömnproblem så det räcker! satans grannar...

• Lillstrumpan

hartep,
    vi har också grannar som missförstått det där med att när man ska dämpa sig lite. Tjejen ovanför oss stampar i golvet hela nätterna, jag vaknar nästan varje natt av detta. Har haft sömnproblem sen i somras då vi flyttade in, sover 3-5 timmar per natt på grund av henne. Till saken hör att vi sover i en loftsäng ca 50 cm från taket = hennes golv. Jag tror hon går med träskor på nätterna bara för att j*vlas.

Förra veckan vaknade jag dessutom av att grannarna under dunkade. Klockan ett på natten gick jag ned och frågade vad de höll på med. De möblerade om! Klocka ett en onsdagnatt! De trodde inte det hördes och sa att de precis tappat en garderob i trapphuset. Man börjar ju undra...

Vad skönt det var att skriva av sig lite.

• BettyBoop

Jag hade oxå grannar som störde mig...tack och lov har de flyttat nu. Vi bor i ett väldigt lyhört hus och vårt sovrum ligger vägg i vägg med deras kök. Varenda morgon när jag skulle ha sovmorgon så började de gapa och skrika vid typ sju halv åtta. Det värsta var att de kunde inte prata normalt med varandra utan var nog halvdöva hela familjen. Sedan var de osams ganska ofta oxå och då hörde man allt de sa...har lyssnat på en hel del privata grejor som man INTE vill veta om sina grannar.

Sen när de äntligen gått iväg till skola/jobb så gick det typ en kvart och man hade precis lugnat ner sig...då tog mamman i familjen telefonen och ringde nån för att berätta hela historien högljutt så då fick man höra den igen!! Och gärna lyssna på en hel del snyftande oxå...då insåg man att den sovmorgonen var förstörd...

Och om man på något sätt försökte visa att man hörde dem (hade själv inte velat att ett helt hyreshus hörde mina privata problem) då blev de f*rbannade och bankade i väggen/slog i bordet med knytnävar eller bestick/skrek ännu högre...

Lite får man stå ut med i hyreshus men man vågade ju inte möta dem i trappan utan att man skämdes för allt man visste.

• Cecilia J

Vilken passande tråd då grannarna igår klagade på oss!
    Vi har nämligen renoverat i ca 3 veckor nu med nya tapetar och nytt golv i sovrummet. Igår kom det en tant och var arg som ett bi och sa att vi minsann skulle bli anmälda till bostadsrättsföreningen för att vi hållit på för länge på kvällarna. Min sambo svarade lugnt att det hade vi inte gjort (som något sa så får vi faktiskt hålla på till 22 ju, vilket vi inte hade). Till slut lugnade hon ner sig och önskade honom välkommen till området då han precis flyttat in till mig.
    Sen var jag till vicevärden då jag skulle plocka ut pengar från den inre fonden och han frågade då om vi hade besvär med granntanterna (hon hade alltså ändå varit där och klagat!). Sa då som det var och vad som hade hänt. Han sa bara då att han hade sagt att han tyckte att det rimmade illa med vad han visste om mig, och sa också till mig att hon brukar gnälla. Han trodde också att kväll betyder efter kl 18 för dem... Så inget mer hände, men jag käner mig ändå illa till mods över att någon har klagat.

Men hur mycket låter det egentligen när man river ner tapeter, spacklar och tapetserar??? Okej, att det blir lite mer väsen när golv läggs, men det gick på 3 halvdagar. Sen har vi skruvat ihop möbler och borrat upp 4 saker. Det är allt. Blir dessutom så besviken att man inte bara kan komma och säga till! Vi hade slutat på studs om någon stördes.

Skönt att få skriva av sig lite.

• MalinF

Våra grannar röker på sin balkong, som tyvärr ligger alldeles bredvid vårt sovrum. Ventilen (nej, den är inte stängningsbar) under vårt sovrumsfönster drar dessvärre in en stor del av rök, vilket gör att vårt sovrum blir rena rökburen. Inte så fräscht, och tyvärr är jag astmatiker så jag måste ta extra medicin för att kunna gå och lägga mig. Vi har försökt förklara problemet, men det har ännu inte gått upp Liljeholmens för dem. Lite tråkigt!

Sedan har de den trista ovanan att ställa ut alla sina soppåsar utanför ytterdörren i trappuppgången. Det kan stå ett par, tre soppåsar där och det händer ganska ofta att det hinner börja lukta innan de tar ner dem och slänger i soprummet. *suck*

• Zippolina

Balkongrökare??
    Tja vad ska man säga
    Innan vi flyttade till hus klagade grannarna på att "ungdomarna" som bodde på källarplanet o inte hade egna balkonger stod utanför porten och rökte, isch dom fick ju in röklukt i sina sovrum, att samma grannar rökte på sin balkong så vi fick in röklukt var en helt annan femma eftersom dom rökte på balkongen o det var "legalt"

Själv så anser jag att man nog får acceptera balkong rökning om man bor i lägenhet och skulle själv aldrig ta upp frågan med någon granne om det.

Problemet/charmen med att bo i lägenhet är ju att det är många personligheter och typer som ska samsas och det behöver inte alltid vara min inställning som är den rätta och normala.....

• AnnaM

Jag har också blivit klagad på av grannar, men har mest skrattat åt det. Jag bodde för några år sedan i ett studentområde. En söndag satte jag mig och började spela piano vid 10.30 på förmiddagen. Efter en liten stund ringer en kille på dörren och undrar om jag verkligen måste spela piano så tidigt på morgonen, helgen var faktiskt det enda tillfälle han hade att sova ut. Jag minns inte vad jag svarade, jag blev rätt paff av hans klagan.

Helgen efter ringde det på dörren igen, då redan klockan 9. Jag låg och sov då, men gick och öppnade. Då var det samme granne igen som var jättearg för att jag spelade piano... Jag förklarade för honom att han väckte mig när han ringde på dörren och att det inte var någon som spelade piano i vår lägenhet just då. Efter det kom han inte fler gånger, men jag retar mig på att jag inte var snabb nog i tanken och gav honom ett par öronproppar :).

Någon annan har faktiskt aldrig klagat på mig trots att jag spelar piano ganska ofta och det kan nog vara lite störande. Men jag spelar aldrig före 9 på morgonen eller efter 21 på kvällen.

• Bacillen

Hej!

Måste säga att de flesta grannar märker jag inte ens av. Jag tycker det är ok om grannarna spelar musik - det tolkar jag som att jag själv kan dra på volymen när jag känner för det. Vi har bott här i ca ett halvår. Vår närmaste granne var bortrest de två första månaderna vi bodde här. När hon kom hem kom hon och presenterade sig. Det verkar ju vara en trevlig gest, men hon var noga med att påpeka att de som tidigare bodde här var väldigt högljudda av sig.

Jag trodde att hon med anledning av det skulle vara en ganska tyst granne. Några dagar efter hon hade varit och presenterat sig hör vi från hennes lägenhet vid 22.30 värsta techno-dunket! Så har det varit några gånger i veckan sen dess.

En kväll lyssnade jag och min kille på EN låt. Genast ringde det på dörren - vår granne tyckte att det var lite högt...

Vill man spela högt måste man ha överseende med att andra gör det också!

Inte nog med det...

Det värsta är att för några dagar sen stötte min kille på henne i hissen;

-"Är ni sams nu?"

Min kille var ett levande frågetecken och undrade vad hon menade.

-"Ja, jag hörde att ni bråkade häromdagen."

I våra öron var det en ytterst märklig fråga eftersom vi sällan är ovänner, och när vi är det mest tjurar lite och sen är det bra.

Den här grannen står inte särskilt högt i kurs hos oss längre! En oförskämd gnällspik, som gärna får resa bort ett lägre tag igen!

• Zippolina

Bacillen: Jösses, skulle aldrig drömma om att kommentera ifall jag hört grannarna gräla - pinsamt
    Oftast är det ju tyvärr så att de som klagar mest är de som har minst rent mjöl i påsen.

• Suusaan

Bodde tidigare i en lägenhet där grannarna under brukade ha fest vanliga vardagkvällar och bråkade mest hela tiden annars. Snälla som vi är sade vi inget... En onsdagnatt när min sambo inte var hemma, hörde jag att de hade fest. Lyckades somna ändå. Vaknar vid tretiden på natten av att det ringer på dörren och jag hör två karlar prata i trapphuset. Tordes inte öppna,ensam som jag var. Kunde ju vara någon fyllskalle som gått fel. Men kikade i fiskögat. Då hade karlarna försvunnit, men jag hörde hur de ringde på hos en annan granne. Var tydligen från polisen, så jag antar att de hade fått in klagomål. Grannarna lugnade sig faktiskt efter det.

Har också blivit störd mitt i natten ett antal gånger av en berusad kvinna som ringt och skall ha tag i personen som hade mitt telefonnummer före mig, och som ibland har haft svårt att förstå att han inte har det numret längre. Inte heller så kul...

Svar på tråden Grannarna klagar...