• Bröllopstokiig

Besviken efter möhippa!

Hej!

Har just haft min möhippa och har nu några råd att komma med till er som ska ordna möhippa för er brud-kompis snart. Det visade sig nämligen att bara några få av mina vänner hade tagit sig tid till att närvara på min möhippa, resten hade ursäkter som att "jag måste jobba" och "en väninna fyller år i dag". Jag blev jätteledsen- en möhippa ska väl vara till för bruden, och då ska ALLA vänner deltaga (om man nu inte är dödssjuk eller så). Tänk noga på detta ni som planerar möhippa- gör möhippan till en heldagför bruden och se till att alla vänner kan närvara! Annars blir det nog fler besvikna brudar där ute...

• Svar på tråden Besviken efter möhippa!
  • Bröllopstokiig

Jag menar verkligen inte att en möhippa måste KOSTA något! För mig skulle det räcka gott och väl med en trevlig picknick eller vad som helst, bara ALLA kunde komma med!

• Bröllopstokiig

kan det vara så att du faktiskt inte har några kompisar? det låter ju lite som det, det kanske är dig det är fel på och inte dina vänner? Du kan ju inte räkna med att folk som inte tycker om dig ska komma på din hippa eller hur?

• Bröllopstokiig

hmmmmm fundersam! Jag tror visst att Fru C har kompisar!Men ska man planera en möhippa ska man vara ute igod tid jag blev också besviken på min vissa personer räknar man med ju! Och en möhippa behöver inte bli s¨dyr !!!!!!

• Bröllopstokiig

Vadå, ALLA skall vara med. Hur kan man kräva att folk tar sig tid, det finns ju tillfällen då det är mycket på jobbet/ med barnen/ dålig ekonomi. Jag är tacksam att några av mina vänner överhuvudtaget tar sig tid till detta.

• Bröllopstokiig

Jag tycker att möhippan ska vara så billig att alla ens vänner ska vara med ! Oki om man jobbar eller så men man kan ju faktiskt byta ???? Planera i god tid ! Tänk va besviken bruden blir om man inte tar ut henne.
    Bruden och hennes blivade har ju planerat sin *livs* fest och då tycker jag att vännerna ska fixa en möhippa !!!!!

• Bröllopstokiig

Alla är ju olika men jag hade självklart kompat ut eller tagit en semesterdag för att göra en minnesvärd dag och själv uppleva något så kul som en möhippa! Sen skulle jag inte hålla det mot någon av min a vänner om de inte kunde närvara. Så är det när man bor i en ny stad och min a gamla vänner bor 20-30 mil bort.

• Bröllopstokiig

Du kanske ska stryka några "vänner" i din adressbok?

• Bröllopstokiig

Jag tycker inte att man kan kräva att alla ska komma. Min möhippa blev jättelyckad trots att det var några som inte kunde komma av olika anledningar. Nu ska jag själv ordna en möhippa åt min kompis och hennes kompisar bor i 4 länder, så till den lär ju inte alla kunna komma... Men jag tror att den kan bli lyckad ändå, för hon är tacksam för dem som kan komma.

• Bröllopstokiig

Hej Fru C!

Hur många var ni på er möhippa?

• Bröllopstokiig

Hej,

vad lyckliga ni är. När jag gifter mig kommer det inte bli någon möhippa. Jag flyttade för några år sedan till en ny stad. Precis innan flytten kom jag i en konflikt med min bästa vän + min syster. De har sagt upp kontakten med mig. Samt var min bästa vän "spindeln i kompisnätet" så när jag förlorade henne så förlorade jag alla. (en liten stad) Har fått 2 nya jättefina kompisar så jag kanske får en liten möhippa. Vad jag vill säga är att jag skulle vara så tacksam att ha gamla vänner/syster runt mig...

Kram Linn

• Bröllopstokiig

PETER- så var det för mig också. JAg grät i en vecka efter min möhippa för jag var så besviken på mina vänner och vad de utsatt mig för. Det är nu mer än två vekcor sedan, men jag mår fortfarande inte riktigt bra pga möhippan. Det känns som om alla jag känner gaddat ihop sig MOT mig!!! Det är faktiskt riktigt hemskt. Dessuotm vet jag att de lagt ner mycket pengar på något som jag itne uppskattade. Nej en bra möhippa för mig är en vanlig tjejkväll utan elakheter. Man ska väl ha roligt!!!!!!

• Bröllopstokiig

Peter och Maria-jag blir verkligen ledsen när jag läser era inlägg. Ibland kan man verkligen undra om det inte är så att vissa är avundsjuka på att man är lycklig och ska gifta sig och vill trycka till en lite.

• Bröllopstokiig

Mina kära vänner hade möhippa för mig i lördags, jag fick gå till olika ställen och hämta brev och få lite vätska, sedan var det picknick i det gröna, de testade mina färdigheter genom att jag fick slå upp tält, koka kaffe på spritkök, måla av min blivande man, samt mycke skratt och glada människor.Efter det var det bastu, frågesport om min blivande, de sminkade mig, fixade håret mm. Bjöd sedan på middag med tillbehör och sedan var det utgång och nattamat. Jag uppskattade att mina vänner hade kommit alla var glada och det är en dag jag aldrig kommer att glömma. Kramar till alla som var med!!!!

• Bröllopstokiig

Det är svårt att begära att ALLA skall närvara när det är möhippa. Jag var glad när mina kompisar kom hem och ringde på dörren en fredagkväll. De hade med sig mat och dryck och sedan lagade vi middag tillsammans. Några kunde tyvärr inte komma, men det hade jag inte räknat med heller.
    Nu blir jag lite nyfiken på vad det var för kränkande handlingar som era "vänner" hittat på som gjorde att ni gråter i flera dagar efteråt? Kan det inte vara så att bröllopsstressen har gjort er överkänsliga eller var det så hemskt som ni säger?

• Bröllopstokiig

Jag själv är i situationen där jag har många påhittiga vänner och har på känn att de planerar något. Mitt problem är att jag INTE VILL HA NÅGON MÖHIPPA!
    Jag avskyr att vara i centrum och utsatt för andras knasiga "lekidéer".
    En liten minimöhippa med de 3 bästa vännerna, en god middag och en trevlig tjejkväll skulle jag kunna tänka mig, men inte en jättebaluns med alla vännerna!

• Bröllopstokiig

Var tacksamma för att ni överhuvudtaget får en möhippa, ni verkar inte ana hur mycket jobb som ligger bakom att få alla inblandade att kunna samma dag och att sen dessutom någorlunda enas om lämpliga aktiviteter.

• Bröllopstokiig

Jag och min blivande har valt att inte ha någon svensexa resp. möhippa. Istället kommer vi att anordna varsin fest någon vecka före bröllopet. Samma sak kan det kanske tyckas, men det är vi som planerar det. Det var min idé från början för jag har ett visst kontrollbehov och jag vill inte lägga på min tärna mer jobb än att bara finnas där för mig på bröllopsdagen.
    De som har möjlighet att komma kommer, men det blir långifrån alla som har möjlighet att åka så långt två gånger på en sommar.

• Bröllopstokiig

Jag är just nu själv ansvarig för en möhippa men ska gifta mig inom kort. Min kompis som ska gifta sig har flera vänner men inte så många som känner varandra. Vi var ute i god tid och har försökt att hålla kostnaderna nere men många kan ändå inte komma.

Möhippan är INTE en förpliktelse som alla bjudna på bröllopet och nära vänner måste uppfylla. Jag tycker att det verkar som man lätt blir väldigt självcentrerad när bröllopet börjar närma sig och jag tänker verkligen anstränga mig för att ine bli så själv. Även fast jag ska gifta mig är jag inte jordens medelpunkt och jag kan INTE kräva att mina vänner ska ta sig tiden/pengarna för en möhippa.

Till er som har sådana funderingar tycker jag att ni ska uppskatta de vänner som kommer ännu mer, och fokusera på dem istället. Kul om man fixat och ansträngt sig, lagt ner pengar och verkligen försöker men få kan komma och bruden går omkring och är missnöjd med allting bara för det.

Herregud, skärp er! Man ska uppskatta och glädjas åt det man har inte sura över det som inte blev.

(Förnedring har ju naturligtvis alla rätt att bli ledsna för men låg närvaro, nej!)

Svar på tråden Besviken efter möhippa!