• Opal

Snabb gravyr?

Vi ska gifta oss nu på lördag och skulle behöva gravera min ring innan det. Var kan man få en snabb gravyr i Stockholm? Och vad kostar det? Vi vill gravera in 21 tecken - tror ni man får plats med det i en ring som är i storlek 17?

• Svar på tråden Snabb gravyr?
  • Strulan

Ett tips, gå in bransch och smycken här på bt och ring guldsederna som finns i stockholm.....

• AnnLee

Hej Opal!

Om det får plats beror på hur dessa 21 tecken är grupperade, mellanslag tar ju också upp en del plats. Jämför lite med texten i din förlovningsring och försök att räkna ut.

• Opal

Strulan

Tack för tipset! Gick dock igenom alla dessa och upptäckte en gemensam nämnare för alla dessa butiker: Det är jäkligt dyra butiker man samlat på denna sida. Min man får i sin ring dessa 21 tecken graverade utan extra kostnad på butiken där han köpt sin ring. Och då ligger priset på ringen under 1000kr. Så visst känns det lite snopet om jag ska betala 500hundra för en snabb gravyr.

• Opal

Är 300kr ett bra pris för en gravyr? Eller kan man få det utfört även billigare någonstans?

Jag har nu tagit fram gulasidorna.se och slagit upp alla guldaffärer i stan. När jag nyss ringde till en guldsmed, så sa han att: "Vi guldsmeder utför gravering endast med maskin. Det blir mycket finare med handgravyr... Så slå upp graverare i gulasidorna så får du säkert din ring graverad snabbt." Visst, man tackar ju för rådet - men vaddå? Det kan väl inte spela så stor roll ifall ringen att hand- eller maskingraverad? Det enda jag bryr mig om är att det blir snabbt och billigt gjort och att man kan se vad det står i ringen.

Våra förlovningsringar är handgraverade och jag tycker ibland att det är svårt att se vad som står där inne.

• Strulan

Dom är ju dyra för att dom tillverkar för hand, men då kan dom ju även gravera på plats...
    Kedjorna som säljer maskin tillverkade har ju oftast ingen ateljè utan måste skicka iväg ringarna för gravyr och då tar det ju längre tid.....

Var köpte du ringen???

• Rin

Instämmer med Strulan. Gravering på maskin är billigare men tar längre tid eftersom affären måste skicka iväg ringen.
    Vet att Guldfynd tog 39 kr/st för graveringen av våra förlovningsringar. Men det kan har varit så billigt för att vi köpte dem där.

Varför inte sätta sig med en vanlig hederlig telefonkatalog och börja ringa?

• Fröken januari

Var köpte du ringen? Ingår inte gravyr? Det gjorde det både när jag köpte förlovningsring och vigselring. Vid köp av vigselring ingick även gravering och putsning av förlovningsringarna.

• Opal

Jag köpte ringen hos Indo Nordic i Gamla Stan.. eftersom dom hade bästa priset på min ring. Däremot utför dom inga graveringar. Enbart vigselringar kan man få graverade, men då ingår ju det i priset på en vigselring. Dessutom beställer dom in vigselringarna från tillverkaren och ringarna kommer redan graverade in i butiken - vilket tar sammalagt 3dagar.

Nu har jag i vilket fall som helst hittat en kille inne i stan som säger sig kunna göra klart min ring på en dag för 300kr. Så det blir nog bra..

• Fröken januari

Hmmm... jag fattar inte. Vadå, är det inte en vigselring du skall ha? Du skall ju gifta dig på lördag. Eller menar du att juveleraren bara säljer vissa typer av ringar som vigselringar och om man väljer en annan sort får man inte gravyr? Det har jag inte stött på.

Bra att du har hittat någon i allfall! Lycka till på lördag!

• Opal

Fröken januari

Alltså jag valde att inte köpa en vanlig vigselring - tycker det är rätt så tråkigt med en enkel ring..så köpte istället en ring ur deras vanliga sortiment. Många skulle nog valt en mer diskret ring som vigselring - något som detta definitivt inte är. Det här är en ring med en stor steninfattning med 11stenar - varav en färgad.

Svar på tråden Snabb gravyr?