• Suusaan

*Suck*... Dessa släktingar...

Har varit på dop i helgen. Mina föräldrars första barnbarn var det som döptes, alltså min första systerdotter. Det var absolut inget fel på själva dopet!

Men... så kommer de... Blickarna... Kommentarerna... Vad gör man???

"Jaha, så när blir det er tur då?"

"Får se var det blir dop nästa gång då..." (Sagt med menande blick åt mig och min sambos håll)

Vad svarar man? Säger man något i stil med "Jag hade väl tänkt att gå klart min utbildning först." Så får man höra att "Det hade din syster också. Höhö!"

Säger man med ett artigt leende att "Ja, det får vi väl se..." Så låter det som att man redan är gravid.

Känns inte som att sanningen passar så bra heller som svar: "Ja, först ska vi gifta oss, sedan skall vi vänta något år till, och därefter har vi tänkt skaffa barn!". Då skulle man bergssäkert få höra "Jaha... hehe... få se hur länge den planeringen håller då!"

Helst av allt skulle jag vilja komma med följande svar: "Det är vår ensak, så det ska du skita i!" Men ingen menar ju trots allt något illa med frågorna.

Vad gör man? Det känns som att släkten vid detta tillfälle ser det som att när nu äldsta i syskonskaran börjat producera barn, så kommer ju nästa att följa i hennes fotspår, och helst skulle hon ha avslöjat sin graviditet vid dopfikat.

Det är ju inte så att jag ligger och gråter eller kokar av vrede på kvällen på grund av dessa kommentarer, men det är jobbigt ändå att folk skall tycka att det är hur okej som helst att fråga om sådana privata saker (och förvänta sig ett svar också) bara för att min syster har fått barn...

Jaja... Behövde mest få skriva av mig lite!

• Svar på tråden *Suck*... Dessa släktingar...
  • blivande fru J

säg att du inte är mycket för dop och inte vill döpa dina barn.. då tystnar de säkert med ytterligare utfrågningar

• Suusaan

Det är inte döpandet som de kommenterar, utan själva barnalstrandet...

• Suusaan

Hmm... det där lät lite konstigt :D menar naturligtvis att de tycker att vi skall skaffa barn, inte att de har åsikter om själva processen... ;)

• Ellte

Finns många tykna svar att ta till...jag har nog prövat de flesta ;)

"Nej vi har inget på gång just nu...Hur har ni det själva med k*ullandet??"

"Barn...sånna äckliga som bara bajsar och kräks...nä tack"

"Näe vaddå...vi är ju inte gifta...hur menar du då att det ska gå till???"

"Nej, eftersom alla tjatar så hemskt så har jag tröttnat innan vi försökt"

• augustibrud2004

Ja, jag vet vad du menar, man blir sååå trött!! När vi gifte oss i somras fick vi en massa kommentarer av vänner och släktingar om att skaffa barn. Det gör mig riktigt sur och arg, det är faktiskt ingen annan som har att göra med. Jag och min man har kommit överens om när det är dags för oss, men jag har inte lust att dela det med någon innan det är dags. Man vet ju inte ens om man kan få barn. Hur man ska bemöta såna kommentarer vet jag inte.

Vet att har har funnits förslag tidigare, men minns inte så många. Någon förslog att man man lite svävande skulle säga:

Det är inte alla som kan få barn.

Det tystar garanterat omgivningen. Det betyder ju inte att du inte kan få barn, men många tolkar det säkert så och skäms säkert en aning.... Rätt åt dem

• 11 juni 2005

En liten fin "Åhhhh, vi har inget planerat för stunden - men jag LOVAR den första jag ringer då så blir fallet är SJÄLVFALLET -DIG!!!"

Tar inte detta udden av allt vet jag inte...

• Tant Pernilla

Vi brukade skoja om just att vi inte var gifta och att vi var väldigt nyfikna på det där "sex" som man skulle få ha när man väl har gift sig.

Jag har inte så många bra tips, men mig har de inte tjatat på de senaste åren. De trodde nog att jag inte kunde bli gravid...men det kunde jag!

Jag tycker att augustibrud2004:s förslag var bra: "Det är inte alla som kan få barn". Det borde ta udden av de mest enträgna...!

• Suusaan

Ellte: Jag gillar verkligen dina svar, och skulle gärna ta till dem om det inte var för att jag har en svag känsla av att de kan förstöra en annars trevlig stämning :)

Augustibrud: Du fick mig just att inse hur det kommer att låta när vi då gifter oss om ett år... kommer ju att bli etter värre då... Speciellt eftersom vi meddelade att vi skall gifta oss i samband med dopet... Uj uj uj... Får skaffa mig en liten bok med svarsalternativ och blunda och peka :) Alternativt sätta upp en skylt där det står något i stil med "Barnskaffarfrågor förbjudes" eller "Fråga inte oss om barn, vi meddelar er"... Tur att man är förberedd iaf ;)

• augustibrud2004

Suusaan:

Hehe...påminde mig om pappas tal på bröllopet. Jag hade förbjudit honom att säga något om eventuella barn i sitt tal. Pappa som är ganska skämtsam av sig, sa i början av sitt tal att:

"Eftersom bruden har förbjudit mig att prata om barn är det precis vad jag tänker göra...."

Jag blev sur i två sekunder, men sedan fortsatte han med en kul anekdot om mig som barn istället för om mina o min mans framtida barn, så det blev bara roligt, samtidigt som han fick mig riktigt skraj ett tag

• ChristiansBrud

tycker också att du ska säga att det inte är alla som kan få barn, men då kanske de blir jätte oroliga etc.
    mina och sambons far och morföräldrar har också hintat lite att vi borde hinna med bröllopet innan det är försent...

Svar på tråden *Suck*... Dessa släktingar...