Buketten som tappade blommor kanske var en bukett som var beställt utan "brud" före?
Självklart är hela floristyrket ett hantverk, det vet jag eftersom jag är det själv, men det är något extra att göra en brudbukett. Man tar inte bara de blommor som står i kylen, dels för att de kanske stått några dagar där och för att det oftast inte är rätt sort. Att göra en brudbukett innebär även förarbete som inte många förstår. Om bruden vill ha en viss sorts rosor eller just en speciell färg så måste man ringa och och greja och beställa så att det finns hemma då. Även annnat material som ska vara till brudbuketten ska fixas fram. När jag pratar om brudbukett så är det vanligaste fortfarande i hållare, och det tar verkligen tid att göra i hållare, även om många tror att det bara är att "stoppa i". Det ska trådas, tejpas och sättas fast ordentligt.
SJÄLVKLART säger jag inte att alla butiker inte lägger på priset, men jag sa att de flesta gör INTE det och jag hoppas verkligen inte det. I alla de butiker jag gjort praktiker i eller jobbat i så har de inte gjort det.
Fråga i den affären du tänkt beställa i om ett prisförslag där de skriver upp allt som ska vara med, så ser du vad som kostar.
Och som sagt, du har säkert sett buketter och frisyrer som inte ser så speciella ut fast det är brud, det har jag med, men då var det väl ingen duktig florist eller frisör som gjorde just dem.
Det jag försöker få sagt när jag svarar på det här är att det är tråkigt att du och många andra drar alla över en kam och säger att "florister lägger alltid på när man säger ordet brud". Några procent gör säkert så, och dem kan jag inte försvara för jag tycker det är jättefel, men den största delen gör inte det.
Än en gång; praktisera i en blomsteraffär eller kolla upp med flera innan man kan komma med kritik och säga att "så här är det", när man själv inte jobbar inom den branchen.
Ifrågasätt andra sorts affärer inom brudbranchen med isåf för det finns värre exmpel.