• smurf-fiffi

Kan dessa priser stämma?

Hej på er!!

Jag var i kontakt med en florist angånede lite priser och hur tidigt man var tvungen att beställa sin bukett.

För en bukett droppformad ganska liten med ca 20-25 rosor och lite andra blommor, två tärnbuketter med rosor samt en till min kill och hans två kompisar. Det skulle kosta ungefär 2500 kr. Är det ett rimligt pris?

Jag har verkligen inte kolla alls på vad blommmor kostar och skulle vara supertacksam om man fick lite tips.

• Svar på tråden Kan dessa priser stämma?
  • Decorist

Buketten som tappade blommor kanske var en bukett som var beställt utan "brud" före?

Självklart är hela floristyrket ett hantverk, det vet jag eftersom jag är det själv, men det är något extra att göra en brudbukett. Man tar inte bara de blommor som står i kylen, dels för att de kanske stått några dagar där och för att det oftast inte är rätt sort. Att göra en brudbukett innebär även förarbete som inte många förstår. Om bruden vill ha en viss sorts rosor eller just en speciell färg så måste man ringa och och greja och beställa så att det finns hemma då. Även annnat material som ska vara till brudbuketten ska fixas fram. När jag pratar om brudbukett så är det vanligaste fortfarande i hållare, och det tar verkligen tid att göra i hållare, även om många tror att det bara är att "stoppa i". Det ska trådas, tejpas och sättas fast ordentligt.

SJÄLVKLART säger jag inte att alla butiker inte lägger på priset, men jag sa att de flesta gör INTE det och jag hoppas verkligen inte det. I alla de butiker jag gjort praktiker i eller jobbat i så har de inte gjort det.

Fråga i den affären du tänkt beställa i om ett prisförslag där de skriver upp allt som ska vara med, så ser du vad som kostar.

Och som sagt, du har säkert sett buketter och frisyrer som inte ser så speciella ut fast det är brud, det har jag med, men då var det väl ingen duktig florist eller frisör som gjorde just dem.

Det jag försöker få sagt när jag svarar på det här är att det är tråkigt att du och många andra drar alla över en kam och säger att "florister lägger alltid på när man säger ordet brud". Några procent gör säkert så, och dem kan jag inte försvara för jag tycker det är jättefel, men den största delen gör inte det.

Än en gång; praktisera i en blomsteraffär eller kolla upp med flera innan man kan komma med kritik och säga att "så här är det", när man själv inte jobbar inom den branchen.
    Ifrågasätt andra sorts affärer inom brudbranchen med isåf för det finns värre exmpel.

• bröllopsdags

Jag håller med dig Decorist, "min florist" lös upp när jag berättade om att jag skulle beställa brudbukett. Inte på pengarna hon kommer att tjäna utan på att hon såg uppriktigt inspirerad ut att hitta förslag som skulle passa just mig. Det var väldigt kul att prata med någon som är så kunnig och intresserad av sitt yrke. Jag tror vekligen att hon kommer att lägga ner sin själ i den buketten (iallafall gav hon mig det lugnande intrycket ) Sen är det upp till mig vilken modell och vilka blommor jag väljer hur priset blir.

• Decorist

Måste även tillägga att min brudbukett som var lite special, hade inte inte alls många blommor i sig men den tog nästan en hel arbetsdag att göra för hon som gjorde den! Jag räknade knappast då med att bara behöva betala själva blommorna som gick åt, utan självklart så har de en arbetskostnad....skulle aldrig drömma om att ifrågasätta det hos en hantverkare...

På kvittot stod sen vad blommorna kostade och var arbetskostnaden var och det var inget pålägg för att det var en brudbukett. Och det var inte i den affären där jag själv jobbar utan i en annan.

• Loka

Decorist, du behöver inte bli arg .
    Du är säkerligen en superduktig florist som lägger ner massor av tid och energi på dina brudbuketter, men alla brinner inte för sitt yrke på samma sätt som du. Så ta absolut inte eventuella råd och spekulationer om blommor och florister som kritik mot dig, det finns ju bra och dåliga yrkesmän/kvinnor inom alla områden.

Buketten som gick sönder var en beställd BRUDbukett (som hon efteråt fick kompensation för).

• svmm

Jag tycker absolut att priset låter rimligt, det är mycket som ska göras och tid tar det.

Tack decorist!!!
    Ja har suttit och varit tyst i alldeles för många trådar, jobbar själv i blomsteraffär och ordet brud betyder inte 500 kr extra

• Decorist

Loka:

Jag är inte arg, men trött på att kritiken som ofta framförs på BT sägs på samma sätt i alla trådar, att florister lägger på priset...och då som florist så tar man det personligt eftersom det framförs som något som alla skulle göra...men som inte är fallet.
    Ville bara för en gångs skulle försvara den största delen av florister.

Tack svmm! =)

• Meddelande borttaget
  • f.d. Svart brud

Decorist

Bra att du tar upp det så utförligt. Jag har själv förklarat detta typ 100 gånger och kommer nog att få göra det 100 gånger till...

• Ettolrach

smurf-fiffi, jag är själv liten (bara 1,59), min bukett med ca 15 rosor var perfekt i storlek för mig. 20-25 rosor blir en rätt stor bukett, men se'n beror det ju på om den ska vara rundbunden (min var det) eller droppformad.

• petra_

Håller med Decorist i allt hon säger. Ingen av dom butiker jag praktiserat hos eller jobbat hos har lagt på pengar för att man beställer en brudbukett. Inte tog nån av dom ut pengar för allt jobb innan själva brudbuketten skulle göras.
    Vill man ha speciella blommor kan det bli några timmar i telefonen för att hitta rätt blommor osv. Så för det pris man får en bukett för är väldigt rimligt.

Och jag tycker det är lite komiskt när några säger att dom beställer en brudbukett utan att nämna ordet brud. Hur skulle ni göra om ni vill ha en droppformad bukett utan att nämna brudbukett? Jag har då aldrig under 4år gjort en "vanlig" droppformad bukett!!

• Zippolina

Man får det man betalar för, kvalite´kostar.
    Vill man ta risken/chansen att beställa en bukett utan ordet brud framför så gör det men vill man vara säker på att bli nöjd med buketten så är det nog bäst att vara ärlig.
    Här på BT läser man dagligen om brudpar som glatt spenderar krona efter krona på klänning, ring, festen m.m men när det kommer till hår eller blommor så blir man plötsligt "snål" och gör allt för att slippa betala för det hantverk som det verkligen är - ologiskt i mina ögon.

Själv gifter jag mig inte förns i februari men har redan varit in till "min" florist x antal gånger för att prata modell, blommor, färg osv. och det är helt underbart att som kund få uppleva hur någon "lyser upp" och verkligen lägger manken till för att det ska bli så rätt som möjligt.
    Självklart så ska väl även floristen ha betalt för det extra arbete som det innebär att förbereda och iordningställa en brudbukett, för mig är min brudbukett så mycket mer än just bara en "bukett"

• Liwa1

Samma bukett kan kosta olika hos olika florister. Så kolla runt

Min bukett hos Bernzon kostade 2400 kr. Hos Inteflora 1800 kr och hos Appelgrens 1200 kr

Det var samma roser och övrigt i buketten, 2 tärnbuketter och blomman till min man.

Min bukett var helt underbar och den hade inte sett sämre eller bättre ut hos Bernzon eller Interflora. Jag valde hos Appelgrens

• Snart Maria Rehn

Jag vet att florister inte lägger på priset jag har nämligen beställt en brudbukett med 10 ljuslilla rosor 2 liljor murgörna som hänger ner och massor av grönt för det fick jag betala 500:- och då sa jag brudbukett

• IA!

Snart Maria Rehn: Var fick du det billiga priset?

• Nyfiken gul , nu fru

nu är det några år sedan men när jag gifte mig 96 fick jag betala 500 kr för min rundbundna bukett med 10 rosa rosor, brudslöja, fresia, nån blå blomma jag inte minns namnet på, gröna blad o så ingick makens coursage...

Den blev ca 28 cm i diameter...

Beställd hos vanliga Interflora...

Samma typ av bukett skulle kosta 1200 kr hos en blomsteraffär som inte var knuten till en kedja..(glömt namnet)

• Snart Maria Rehn

IA!

Jag fick det biliga priset på bernzons blomsterhandel

Svar på tråden Kan dessa priser stämma?