cjk:
Måste för hundrade gången säga här på BT att det är inte ordet brud som gör att priserna ökar på en brudbukett. Det kostar pengar och tid att göra en brudbukett, det är ett hantverk. En "vanlig" bukett tar ca 2 minuter att göra, men då är det ju inte mycket mer än just en "vanlig bukett". Vill man ha det så är det ju helt okej. Men en brudbukett är något som en florist verkligen lägger ner tid och engagemang i och man gör allt väldigt noggrant för att det ska hålla och inte ramla isär osv.
Tror inte att alla brudar ifrågasätter varför det tar mer tid eller kostar mer att göra en hel brudfrisyr jämfört med att toppa håret lite? För det är ju också något som tar mer tid och är mer noggrant... Men när det gäller blommor så blir plötsligt många brudar livrädda och vill inte lägga många kronor på det, men ändå så kan de lägga mååånga timmar på att leta det billigaste, eller att göra allt själv istället...Man får väl avväga om det är värt alla extra timmar.
Satt senast i somras ihop med de andra på jobbet och räknade fram en ca prislista på brudbinderi. Och det enda vi räknade på var det normala antalet blommor, och då räknade vi med rosor eftersom det är det vanligaste, sen beräknade vi ca tiden att göra just den formen av brudbukett och så arbetskostnad (som är samma på allt vi gör som är inom binderi i affären). Vi la inte på extra "bara för att" det är brudbinderi det handlar om, och det tror jag och hoppas jag inte att de flesta affärer gör...
Ville ännu en gång förklara hur det går till i de flesta blomsteraffärer. Jag tror de flesta brudar skulle behöva göra praktik i en blomsteraffär och ser hur det går till när en brud ska beställa brudbukett och sen alla förberedelser och själva arbetet....
Själv gifte jag mig 14 augusti och är så glad efteråt att jag la pengar på blommor, för det är underbart att se på korten efteråt och det är många som blir glada av det under bröllopet! =)