• Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 15 Apr 15:11
    27297 visningar
    9 svar
    9
    27297

    Hur dansa foxtrot?

    Hej!

    Är det någon som vågar sig på en förklaring till grundstegen i foxtrot? Vi skall på bröllop nu i helgen och fick veta att en orkester skall stå för musiken... (Själva gifter vi oss den 25/5 i Gbg!)

    Ika

  • Svar på tråden Hur dansa foxtrot?
  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 15 Apr 15:14
    #0

    Kvinnans börjar med ett sidsteg åt höger, för mannen blir det alltså vänster. Sedan gör man ett s k dubbelsteg, man liksom hasar med foten och gör s a s två steg i ett till musiken. Kvinnan går då åt vänster, mannen till höger. Mannen ska föra om det ska vara riktig pardans men jag har varit med om att föra när kavaljeren inte kunde dansa pardans!

    Hoppas förklaringen gav någon hjälp!

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 15 Apr 15:17
    #0

    Hej på dej,
    Det finns olika sorters foxtrot. Den enklaste, som de flesta dansar, är två steg fram och ett steg bak, i fyrtakt (man räknar alltså ett-två-tre-fyr å ett-två... osv). Dansar man quickstep är det samma takt men då har du ett grundsteg som är lite knivigare att förklara såhär. Jag råder dig att ta en intensivdanskurs med din blivande (finns tvådagars på helgen) - det kan vara värt att bli lärd rätt av ett proffs!

    Lycka till! //Jen

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 15 Apr 15:36
    #0

    Jag kan dansa foxtrot, men fattar ändå inte vad ni som förklarat menar. Det är inte lätt att försöka förklara dans i ord. Leta lite på internet, då hittar du säkert något ställe där dansstegen finns utritade. Eller gå till något bibliotek, där brukar det finnas böcker om dans.

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 15 Apr 16:00
    #0

    Hmm... jag kanske förvirrar ännu mer, men till mina elever brukar jag säga lång, lång, kort, kort och därmed mena att stegen man tar med fötterna skall ha den längden...

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 15 Apr 16:01
    #0

    Detta är svårt att förklara, men vi gör ett försök.
    Foxtrott går i fyrtakt, dvs man räknar 1-2-3-4.
    I en "tryckare" brukar man gå på varannat steg, dvs
    på 1'an och 3'an om man räknar. Sedan så brukar man
    dansa med dubbel steg i foxtrott, och då hjälper det att tänka långsamt, långsamt, snabbt, snabbt, alt 1å, 2å, 3, 4. Mannen börjar med att ta ett steg med vänster fot, och kvinnan då med höger fot, för att sedan "promenera" runt på dansgolvet. Dessa steg kan man sedan ta på stället, gå framåt eller bakåt samt svänga efter behag.

    lycka till

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 15 Apr 16:22
    #0

    Tack för era svar!!!

    Kanske att jag förstår... Får öva med min blivande då han kommer hem i kväll!

    Jag har letat och letat men inte funnit någon sida på nätet där de lär ut foxtrot, eller vals heller för den delen...

    Tips?

    Ika c

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 15 Apr 16:26
    #0

    Anders förklaring var bra. Så fick vi lära oss när vi gick danskurs, och när man kunde grundstegen bygde man på med olika turer. Läs Anders beskrivning men tänkt Labolinas "lång lång kort kort" så ska det nog gå bra!

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 15 Apr 18:12
    #0

    SSIF:s danskurs:
    Foxtrot: Man står ansikte mot ansikte, med vanlig dansfattning. Till valfri 4-taktsmusik i lagom tempo tar herren så på första taktslaget första steget rakt fram med vänster fot, damen rakt bakåt med höger. Andra taktslaget: rakt fram/bak med hö/vä fot, beroende på kön. På tredje slaget tar man två steg. Det första av dessa tas av herren med vänster, damen med höger fot rakt i sidled, varpå andra foten sätts invid den första. Sedan, på fjärde taktslaget, tar man första steget i nästa tur.

    Det blir alltså en förskjutning av turerna över takterna, vilket är knepigt för vissa med petigt rytmsinne; trumslagare t ex

    Vals är enklare! Musiken i tretakt, ett steg per taktslag. Allra enklast är att dansa i sidled, då börjar herren med vänster och damen med höger fot (som alltid). På första steget kan man knäböja lite, och ta andra och tredje steget lite på tå, så blir det bra gammeltjoa! Ju säkrare man är desto mer kan man svänga: ett helt varv på två steg ger bra yrsel.

    Wienervals är mycket svårare, där tar man bara vartannat steg, och snurrar elegant på ena foten däremellan. Kräver övning, tempo och balans!

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 15 Apr 18:14
    #0

    Ett helt varv på två turer ska det vara förstås....

Svar på tråden Hur dansa foxtrot?