• Antonia

Barnnamn

Hej alla barnkära!

Inte för att jag har barn eller kommer att skaffa än på ett par år. Så tycker jag att det är så kul med namn av alla de slag.

Därför undrar jag vad ni tänker/har döpt era barn till?

Jag gillar dessa namn:
    Antonia, Eliott, Philippe, Estelle mfl...

• Svar på tråden Barnnamn
  • Nanonino

Emilia = min dotra
    Oliwer = min son

• nano

Antonia är jättegulligt... Eller Antoine om det är en pojke.
    Jag är helsåld på fransk-klingande namn, både till pojkar och flickor. Louis tycker jag är gulligt till killar, men det är lite väl likt Louise.

• Umebruden

Jag och sambon har enats om att om vi får en dotter ska hon heta Hanna. Olika former av det namnet förekommer i min mammas släkt, själv heter jag Anne, min mormor hette Johanne i mellannamn, och hennes farmor hette Hanne.
    Problemet är vad hon ska heta mer än Hanna. Jag vill att hon ska heta Vera Hanna, fast sambon är tvekis.
    Alexandra tycker jag också är fint, och Miranda.
    Och som den Tolkienfantast som jag är vill jag gärna smyga in en Eowyn som mellannamn. Den flickan måste bli en stark kvinna! Ett mindre konstigt namn från Tolkiens värld skulle kunna vara Elanor.

Vad gäller pojknamn är jag och sambon oeniga. Han vill att en ev. pojke ska heta Mikael, men jag är rädd att han skulle kallas Micke som jag inte alls gillar.
    Jag vill att han ska heta Emil Oscar, med Oscar som tilltalsnamn, efter min farfar och sambons (plast)farfar, men det är jag ensam om.

Tur att vi inte planerar barn snart... ;)

• Umebruden

Ja, det glömde jag ju, Liv tycker jag är ett underbart namn.
    Jag tror jag vill ha en Liv Elanor...

• Feefifiddily

MRS. SIMON
    Ja det var roligt :)..synd bara att jag inte vet vilket jag ska tänka på..men får säga vilket fint namn du har ändå...skratt

• Magnus flikka

Jag och sambon är helt eniga om att vår dotter ska heta Judith, men sen kanske vi ångrar oss den dag vi träffar henne och hon inte alls är en Judith!

Andra namn vi funderat på är

Ida Krestina
    Tufvalisa
    Mira

Carl Elliot
    Leo/Leon

Själv är jag en sån som växt upp med ett namn som varit fel för min tid... Alla andra tyckte att det var jättevackert, själv tyckte jag bara att det var ovanligt och tråkigt att vara udda. Idag är jag däremot jätteglad över mitt namn, som inte ens är ovanligt längre! En massa småtjejer i femårsåldern heter det... :-O

• Sweetpea

Vår dotter i magen ska heta Alva, det är vi överens om. Stavningen tjafsar vi dock om - min irländske make hävdar att den irländska stavningen Ailbhe är mycket häftigare. Jag tror bara att det kommer att trassla till det för henne, eftersom vi bor i Sverige. Så småningom kan hon ju ändra det i sitt irländska pass, om hon vill.

• cricri

Ursprungligen är MIRANDA ett efternam. Jag skulle inte vilja att min dotter hetter så om det finns så mycket folk i andra länder som heter så i familijenamn (Spanien, Portugal, hela Latinamerika, Italien, t.o.m. Frankrike), men man får själv avgöra.

• cricri

Och här i Sverige! Kolla på eniro, privatpersoner,efternam:miranda, så föstår ni vad jag menar!

• elis

Sweetpea, kan hon inte få det som två namn.
    Alva Ailbhe Vera Andersson Murray eller vad ni nu heter i efternamn. Då kan hon välja att vara Alva i Sverige och Ailphe i Irland.

Svar på tråden Barnnamn