• Antonia

Barnnamn

Hej alla barnkära!

Inte för att jag har barn eller kommer att skaffa än på ett par år. Så tycker jag att det är så kul med namn av alla de slag.

Därför undrar jag vad ni tänker/har döpt era barn till?

Jag gillar dessa namn:
    Antonia, Eliott, Philippe, Estelle mfl...

• Svar på tråden Barnnamn
  • Tean

Antonia:
    jag har en bok där det står, men nu när du frågade googlade jag runt lite och hittade en sida som verkar bra, men eftersom jag är rätt insnöad när det gäller datorer kan jag inre kopiera den sidan hit, men sök på google, skriv namnbetydelse och sök på svenska sidor. Den första sida som kommer upp i listan var det! Hoppas det funkar nu...

• Tean

Läser förövrigt där att Alva (till min förvåning!) inte betyder kalva det betyder Alf (alltså den feminina formen av Alf) -nä, jag röstar ner Alva.
    Favvonamn:
    Stella
    Amanda
    Ebba
    Viggo
    Felix
    Tobias (jag vet, lite underligt, t.o.m fult för vissa, men jag tycker det är _jättegulligt_

• Jennie med ie

På frågan "Vad ska ni döpa era barn till?" är det ju ganska oundvikligt att svara "vi ska inte döpa vårt barn alls" ifall man nu inte ska det...
    Och att man får sitt namn vid dopet är det ju faktiskt fortfarande många som tror, konstigt att man ska kallas för småaktig för att man påpekar att man inte får det. Dessutom svarade jag utförligt också om de namn vi tänkt oss/gillar.

Divan. Ditt nick är förresten väldigt likt min sons nuvarande namn ;)

Lily, visst är det så att det är svårt att hitta fina flicknam som inte slutar på a? ;) Ja, ditt och mitt gör ju inte det i o f s *S*

• Giovanna

Mina favorit-flicknamn ar:

Isabella
    Julie
    Mathilda
    Elizabeth

och favorit-pojknamn:

Philippe
    Alexander
    Julius

Jag tycker ocksa att det ar fint med dubbelnamn och tror att namnet har nagon slags inverkan pa en persons karaktar (aven om jag misstanker att det nog ar ologiskt...).

• bluecat

Om vi får en flicka så ska hon heta Vilma Cecilia Katarina, där Vilma är tilltalsnamnet, och om vi får en pojke så ska han heta Frans David Caspian, med Caspian som tilltalsnamn.

• The Angel

Flicknamn: Saga, Liv och Maja.
    Pojknamn: vet inte... det är svårare.

/Felicia

• AICB

vilka problem det kan vara att hitta rätt namn. Ett namn som ena gillar har den andra dålig erfarenhet av, någon i klassen på lågstadiet hette så och han var knäpp osv. Sen rimmar namnen på något och då gå inte det heller...

Jag gillar namnet Bastian, men det går inte hem hos fästmannen...
    Jennifer är oxå ett fint namn (går med tvekan hem).

Jag som jobbar med barn ser tydligt hur populära namnen blir. Ett tag skulle alla killar heta William och maximilian... Fina namn, men jag vill inte döpa mitt barn till ett namn som är jättevanligt i den årskullen.

• Vic

Hej !

Här kommer de jag tycker är finast

Flicknamn:
    Tuva, Nora, Moa

Pojknamn:
    Theodor, Viggo

• östermalmsbrud 2004

Mina favoriter är
    Isabella
    Rebecka
    Alicia

Killnamn:
    William
    Benjamin
    Kevin

• harjula

hej! jag hade tänkt att våra barn skulle heta (med lite tvekan från fästmannnen) tjej: Melanie el. Simone, kille: Noa el. Anthony. såååå sött.....

Svar på tråden Barnnamn