Ouch.
Jag har två vänner som försökt sluta röka en gång i månaden under väldigt många år. Det fungerar aldrig, men jag säger aldrig varför gör du det igen, istället säger jag vad skönt det måste vara att göra ett uppehåll igen.
Jag kan inte med vv, för jag har svårt att koncentrera mig så fullt på en sak. Jag har också svårt att hålla mig allvarlig när man pratar om points. Men jag förstår fullkomligt att det kan vara nödvändigt ibland och framförallt om man har svårt mer hur man lever och äter sin mat.
Jag är själv en pendlare på mellan 5-10 kilo per år, turligt nog är jag lång och då syns det inte så mycket. Jag kämpar på som tusan just nu med att lära mig äta frukost. För min del tror jag regelbundna matvanor hjälper nog mot mina viktändringar. Men då handlar det om 5-10 kilo. Kan jag få ner det till 2-3 kilo i viktförändringar så är jag nöjd med det.
Men.. jag har en vän med 10-20 kg upp och ner, som har problem med att äta ordentligt, som äter en chokladkaka, eller 5, när hon är hungrig. För henne är enda sättet att hålla en noggrann diet att vara med i vv.
Underskatta inte hjälpen av att vara med i en förening som hjälps åt med samma mål. Jag tycker personligen att vv har många bra ideer, och framförallt många väldigt goda recept på mat som man kan äta.
När jag använde vv's kokbok i höstas så rasade min kille ner i vikt med 10 kilo dock, så jag har återgått till att göra vanlig mat, regelbundet och jag äter ungefär tre fjärdeleds tallrik, han 1 och en fjärdedels. Han stannar nu i vikt, och jag går sakta ner i lagom takt utan att stressa.
Jag äter helt enkelt lite mindre än vanligt, undviker sött och sådant så mycket jag kan, och allmänt, jag mår bra, min kropp mår bra och vi håller på att vänja oss vid att hantera mat på ett vettigt sätt.
Jag tror på vv's ideer om att vettiga kostvanor är nog för att man ska må bra.
Underskatta dem inte :)