Vad åt man på 60-talet?
Vi ska ha 60-talsfest och jag står helt handfallen: Vad åt man på 60-talet? Gärna förslag som kan serveras som buffémat! Tacksam för alla tips!
Vi ska ha 60-talsfest och jag står helt handfallen: Vad åt man på 60-talet? Gärna förslag som kan serveras som buffémat! Tacksam för alla tips!
Rolig fråga...jag var genast tvungen att söka på google :D
"På 60-talet åkte allt fler på chartersemester och det satte förstås sina spår även i Vår kokbok. Nu fanns det recept på både paella, pizza och hamburgare. Broiler var en mycket populär råvara. Mjölken såldes i pappförpackningar och det första bredbara margarinet, Flora, såg dagens ljus. Framför tv:n drack man kaffe som man bryggt i Melitta och hällt upp i en tv-kanna och till det åt man smörgås från tv-bricka."
www.varbostad.se/vab/index.asp
Ett annat tips är att gå till ett antikvariat och kolla efter kokböcker från sextiotalet!
Ja! Trevliga smörgåsar med käckt pålägg, snittar...mycket piffig mat, hemmafrudekorerad liksom...
Jag har ett par underbara kokböcker från 60-talet, av Ria Wägner (60-talets Mat-Tina), kolla efter sådana på antikvariat eller loppisar, det måste finnas. Lycka till!
Konstigt att man inte kommer ihåg, trots att man var med på den tiden. Det fanns ju inte så mycket som nu.Jag vet bara att mellanöl som gällde. varma smörgåsar i ugnen kommer jag också ihåg.och så var det korv med bröd och mos.Godis var ju sega råttor, bilar och kola.Vi drack även måltidsdricka eller svagdricka.
Tack för era svar! Fler tips?