• Melissa

Kostnad resa till Tyskland, hjälp mig!!

Hej alla! jag har sökt på massa gamla inlägg om för och nackdelar att åka till tyskland och handla alkohol men jag hittar inget inlägg som talar om hur mycket det kostar att resa till tyskland och vill nu gärna ha hjälp med det. Jag bor i GÖteborg och undrar: Vad blir billigast, att åka från gbg till fredrikshamn och sen bila, eller åka färja från Helsingör eller finns det någon annan väg? Jag hoppas ni kan ge mig förslag på resvägar samt vad det kostar att åka färjor, broar eller vad det nu kan vara. Det jag känner mig osäker inför att åka iväg är ju att själva resan kan kosta jättemycket och tjänar man verkligen på att handla i Tyskland då? oj blev kanske ett omständigt mail det här, hoppas ni förstår min fråga och kan hjälpa mig.

• Svar på tråden Kostnad resa till Tyskland, hjälp mig!!
  • Katt

Vi ska åka i augusti. Vi bor i Stockholm så vi åker från Trelleborg till Rostock. Färjan kostar oss dryga åtta hundra, specialpris under sommaren på vardagar. Sen tar vi en hotel övernattning i Trelleborg vilket kostar oss åtta hundra till. Och så bensin på det.
    Vi ser det som en minisemester!

• gbgcia

När vi kör till tyskland så tar vi öresundsbron och sen storabältbron osv. Kör genom danmark. Broavgifter= ca 270:- + 230:- en väg. Vill man ta helsingborg/helsingör istället för öresundsbron så är det fem mil kortare men jag tycker det är skönt att inte behöva anpassa sig efter färjtider utan bara köra. Jag kör oxå från göteborg.

• Whiskie

Vi har åkt Gbg-Fredrikshamn och sen 45:an ner till tyska gränsen, Padborg, ca 35 mil. Alla + bilen med Stena Line brukar kosta runt 495:-. Vi åker på morgonen och är hemma sent på kvällen igen. En jobbig resa men vad gör man inte för billiga varor

• Melissa

Oh tack för tipsen, jag har börjat inse att man kan komma billigt undan om man bilar genom tyskland och jag som hatar att åka bil långt Men jag hoppas fler har tips och förslag, det verkar som att ni är många som far söderut för detta ändamål

• Melissa

okej flyttar uppifall nån mer vill svara...

• kateri

Vi var och handlade vin och öl till vårt bröllop nu i veckan. Vi åker från Västergötland, inte så långt från Borås. Vi åkte Helsingborg - Helsingör och där köper vi biljett från Scandlines ända till Tyskland tur och retur. Det kostade 745 kr. Då kör vi från Helsingör till Rödby och tar färjan över till `Puttgarden. Sedan åkte vi och handlade. Är man tillbaka och stämplar biljetten i Puttgarden inom 3 timmar så får man tillbaka 250 danska kronor och det är ungefär 300 svenska kronor. Då kostar resan 450:- plus bensin. Vi åkte mitt i veckan för då är det inte så många bussresor som åker och då hinner man lätt att handla på 3 timmar.

• Melissa

Flyttar upp en gång till

• Pyssetroll

Tycker du skall satsa på Fredrikshamn - Göteborg eller en övernattning i Tyskland. För det är apjobbigt att åka bil i 100 år genom Tyskland. Finns jättemånga mysiga småstäder både i Danmark och Tyskland i närheten av Harislee ( Flensburg) där man kan övernatta för runt 300 -400 kr för 2 pers. På så sätt blir det inte lika segt och det blir som en liten resa på köpet.

• Johanna = en lat kock

det brukar komme erbjudanden gbg kiel ganska ofta...

vi åkte två plus bilen för 1050kr t.o.r.

det motsvarar ju bara de två tankar bensin som man skulle gjort av med och enkel resa över bron eller en väg med båt helsingborg heslingör+ rödby puttgarten...

sen skulle det ha tillkommit en natts övernattning och lite annat sånt och för att inte tal om slitaget på bilen...

och det var otroligt skönt att slippa köra... myste med ett glas vin och lite god mat på båten istället

• Snuttan aug -04

vi ska åka buss 500 kr per person och 100 kg last per person. Åker på tisdag så vi vet inte hur det är än men kolla hemsidan.
    gbbuss.se

• Melissa

Snuttan, du får jättegärna skriva sen och berätta hur det gick,. Men hur menar dem att det ingår 100 kg? Får man ta med sig det på bussen hemåt igen?

• Snuttan aug -04

Du får ta med dig 100 kg last från Tyskland. Bussen är inte fullsatt så jag antar att man får lasta i bussen oxå och inte bara i lastfacken på utsidan. De säljer ca 25 biljetter per buss för med alla människor och lasten så väger ju bussen en hel del. Du får alltså köpa 100 kg vin/sprit/öl. Vi ville inte åka med bilen pga rädda att få överlast, jobbigt att köra, hade inte tid med minisemester så en kort resa var perfekt för oss.
    Återkommer på onsdag med mer info!

• Melissa

Okej jättetack, ser fram emot att höra hur det hela gick samt lite priser dit ni åker. Satt precis och gjorde beräknking om man skulle handla allt på systemet, 8300 kronor blev det!! hua

• Snuttan aug -04

Halloj! Bättre sent än aldrig.
    Vår resa var bra. Det var dock lite jobbigt att sitta på buss halva natten och hela dan. Priserna var ju otroligt mycket lägre än i Sverige så på det sättet var det värt mödan. Vi åkte till calles i Heilige Hafen. Priserna finns på calles.de
    Nu har vi vin och sprit överallt

• Melissa

Tack snuttan! En fråga bara, hur fraktade ni allt till bussen, hur håller man reda på vem som köpt vad?

• Monica

Hej!!
    Jag kan rekommendera att åka Helsingborg-Helsingör sen åka genom hela danmark tar inte så lång tid för sedan ta färjan Rödby-Puttgarden. Det finns en kombiresa med alla färjor för 745:- En endagsbiljett, åker du tillbaka från Rödby inom 3 timmar får du 250 kr tillbaka som du kan utnjytta på båten.. Har du dessutom Entertainment får du 20% på respriset, jätte bra.
    Vi har åkt en sådan resa och man behöver bara tanka 1 ggr bensin för resan ut och hem. Den dra mera på hemresan så kanske 1 ½ tank bensin, max beroende på bil och storlek.

Men kolla in på www.scandilines.se och se alla tider och priser. Men åk ca 1 km mer från Puttgarden till ett liten samhälle som heter Burg, mycket billigare än taxfreen i Puttgarden.
    Finns en affär som är billig där, heter Calles. Kolla in priser och sortiment på www.calle.dk
    Hoppas att du fick lite mer tips...

Svar på tråden Kostnad resa till Tyskland, hjälp mig!!