• MinPrins

Ulriksdals Slottskapell?!

En liten fråga: har någon erfarenhet av Ulriksdals Slottskapell? Vi var där på visning för ngn vecka sedan och upplevde det som att det var ganska mörkt innuti, utanpå är kapellet ljuvligt fint och gulligt, men det kändes som att ljuset inte riktigt kom in genom fönstrena? Visserligen regnade det och var mulet den dagen, men skulle vilja veta hur det är om det är solljus ute?? Någon som har gift sig där eller varit på böllop??

• Svar på tråden Ulriksdals Slottskapell?!
  • MinPrins

Hello...ingen som vet ngt om Ulriksdals Slottskapell?? Hjälp!! Alla svar uppskattas!!

• Brud i Juni

Jag gifter mig där på lördag och tycker att det är helt underbart. Var där i helgen och då strilade ljuset in i alla fall. Upplever det inte som för mörkt.

• MinPrins

Vad kul, grattis!! Nervös? Ska ni ha festen på Ulriksdals Värdshus?? Hur många blir ni? Börjar få panik, måste bestämma oss för kyrka och festlokal men har beslutsångest. Vi har c:a tre alternativ som vi väljer mellan.

• MinPrins

Fler som har erfarenhet av kapellet?

• MinPrins

Inga fler som har erfarenhet av Ulriksdals Slottskapell? Hjälp!

• HEH

Erfarenhet vet jag inte, jag är uppväxt i närheten så jag räknar det som min "hemkyrka" och ser inga andra alternativ! Har bara varit där på konfirmation en gång, men då upplevde jag det som ljust och mysigt. Jag tycker det är jättevackert! Dyrt bara... :-/

Tänk på att boka i väääääldigt god tid bara!!

/H

• MinPrins

Tack för ditt svar! Håller med om att det är dyrt med kapellet!! Men som sagt, det är ju så mysigt och vackert! Vi har faktiskt, tro det eller ej, lyckats boka en tid!! Inte riktigt det klockslaget vi ville ha men det ordnar sig nog!

• fader mats

jag lovar, ni kommer att bli nöjda med ulriksdal
    det är faktiskt ljust och vackert, lagom stort och omgivningarna är ju fantastiska
    lite dyrt blir det att gifta sig där eftersom man måste hyra in sig, betala musiker etc., men det brukar vara en bråkdel av vad de dyraste brudklänningarna kostar...

• hoke

Hej!
    Vi har precis som ni tvekat angående Ulriksdals slottskapell. Vi hade det bokat och klart (vi gifter oss den 25/9) men har just ändrat oss för att vi tycker inte om inredningen, som ju är väldigt mörk med svart altartavla och en massa tunga konstföremål från 1800-talet. Vi vill ha mer ljus och rymd, så vi har bytt kapell nu.
    Mitt tips är; åk dit igen och kolla och KÄNN EFTER vad er "gut feeling" är!! Är det er typ av kyrka och känns det rätt? Det är lätt att charmas av de underbara omgivningarna!

Lycka till!

/håkan

• Sallad

Hej Hoke!
    Vilket kapell valde ni istället?
    Bara nyfiken!

• MinPrins

TACK för era svar!

Hoke: jag undrar precis som Sallad vilket kapell ni valde istället? Mna är ju nyfiken!

Några fler som har erfarenhet/synpunkter???

• Chopper

Hej!
    Har oxå tänkt oss Ulriksdals Kapell. Jag har pratat med Ulla-Britt som har hand om bokningen av kapellet och hon tipsade om att de har öppet hus onsdagar 18-19.

• MinPrins

Fler som har erfarenhet, råd, tips...HJÄLP!! Tack!

• hoke

Hej igen!
    Vi valde Djursholms kapell istället, delvis för att det är våra hemtrakter men främst för att det ligger underbart uppe på en kulle med naturen runtomkring, är litet och intimt och nästan lite trolskt. Romantiskt alltså, och inte lika pampigt som U-dal. Vi ville ha det lite mer personligt och det tycker iallafall inte vi att U-dal är. D-holms kapell är även billigare, närmare vår festlokal (Cedergrenska tornet) och så ingår organist.

Ulla-Britt som man bokar U-dal hos är jättetrevlig, och det är inget problem att åka och kolla på det kapellet. De brukar ju ha vigsel där varje lördag så här på sommaren så då kan man åka dit och kolla före eller efter.

Lycka till!! Själv börjar man bli nervös, inbjudningarna postades idag......

/Håkan

• KAAX

Vi kommer att gifta oss i Ulrisdals slottkapell. Jag tycker att det är jätte mysigt och väldigt intimt och personligt.
    Men jag håller med om att det var lite mörkare än jag trodde.

• MinPrins

Hej KAAX, när gifter ni er?! Har ni bokat vigselförättare och organist? Vilka i så fall? Kostar det förresten att få dit en präst?? Eller betalar man "bara" för kapellet?

• HEH

MinPrins:
    Vi hade bokat kapellt men har nyligen avbokat just pga kostnaden. Utöver de 3500:- som kapellet kostar så tillkommer kostnad för präst och organist. Den präst vi hörde med tog 2700:- för det och organisten ca 700:-. Vi tyckte INTE det var värt 7000:- för att viga oss! Istället har vi bokat Solna kyrka.

/Helena

• Silverpinglan

Jag har tyvärr hört negativa saker om Ulriksdals slottskapell och de flesta sakerna berörde att vigseln är reglerad i tid för att nästa vigsel ska hinna dit. Hörde om ett par som just hade vigts och sedan kom ut på trappan och då hade redan många gäster till det efterkommande vigselparet kommit.

Så, kolla upp hur mycket tid ni har och det med goda mariginaler!

Svar på tråden Ulriksdals Slottskapell?!