• sjöbrud

recept - spansk buffé?

Hej!
    Jag skulle vilja ha förslag på en "spansk" buffé! Vi åker till Spanien just innan bröllopet och skulle vilja knyta ihop bröllopet med det. Nu funderar jag på om jag skulle kunna fixa en spansk buffe själv till ca 40 personer! Ngn som har förslag på vad man kan ha på ett sådant buffebord??

• Svar på tråden recept - spansk buffé?
  • sjöbrud

Ingen som har ngt förslag?

• lill

Paella,kycklingklubbor,hummus, vitlöksbröd, friterad bläckfisk, räkor, fisksoppa med saffran, feferoni, oliver, marinerade chamoinjoner, tortilla, halloumiost, tapas av alla slag du kan hitta på! Köp en soanks kokbok o bläddra. Paeela är jättegott!!!

• LillaLoppan

Det är en otroligt bra idé tycker jag! Min pappa kommer nämligen från Spanien.
    Förutom paella som är en klassiker så är min favorit köttbullar i tomatsås. En annan är kyckling i vitvins-sås. Nåt som jag också kan tycka passar på en buffé är jamon serano, alltså parmaskinka, fast spansk.

• Aihnoa

Hallåjs!
    Kanske jag kan hjälpa dig? Jag är bosatt i Spanien sedan 4½ år.

Jamon Serrano är det viktigaste för en spanjor och ska du köpa en som är bra så ska du köpa en "pato negro".

Du bör oxå ha: *Lomo (oxå lufttorkat kött, det är kotlettraden)*Ensalada Russa,*Ensalada Tropical,*Boqerones en vinagre, *Som någon ovan skrev köttbullar i tomatsås, *chorizo, stekt och sedan sjudas i vitt vin. *Kycklingspett * Gazpacho är ett måste.

Vill du har mer tips så säg bara till

Nu bor jag visserligen i Andalucien... Men inte äter de väl Hummus här?

• Johanna = en lat kock

nje hummous har väl inget med spanien att göra...

kan tipsa om att det finns små recepthäften i bokhandlarna med tapas - kostar ca 35 kronor - det kan det ju vara värt :)

• Jema

Lufttorkad skinka
    Serranoskinka
    Vitlöksbakade champinjoner
    Grillad sötpotatis
    Marinerade grönsaker
    Olivsmör
    Lantbröd
    Ostar
    Tapas
    Marinerade calamares (bläckfisk)
    Spanska korvar (Chorizo)
    Paella
    Aioli
    Soltorkade tomater

Jema

• sjöbrud

tack för alla goda förslag, jag ska nog ge mig ut på bokrean i morgon och leta kokböcker!

Svar på tråden recept - spansk buffé?