• Freja

Lagboken

Behöver köpa en lagbok till Jöken som jag läser nu.
    Undrar bara: Den blå är betydligt mycket dyrare än den röda. Varför och vilken tycker ni att jag ska köpa?

/F :)

• Svar på tråden Lagboken
  • Pixie

Jag har aldrig använt den gröna. Det är väl bara civilrätt i den har jag för mig? I och för sig kanske det bara är civilrätt i jöken? Kolla kursansvarige om ni kan använda den gröna. Själv har jag haft både den blå och den röda- (När jag började plugga på jusristlinjen fanns bara den blå). Fördelar med den blå är att den är "nättare". Den röda är otymplig, men _billigare_, lagarna är samlade i olika rättsområden, vilket jag tycker är mer pedagogiskt. Sedan finns ju även en hel del rättsfallsreferat i den röda, men jag är också tveksam om du har nytta av dem för jöken. Alltså, om det står mellan den röda eller den blå så tycker jag att du ska köpa den röda! Personligen så tycker jag ju att den röda är bättre att arbeta med, men på ngt sätt gillar jag den blå bättre.(Jätteknäppt) Men som student skulle jag aldrig få för mig att köpa den dyra blå!

Lycka till med Jöken!

• Pixie

Varför blir slutparenteser nästan alltid blinkande smileys?? Konstigt.

• Guldfisken

Den röda är otymplig, den blå är mycket smidigare så jag röstar på den. Den är ju däremot dyr såhär i början av året så jag rekommenderar dig att köpa förra årets, precis som Kalas tipsade om. Hör, som sagt, med tingsrätten. På en grundkurs som JÖKEN lär du knappast behöva en helt uppdaterad (när jag läste JIKEN fick vi inte ens ha lagbok på tentan).

• Ariel The Mermaid

Många studenter även på jur.kand utb. använder ett-två år gamla lagböcker, så det går alldeles utmärkt. Man måste bara se till att kolla om lagarna har ändrats (måste man iaf trots att man har den nya, då lagarna ändras hela tiden). Du kan gå in på rixlex hemsida för att kolla vilka lagar som ändrats, samt skriva ut ändringarna. Många studenter på jurist/polisutbildningarna säljer sina gamla lagböcker (oftast billigare än tingsrätten), dessutom säljer även polisen ut sina gamla lagböcker!
    Lycka till i lagboksdjungeln!
    /Kram Ariel

• Gullviva

Åh, en massa juriststudenter... Precis som jag

Jag har den blåa lagboken. Har haft den röda, men pga tyngden fick den alltsom oftast stanna hemma.

Är det fler än jag som läser hela utbildningen i Stockholm?

• Ariel The Mermaid

Jag menade naturligtvis att du bara skulle kolla om de lagar ni ska använda er av har ändrats! Såg framför mig hur du i ditt anletes svett skulle sitta och traggla med alla möjliga och omöjliga lagar!
    /Kram Ariel

• Pixie

Gullviva,
    Jag har läst hela utbildningen i Sthlm, men är klar. Tog ut examen i höstas. Hur länge har du läst?

• Glad

Hej Freja,

Här är ännu en som läser på programmet. Kan tipsa om att köpa en ett år gammal blå lagbok när år 2004 precis kommit (typ nu tror jag). Gå till tingsrätten, hovrätten eller någon av förvaltningsdomstolarna alternativt juridiska institutionen på det universitet där du läser JÖK:en.

Gullviva: Jag läser också i Stockholm. Just nu håller jag på med rättshistoria....
    Vilken kurs läser du?

/Glad

• Gullviva

Jag sitter med Processrätten nu, så ni båda har hunnit en liten bit längre.

Glad: Jag känner en hög som är inne på Rättshistorian nu. Jag skulle egentligen ha gått terminen före dig, men jag tog paus i ett och ett halvt år. Kan ju behövas ibland...

Jag fick bakläxa på Straffrätten, så det är tenta idag som gäller *fniss*

Det är i alla fall en väldigt rolig utbildning! Kan varmt rekommendera till alla andra...

• Mrs Eire

Jag använder den blå. Du kan anv förra årets lagbok. Vi som läser linjen brukar alltid ha en ett år gammal lagbok. Min är tom från 2002. Men det beror på vad du läser. Det är upp till dig sjläv vilken årgång du vill ha. JÖKEN är ju så grundläggande att det utan problem borde räcka med förra årets. I Sthlms U får man anteckna hur mycket man vill i lagboken så om det kommit några ändringar är det bara att skriva in dem i boken.
    Gullviva hur gick tentan?
    Själv håller jag på med uppsatsen då jag inte kom in på nån speckurs första delen av denna termin, suck. Har även lite av termin 7 kvar att läsa.

Svar på tråden Lagboken