Lagboken
Behöver köpa en lagbok till Jöken som jag läser nu.
Undrar bara: Den blå är betydligt mycket dyrare än den röda. Varför och vilken tycker ni att jag ska köpa?
/F :)
Behöver köpa en lagbok till Jöken som jag läser nu.
Undrar bara: Den blå är betydligt mycket dyrare än den röda. Varför och vilken tycker ni att jag ska köpa?
/F :)
Jag använder den blå. Dels använde alla mina lärare den, så det var enklare att hitta, dels tycker jag den är bättre storleksmässigt. Jag vet inte om det pga storleken, men jag tycker också att den blå verkar hålla bättre en den röda. Men om du bara ska läsa 10 poäng tycker jag du ska välja den röda, prisskillnaden brukar vara så pass stor.
Kan man inte ha den gröna när man läser JÖKen? Den är ju betydligt smidigare o billigare!
En grön också?
/F :?
Japp! Fast jag minns inte vilket förlag som ger ut den.. Fråga i bokhandeln! Den är som en vanlig bok, jättebra om man inte behöver ha tillgång till "allt" som står i den andra böckerna.
Justja, en poäng till den röda är ju rättsfallsregistret den har längst bak, men det är nog inte heller aktuellt just till JÖKen.
Jag läste jöken förra terminen och om det inte var för att jag måste ha lagboken till affärsjuridiken hade du kunnat köpa min. Jag köpte den blå, men det var bara för att jag fick den billigare. Många i min seminariegrupp hade den röda, och den räckte alldeles utmärkt. Texten är uppdelad på lite olika sätt, men det är något man lär sig bara man tittar lite i den man väljer. Att läraren har en annan tycker inte jag spelar någon roll alls, det finns ju ett register att slå i om det är något man inte hittar.
Den grön användes också av en hel del. Den täcker väl inte precis allt vad jag förstår, men det som kom upp på tentan var sådant som alla tre lagböcker täckte.
Ska du läsa affärsjuridiken senare räcker tydligen inte den gröna (har jag hört, har inte kollat upp det själv) och då kan det ju vara onödigt att behöva köpa en ny.
Köp den gröna! Den hade jag hela ordinarie juristutbildningen. Obs! Den innehåller inte hela skatterätten tror jag. Kolla upp det. Den ges ut av Iustus www.iustus.se (se i marginalen till höger)
Jag tycker den är fantastisk och mycket skonsammare för ryggen
Blå: Ingen av lagböckerna innehåller väl hela skatten? Det är väl därför man har en särskild bok till det?
Gun
Hmm... Jag vet inte. Det kanske är så. Jag hade som sagt den gröna så jag kan inte uttala mig om saken.
Hade den gröna (Iustus förlag) när jag läste Jöken. Den räckte gott och väl. Tycker den var lättare att hitta i än den blå. (Eftersom det står så mycket mer i den blå.) Den röda vet jag inte hur den ser ut. I min lilla klass hade man blå eller grön. Fast det förstås, den blå är snyggast i bokhyllan. Lycka till på kursen.
Tips: om du inte absolut måste ha årets lagbok så kolla med Tingsrätten. Jag köpte min där när jag läste jöken och då fick jag en som var ett år gammal för 300:-. Det funkar ju förstås inte om man pluggar till jur.kand, men för bara ett par poäng juridik så kan det vara ett vettigt alternativ.
Jag hade den röda nu när jag läste 10p "Jöken". Den var allra billigast av röd - grön - blå men jag håller med om att den förmodligen inte är av samma kvalité som ex den blå, för guldtexten på framsidan har nötts bort lite men vad gör det om man bara ska läsa 10 poäng?? Sen kryllar det säkert med begagnaden också, som t ex Kalas sa!